امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5524 تاریخ انتشار: شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی؛

نیاز به مدرس متحول در دنیای امروز داریم/ با قطع یا تضعیف ارتباط با دنیا مشکل حل نمی شود/دین باوری نه دین نمایی / از افراط ضرر کردیم

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان گفت: بعضی ها می گویند اتصال جامعه با دنیا را ضعیف یا قطع کنیم اما نه با قطع و نه با تضعیف این ارتباط ، مشکل حل نمی شود بلکه باید نسل بیدار، هوشیار و آگاه از دنیای امروز و نسلی که تعلق خاطر کافی به دین، ایمان و فرهنگش داشته باشد تربیت کنیم.
نیاز به مدرس متحول در دنیای امروز داریم/ با قطع یا تضعیف ارتباط با دنیا مشکل حل نمی شود/دین باوری نه دین نمایی / از افراط ضرر کردیم

به گزارش خبر ایران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری عصر امروز(شنبه) در سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشورافزود: بسیار خوشحالم که در اولین روز هفته دولت این فرصت پیش آمد تا در محضر شما معلمین فرهیخته، مسوولین مناطق و شهرستان های آموزش و پرورش که رسالت بسیار مهم و سنگینی را در پیش دارید باشم.

وی با یادآوری اینکه مسوولیت آموزش و پرورش یا آموزش عمومی در واقع در دولت های مدرن بر دوش دولت آمده است، اظهارکرد: اگر شما به یک یا دو قرن پیش برگردید می بینید که آموزش و پرورش و یا تعلیم و تربیت به مفهوم امروز بر دوش دولت یا حتی دولت ها نبوده و معمولا در هر جمع و جامعه ای افرادی اتاقی را از منزل خودشان به عنوان مکتب و مکتب خانه دایر می کردند که افراد علاقه مند در آن کلاس ها شرکت می کردند.

روحانی ادامه داد: گاهی تنها آموزش قرآن مجید و یادگیری روخوانی قرآن بود، گاهی نیز تعلیم در حد سواد خواندن و نوشتن بود، ریاضیات و ادبیات فارسی در حد محدود آموزش داده می شد و معمولا به خواندن گلستان در خیلی از مکتب خانه های قدیم اکتفا می شد.

رییس جمهوری گفت: در دولت های مدرن آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت همانند امنیت عمومی به عنوان یک وظیفه بر دوش دولت گذاشته شده و بتدریج به شکل امروز به صورت دوره های ابتدایی و متوسطه درآمده است؛ البته دوره هایی به عنوان پیش دبستانی نیز به آن اضافه شده است.

روحانی افزود: امروز خیلی از وظایف به عنوان وظایف دولت ها تلقی می شود که از جمله آن می توان به برنامه ریزی برای اقتصاد کشور، موضوع تامین اجتماعی و بسیاری از مسوولیت هایی که تحت عنوان وزارتخانه ها، نهادها، دستگاه ها و ارگان های مختلف بر دوش دولت قرار گرفته است اشاره کرد.

رییس جمهوری گفت: آموزش و پرورش یکی از مهمترین نهادهایی است که دولت ها می توانند افکار و یا گاهی اقتدار خودشان را در میان نسل نوجوان و جوان تزریق کنند.

وی ادامه داد: گاهی نیز از این قدرت در برخی از کشورها در برخی برهه ها سوء استفاده شده است؛ به عنوان مثال در آلمان نازی از مدارس برای ملت پرستی افراطی سوء استفاده شد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه صدا و سیما، روزنامه ها و رسانه ها و حتی رسانه های مجازی در موضوع تربیت و تعلیم دخیل هستند گفت: کار تعلیم و تربیت در دنیای امروز پیچیده و سخت است اینکه چگونه باید نسل جوانمان را برای آینده تربیت کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه نسلی که شما تربیت می کنید برای فردای جامعه خواهد بود اضافه کرد: از طرفی دیگر در دنیایی زندگی می کنیم که به هم متصل هستند و ترس از دنیا مشکل را حل نمی کند.

وی ادامه داد: بعضی ها می گویند اتصال جامعه با دنیا را ضعیف یا قطع کنیم اما نه با قطع و نه با تضعیف این ارتباط مشکل حل نمی شود بلکه باید نسل بیدار، هوشیار و آگاه از دنیای امروز و نسلی که تعلق خاطر کافی به دین، ایمان و فرهنگش داشته باشد تربیت کنیم.

وی با یادآوری افرادی همچون شهید عباس بابایی که در خارج از کشور و حتی در مراکز نظامی غرب درس خوانده اند گفت: این جوان نه تنها بر همکلاسی هایش اثر گذاشت بلکه بر روی معلم و محیطی که در آن بود اثر گذاشت.

روحانی با بیان اینکه باید در دنیای امروز سیستم جدید آموزشی را در اختیار داشته باشیم اظهار داشت: اما در عین حال فرهنگ دینی و ایرانی را هم نباید از یاد ببریم و بتوانیم هویت اسلامی و ایرانی را در نسل نوجوان و جوان خودمان زنده نگه داریم.

رییس عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برای این کار باید آموزش و پرورش را بیشتر به جامعه نزدیک و متصل کنیم و نهاد دین، خانواده، نهادهای غیردولتی، مسجد، حسینیه، هیئت، اجتماعات و انجمن ها را در شرایط دنیای امروز در کنار هم قرار دهیم تا در کارمان موفقتر باشیم.

روحانی تاکید کرد: قرار است در مدارس کاری کنیم که نسل نوجوان و جوان ما از انقلاب، تاریخ، دفاع مقدس و ایستادگی ملتش در برابر متجاوزین مطلع باشد ؛ همان آموزش و پرورشی که در دفاع مقدس با تقدیم 36 هزار دانش آموز و پنج هزار معلم شهید نقش آفرینی کرد.



 مدارس نیازمند تحول بنیادین



رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه باید کاری کنیم که نسل جوان از این فرهنگ باخبر باشد اظهار داشت: بحث این نیست که دانش آموز کتاب درسی را خوب حفظ کند و به سوالات امتحانی خوب پاسخ دهد بلکه باید مدارس ما تغییر کنند و ما نیازمند یک تحول بنیادین هستیم.

روحانی با بیان اینکه بازسازی مدارس حرف درستی است افزود: نه تنها ساختمان ها باید بازسازی شود بلکه سیستم تعلیم و تربیت ما هم باید بازسازی شود و این بازسازی یک بازسازی عام است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت به تنهایی قادر به بازسازی مدارس نیست خاطرنشان کرد: نه اینکه دولت مسوول نیست بلکه مردم باید بدانند به کمک هم می توانیم این امر را به ثمر برسانیم. باید بتدریج بتوانیم مدارس غیردولتی را تحت نظارت آموزش و پرورش گسترش دهیم.

روحانی با بیان مثالی مبنی بر اینکه یک کارخانه بزرگ، شهرداری و یا نهاد حوزه علمیه می تواند مدرسه ای ایجاد کنند افزود: در این صورت رقابت سالمی بین وزارت آموزش و پرورش و نهادهای دیگری که بتدریج آموزش و پرورش فرزندان جامعه را بر عهده بگیرند شاهد خواهیم بود و دولت هم همان اعتبارات را از طریق و شکل دیگری هزینه کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه چه اشکالی دارد که یک مدرسه ای را تجهیز کنیم و از تحصیلکردگان و یا معلمان بازنشسته بخواهیم به صورت داوطلب در آن تدریس کنند، گفت: بسیج که می گوییم یعنی داوطلبی و بسیاری از معلمین و دبیران داوطلب هستند چون از کارشان لذت می برند و جوان مملکت را تربیت می کنند.

روحانی تاکید کرد: بیاییم این بسیج را توسعه دهیم و نهادهای غیردولتی را وارد کار کنیم.



تالیف کتاب برای هر منطقه

رییس دولت یازدهم با اشاره به رونمایی کتب جدید تالیف پایه های چهارم و هشتم اظهار داشت: از عزیزانی که زحمت کشیده اند و این کتاب ها را تالیف کرده اند تشکر و قدردانی می کنم اما چه اشکالی دارد که از نخبگان بخواهیم کتاب دیگری را خودشان پیشنهاد دهند؛ آنها قادر خواهند بود کتاب بهتری را به ما ارائه دهند.

رییس جمهوری اضافه کرد: چه اشکالی دارد که به مناطق مختلف بگوییم کتاب هایی متناسب با فرهنگ آن منطقه تالیف کنند؛ چه اشکالی دارد که کتاب درسی یک استان با استان دیگر متفاوت باشد.

 

سپری شدن دوران دانش آموز کلیشه ای

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه چه اشکالی دارد شبیه دانشگاه ها چند کتاب را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و از آنها بخواهیم خودشان بیایند و آنها را تدریس کنند و معلم هم نظارت داشته باشد.



نمی شود دنیا متغیر باشد و مدرسه ما ثابت بماند/ نیاز به مدرس متحول در دنیای امروز داریم
 


روحانی افزود: چرا باید شیوه تدریس همان شیوه قدیمی باشد، از اینکه یک دانش آموز کتاب بیشتری بخواند نترسیم و باید دانش آموزی را برای تولید، توسعه، تحقیق و تفکر فردا تربیت کنیم؛ این رسالت و وظیفه ما است.

روحانی با اشاره به اینکه برخی از رشته های تحصیلی با نیازهای جامعه منطبق نیست اظهار داشت: نمی شود دنیا متغیر باشد و مدرسه ما ثابت بماند؛ ما نیاز به مدرس متحول در دنیای امروز داریم چرا که همه چیز در حال تغییر و تحول است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه راه مطالعه، فراگیری، تحقیق، شیوه کار و مهارت های لازم برای جامعه فردا باید به دانش آموزان آموخته شود تصریح کرد: دولت هر توانی که داشته باشد در کمال خلوص و بی منت به معلمان عزیز کشورمان تقدیم خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه شما آموزگاران، معلمان اخلاق، مهارت های اجتماعی و مدنیت جامعه در کنار علم و دانش هستید اظهار داشت: کار بزرگی بر دوش شما است و دولت هر کاری که از دستش برای این طبقه فرهیخته و معلمان عزیزی که امروز و فردای جامعه، دولت و کشور در دست آنهاست، برآید انجام خواهد داد.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه نیازمند یک شرایط بسیار جدیدی هستیم خطاب به مسوولین آموزش و پرورش گفت: شما باید ویژگی اعتدال را در مدارس و بر روح و ذهن جوان ها استقرار بخشید.



 از افراط ضرر کردیم



رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دوره هایی معلمان و مدارسی سراغ دارم که به خاطر عضویت یک پدر در یک جناح نمره کمتر یا بیشتری به یک دانش آموز داده می شد این یک فاجعه است و حتما امروز اینگونه نیست.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: کلاس درس، نحوه آموختن به دانش آموز، ارتقا و برخورداری یک دانش آموز باید مساوی باشد و مبادا به یک دانش آموزی به خاطر قومیت، زبان، حزب و جناح در کلاس درس تفاوتی قائل شویم.

روحانی تاکید کرد: ما نیاز به اعتدال داریم و این اعتدال با دست، زبان، فکر و تعلیم و تربیت شما معلمان امکانپذیر است.

روحانی ادامه داد: ما نیاز به امید داریم و همه جوان ها باید با امید و نشاط به بار آیند که انشاالله با کمک شما، هدایت رهبری و اتخاذ وحدت از همه مشکلات عبور خواهیم کرد.

 

مدرسه پناهگاه نه گریزگاه



رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه نشاط و امید را در کلاس های درس و مدرسه گسترش دهید اظهار داشت: مدرسه باید پناهگاه نسل جوان باشد و نه خدای ناکرده گریزگاه و این شما معلمین هستید که باید نسل جوان را با نشاط و با امید به بار آورید.

 

دین باوری نه دین نمایی
 


رییس دولت تدبیر و امید در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه دین نمایی به درد نمی خورد و باید دین باوری رواج یابد افزود: امیدوارم با کمک شما نسلی عالم، بااخلاق و مشارکت پذیر برای تولید، توسعه و تحقیق آینده کشور تحویل جامعه شود.
 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب