امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5584 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات خبرداد؛

رونمایی یک طرح پس از ۱۰ سال توقف/ انتشار دانشنامه امام رضا(ع) در دهه کرامت/ براساس اولویت‌بندی 107 اثر در دست انتشار داریم

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در مراسم رونمایی از یک طرح پژوهشی پس از یک دهه توقف گفت: جلد نخست دانشنامه امام رضا(ع) در دهه کرامت منتشر می‌شود.
رونمایی یک طرح پس از ۱۰ سال توقف/ انتشار دانشنامه امام رضا(ع) در دهه کرامت/ براساس اولویت‌بندی 107 اثر در دست انتشار داریم

به گزارش خبرنگار خبرایران نشست خبری«یحیی طالبیان» رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، به مناسبت هفته دولت با حضور معاونان پژوهشگاه و اصحاب رسانه صبح امروز،با حضوراصحاب رسانه در این پژوهشگاه برگزار ودر این نشس خبری، با گرامیداشت هفته دولت گفت: گزارش عملکرد یک ساله پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در هفته دولت شاید چندان مناسبتی نداشته باشد؛ چرا که بسیاری از کارها از سال‌های قبل آغاز می‌شود و ثمر آن در سال جدید به دست می‌آید و یا طرحی در سال جاری آغاز و چند سال بعد نتیجه آن مشخص می‌شود، اما با تخمین می‌شود شرح کار یک ساله را ارائه کرد.

وی افزود: پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات، پشتوانه علمی و پژوهشی وزارت ارشاد است و با مجوز وزارت علوم و تحقیقات و فناوری پدید آمده و ساختار آن به صورت یک دانشگاه اداره می‌شود، اما در ذیل وزارت ارشاد قرار داشته و تحقیقات و پژوهش‌های آن مربوط به این وزارتخانه است.
طالبیان ادامه داد: سه پژوهشگاه در تهران و دو پژوهشگاه نیز در قم و اصفهان قرار دارد که پژوهشگاه‌های یاد شده در تهران عبارت از پژهشگاه فرهنگ و رسانه، مطالعات بین فرهنگی و مطالعات بین‌المللی است که پژوهشگاه فرهنگ و رسانه از گروه‌های رسانه، رادیو، تلویزیون و ادبیات تشکیل شده، پژوهشگاه مطالعات بین فرهنگی از گروه‌های مطالعات جهان اسلام و مطالعات اجتماعی تشکیل یافته و پژوهشگاه مطالعات بین‌المللی نیز از گروه پژوهشی سازمان‌های بین‌المللی و مطالعات آن تشکیل شده است.
وی در ادامه گفت: پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات در قم مطالعاتی را در زمینه دین و مهدویت بر عهده دارد و پژوهشگاه اصفهان نیز در زمینه معماری سنتی، مفاخر فرهنگی و مرمت مطالعه و پژوهش می‌کنند.

فعالیت‌ها و طرح‌های پژوهشی
طالبیان گفت: اگر نگاهی به محصولات پژوهشی چاپ شده این پژوهشگاه داشته باشید، در‌خواهید یافت که این محصولات در راستای همین کارکرد گروه‌های پژوهشی بوده است و گزارش یک ساله نشان می‌دهد که در این مدت، 58 طرح پژوهشی خاتمه یافته و در حال حاضر 75 طرح پژوهشی در دست انجام است. همچنین 15 ترجمه به پایان رسیده و از هشت پایان‌نامه حمایت شده است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تصریح کرد: از تعداد پژوهش‌های خاتمه یافته، 40 طرح پژوهشی به چاپ رسیده است و بقیه به چاپ نرسیده‌اند که از آثار چاپ نشده، برخی به دلیل محرمانه بودن به چاپ نرسیده‌اند و برخی نیز مختص مدیران ارشد کشور بوده است.
وی در ادامه از برگزاری 50 نشست علمی در این پژوهشگاه طی یک سال گذشته خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر 107 اثر در دست انتشار داریم که برخی براساس اولویت‌بندی منتشر می‌شود و برخی دیگر از توان پژوهشگاه حارج است و منتشر نمی‌شوند؛ چرا که رسالت این پژوهشگاه چاپ و نشر کتاب نیست، از این رو برخی از آثار منتشر نشده به صورت دیجیتال درآمده و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
طالبیان با اشاره به انتشار فصلنامه‌های پژوهشی توسط پژوهشگاه بیان کرد: نشریه پژوهشی فرهنگ و هنر و ارتباطات بیش از 15 سال است که منتشر می‌شود و از 300 نشریه علمی از نظر مراجعه در رتبه دوم قرار دارد. نشریه دیگری که منتشر می‌شود، نشریه فرهنگ رضوی است که اخیراً شماره پنجم آن منتشر شده و این شماره‌ها مربوط به دو سال پیش تاکنون است. نشریه‌ای نیز در اصفهان منتشر می‌شود که شماره نخست آن بسته شده و به‌زودی روانه بازار نشر می‌شود و نشریه دیگری نیز در حوزه رسانه در حال بررسی است که در صورت ضرورت نشر، به جمع نشریات علمی و پژوهشی اضافه خواهد شد.
وی در ادامه به فعالیت‌های پژوهشگاه در جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) اشاره و عنوان کرد: این پژوهشگاه در جشنواره نهم، دهم و یازدهم حدود 18 همایش علمی را با حضور دانشگاه‌ها برگزار کرد که این همکاری به تولید 28 اثر پژوهشی انجامیده است و از این تعداد 21 جلد کتاب منتشر شده است.
طالبیان همچنین از انتشار دانشنامه امام رضا(ع) خبر داد و بیان کرد: این دانشنامه در حال تولید بوده و شامل 2 هزار مدخل است و 250 – 300 مقاله را دربرمی‌گیرد که مجلد نخست آن به مناسبت دهه کرامت منتشر خواهد شد.

اجرای طرح پیمایش ملی سنجش نگرش‌ها و ارزش‌های ایرانیان

وی در ادامه این نشست، از اجرای یک طرح پژوهشی بر زمین مانده خبر داد و گفت: این طرح پیمایش ملی سنجش نگرش‌ها و ارزش‌های ایرانیان (موج سوم) است که از سال 51 موج نخست آن آغاز شده بود و پس از پنج سال موج دوم آن اجرا شده و پس از آن از سال 82 این طرح متوقف شده است تا اینکه از سه سال پیش تعدادی از پژوهشگران آن را آغاز کردند. این کار به عنوان یک طرح ملی اطلاعاتی را تولید می‌کند که شکاف‌های پدیدآمده در حوزه فرهنگ را جبران می‌کند.

مجید توسلی، رئیس پژوهشکده مطالعات بین فرهنگی، درباره این طرح پژوهشی گفت: در این طرح تغییر ارزش‌ها و نگرش‌های مردم در بازه‌های زمانی مختلف مشخص می‌شود و مدیران می‌توانند با توجه به این تغییرات، سیاست‌های خود را تغییر داده و به اهداف خود دست یابند؛ از این رو ما مؤظفیم داده‌های فراگیر را تولید کنیم که دانشمندان علوم اجتماعی روش آن را مشخص کرده‌اند.

وی افزود: ما در موج سوم به دنبال این بودیم که داده‌های موج اول و دوم با داده‌های موج سوم قابل مقایسه باشند و در این زمینه 1000 تحقیق بررسی شد و در مرحله بعد 300 طرح بررسی شد و نهایتاً 279 طرح انتخاب شد و در یک مدل ثابت با شاخص‌های تعیین شده آنها را بازسازی کردیم.

ادریسی، یکی از پژوهشگران این طرح در ادامه گفت: با توجه به اینکه دفتر مطالعات وزارت ارشاد از سال 88 تعطیل شده است، بنابراین این تحقیقات ادامه نیافته و قابلیت مقایسه خود را از دست داده است و سبب شده تا چندین سال این طرح بر زمین بماند.

وی با اشاره به نقطه ضعف تحقیقات در ایران بیان کرد: متأسفانه مؤسسات و پژوهشگران متعدد سنجش‌ها را با شاخص‌های متنوع انجام داده‌اند که ما را در تحلیل‌ها دچار مشکل می‌کند، از این رو باید یک گروه این شاخص‌ها را تعیین و استانداردسازی کنند و تحقیقاتی با شاخص‌های ثابت انجام دهیم تا تغییرات را از میان آنها بیابیم و بتوانیم داده‌ها را با هم مقایسه کنیم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب