امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5565 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۲:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری پژوهشکده صنعت نفت مطرح شد؛

امضاء قرارداد احداث کارخانه تولید جی.تی.ال با سرمایه گذاران بخش خصوصی / تولید بنزین مرغوب از ضایعات/ اکتشاف منابع هیدوکربوری گازی در دریای عمان

مسوولان پژوهشگاه صنعت نفت با تشریح دستاوردهای پژوهشی کشور در عرصه صنعت نفت از احداث پالایشگاه نفت فوق سنگین توسط ایران در جنوب شرق آسیا و اکتشاف منابع هیدوکربوری گازی در دریای عمان خبر دادند.
امضاء قرارداد احداث کارخانه تولید جی.تی.ال با سرمایه گذاران بخش خصوصی / تولید بنزین مرغوب از ضایعات/ اکتشاف منابع هیدوکربوری گازی در دریای عمان

به گزارش خبرنگار خبرایران، حمید رضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت روز دوشنبه در نشست خبری با تشریح عملکرد پژوهشگاه صنعت نفت، اظهار داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی مشروط به نوآوری و توجه به پژوهش است. بدون استفاده از فناوری های نوین در عرصه های مختلف امکان دستیابی به پیشرفت و توسعه وجود ندارد.

وی با اشاره به راه اندازی اولین کارخانه تولید جی.تی.ال ایران گفت: اولین قرارداد احداث کارخانه تولید جی.تی.ال با ظرفیت تولید روزانه 3000 بشکه فرآورده نفتی با سرمایه گذاران بخش خصوصی امضا شده است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اعلام اینکه این اولین واحد صنعتی تولید جی.تی.ال در ایران بوده که در جزیره قشم طراحی و احداث خواهد شد، تصریح کرد: در ساخت این کارخانه گاز برای نخستین بار از دانش فنی بومی و ایرانی فنآوری جی تی ال استفاده شده است.

 

** اکتشاف منابع هیدوکربوری گازی در دریای عمان

علی معلمی جانشین رییس صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت نیز اظهار داشت: بزرگترین طرح پژوهشی صنعت نفت با عنوان مروارید خلیج فارس با هدف بررسی و مدل سازی حوضه های رسوبی و آگاهی از منابع هیدروکربنی موجود و قابل اکتشاف در خلیج فارس و دریای عمان اجرا می شود.طرح اکتشاف منابع هیدوکربوری گازی در دریای عمان نیز به نتایج خوبی دست یافته است.

جانشین رییس پژوهشکده بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به پروژه اکتشاف شیل گس در لرستان، تصریح کرد: شناسایی و کشف ذخایر نامتعارف نفت و گاز در ایران منجر به افزایش منابع استراتژیک هیدروکربوری کشور در سطح جهان شد.

وی اضافه کرد: بررسی مخازن نفتی دشت آبادان، بومی سازی افزایه های حفاری و آماده سازی پایلوت ازدیاد برداشت از دیگر طرح های پژوهشی در دست اجرا هستند.

جانشین رییس پژوهشکده بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت افزود: براساس تصمیم وزیر نفت، مطالعه مخازن نفتی به دانشگاه ها واگذار می شود که در حال حاضر پژوهشگاه، مطالعه جامع میادین دارخوین و یادآوران را آغاز کرده است.

 

** ساخت پالایشگاه نفت فوق سنگین در جنوب شرق آسیا

منصور بزمی رئیس پردیس صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت نیز از طراحی و ساخت یک پالایشگاه نفت فوق سنگین در جنوب شرق آسیا خبر داد و گفت: این پالایشگاه برای استفاده از نفت فوق سنگین میادین نوروز و سروش ایران احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پالایشگاه که دارای ظرفیت پالایش 30 هزار بشکه نفت فوق سنگین است، افزود: قرار است در این پالایشگاه قیر بسیار مرغوب با کیفیت شل تولید شود.

رئیس پردیس صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت همچنین از اجرای یک طرح تولید بنزین مرغوب با استفاده از ضایعات در پتروشیمی خارگ خبر داد و افزود: پیش از این، ضایعات سیاهرنگی در هوای منطقه پراکنده می شد که امروزه به جای سوختن و آلودگی محیط زیست صرف تولید بنزین مرغوب در پتروشیمی خارگ می شوند.

وی افزود: ظرفیت تولید بنزین در این واحد بنزین بازیافتی در پتروشیمی خارک را یکهزار و 500 بشکه در روز است.

 

** پاکسازی کامل خاک های آلوده به منابع نفتی به روش بیولوژیک

 

محمود ترکی رئیس پردیس محیط زیست و انرژی پژوهشگاه صنعت نفت نیز گفت: شرکت های خارجی برای رفع آلودگی نفتی خاک، آلودگی های نفتی را بلوکه و انبار می کنند، اما پژوهشگاه صنعت نفت توانسته با استفاده از روش های بیولوژیک، خاک های آلوده به منابع نفتی را در سیری و خانگیران پاکسازی کند.

وی اضافه کرد: دراین روش با استفاده از میکروب های خاک در 6 ماه اقدام به تصفیه و پاکسازی خاک های آلوده می کنند.

رئیس پردیس محیط زیست و انرژی پژوهشگاه صنعت نفت خاطرنشان کرد: همچنین مدل سازی انتشار آلاینده ها در 10 فاز پارس جنوبی در حال انجام و تصفیه خانه های متحرک برای پالایشگاههای گاز کشور طراحی شده است.

 

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب