امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5574 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۳۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون نظارتی بانک مرکزی؛

پرونده ۶بانک در دست بررسی/ تخلفات سیستم بانکی بزرگنمایی می‌شود/ فقط تعاونی‌های اعتبار مشاغل مجازند

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت با اشاره به لاینکه تخلفات بانکی بزرگنمایی می‌شود، گفت: پرونده تخلف ۶ بانک در دست بررسی است.
پرونده ۶بانک در دست بررسی/ تخلفات سیستم بانکی بزرگنمایی می‌شود/ فقط تعاونی‌های اعتبار مشاغل مجازند
به گزارش خبر ایران، حمید تهرانفر در نشست خبری امروز با اشاره به اقدامات دیگر حوزه نظارت بانک مرکزی در این مدت اظهار داشت: برخی قوانین و بخشنامه‌ها مشکلاتی داشتند که نیازمند اصلاح بود و برخی هم با توجه به گذشت زمان نیاز به روز کردن آن وجود داشت که در این مدت اصلاحات لازم انجام شد.

وی افزود: یکی از این قوانین آئین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان بانک‌ها بود که با اعمال اصلاحات امکان اجرای بهتر آن برای بانک‌ها فراهم شد.

معاون نظارتی بانک مرکزی اصلاح نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات را اقدام دیگر بانک مرکزی در یک سال اخیر عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی بهبود فضای کسب و کار است و با توجه به فضای غبارآلودی که در شبکه بانکی وجود دارد بسیاری بانک‌ها را مقصر می‌دانند اما واقعا تصورات نسبت به تخلفات در سیستم بانکی بسیار بیشتر از آن چیزی است که در واقعیت رخ می‌دهد.

وی با اشاره به ساماندهی مؤسسات غیرمجاز گفت: برخی مؤسسات موجود معلوم نبود که آیا تحت نظارت بانک مرکزی هستند یا نه؟ با اقداماتی که در این مدت انجام شد هم اکنون سایت بانک مرکزی به روز است و هر مؤسسه‌ای که دارای مجوز است نام آن در سایت بانک مرکزی به ثبت رسیده و مؤسسات بدون مجوز در فهرست بانک مرکزی نیستند.

معاون نظارتی بانک مرکزی تأکید کرد: ما تعاونی اعتبار آزاد را نمی‌پذیریم و در این زمینه با وزارت تعاون، کار و رفاه به توافق رسیده‌ایم و حتی این وزارتخانه معاونت مربوطه را به معاونت دیگری تبدیل کرد. تنها تعاونی‌های اعتبار کارمندی و کارگری طبق قانون می‌توانند فعالیت کنند و در خصوص صندوق‌های قرض‌الحسنه هم با سازمان اقتصاد اسلامی که ناظر بر فعالیت آنهاست همکاری داریم.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به اصلاح دستور‌العمل صرافی‌ها گفت: آئین‌نامه‌ای که در مرداد ماه سال گذشته تصویب و ابلاغ شد مشکلاتی را برای صرافی‌ها ایجاد کرده بود و به همین دلیل این دستور‌العمل اصلاح شد. صرافی‌هایی که از اتحادیه طلا و جواهر مجوز دارند باید به بانک مرکزی مراجعه کرده و مجوز جدید خود را دریافت کنند و همچنین صرافی‌های دارای مجوز برای تطبیق فعالیت خود با دستور‌العمل جدید باید به بانک مرکزی مراجعه کرده و مجوز بگیرند.

وی در پاسخ به سؤالی  در خصوص نتیجه طرح لیزینگ مسکن گفت: بحث‌هایی از طرف کانون شرکت‌های لیزینگ برای  طرح لیزینگ مسکن مطرح شد که ما آن را بررسی کردیم اما به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم زیرا در شرایط فعلی اقتصاد کشور اجرای این طرح به صلاح نیست و به همین دلیل متوقف شد.

تهرانفر در خصوص دستور‌العمل صرافی‌ها توضیح بیشتری داد و اظهار داشت: گفته می‌شود برخی صرافی‌ها از دستور‌العمل جدید هم ناراضی هستند اما اگر صرافی نتواند در شهر تهران 4 میلیارد تومان و در شهرستان‌ها دو میلیارد تومان سرمایه جمع‌آوری کند ضرورتی به ادامه کار ندارد؛ در دستور‌العمل قبلی شرایط بسیار سخت‌تر بود اما در اصلاح جدید شرایط بسیار تسهیل شده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره عدم نظارت بانک مرکزی گفت: به نظر می‌رسد با گذشت سال‌ها از تصویب قانون پولی و بانکی باید بازنگری در این قانون صورت گیرد به طوری که اختیارات نظارتی بانک مرکزی افزایش یافته و به صورت روشن و شفاف محدوده اختیارات بانک مرکزی در نظارت بر بانک‌ها مجددا تعریف شود.   هم‌اکنون پرونده تخلفات 6 بانک در حال رسیدگی است و تجربه نشان داده معمولا رای صادره علیه بانک و مسئولان آن است و جزای سنگینی برای آنها تعیین خواهد شد

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب