امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5586 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۲:۱۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر داد؛

راه‌اندازی مجمع ملی خیرین ازدواج/ سایت‌های صیغه به هیچ عنوان مورد تأیید نیستند/ حمایت از شادی‌های حلال جوانان

محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری خود گفت: سایت‌های ازدواج آسان یک ساعته به هیچ عنوان مورد تأیید ما نیستند و ما در صدد راه‌اندازی مراکز حضوری انتخاب همسر برای همسان گزینی هستیم.
راه‌اندازی مجمع ملی خیرین ازدواج/ سایت‌های صیغه به هیچ عنوان مورد تأیید نیستند/ حمایت از شادی‌های حلال جوانان

به گزارش خبر ایران، نشست خبری محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان امروز، چهارم شهریورماه، به مناسبت هفته دولت با حضور اصحاب رسانه در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار و گلزاری در ابتدای سخنان خود به آمار یک تحقیق علمی اشاره و عنوان کرد: نتایج یک تحقیق وزارت بهداشت از میزان بالای مشکلات عصبی و روانی که شایع‌ترین بخش آن اضطراب و افسردگی بود در میان مردم طی سال‌های گذشته خبر می‌داد. بازتاب این اضطراب‌ها به صورت مشکلات رفتاری و خانوادگی بروز پیدا می‌کند.

گلزاری از جمله عواملی که باعث بروز این مشکلات عصبی در میان مردم شده است را نگرانی از آینده به لحاظ اقتصادی و آینده فرزندان، بالا بودن هزینه‌های درمان و دارو، نگرانی از امنیت کشور و تبعیض برشمرد و گفت: دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته تمام توان خود را برای برقراری امنیت در کشور، ارائه خدمات سلامت و برنامه‌ریزی‌های حوزه جوان بکار گرفته است تا بتواند آرامش را به میان مردم بازگرداند.

مسئول پیگیری هستیم نه اجرا

وی در ادامه سخنان خود به جمعیت 24 میلیون نفری جوانان در کشور در رده‌های سنی 15 تا 29 سال اشاره و عنوان کرد: وزارت ورزش و جوانان در جوزه اجرایی در زمینه جوانان وظیفه‌ای بر عهده ندارد بلکه فعالیت ما فرابخشی و مسئول پیگیری امور جوانان در دستگاه‌های مختلف هستیم.

راه‌اندازی مجمع ملی خیرین ازدواج

وی با بیان این مقدمه به تشریح اهم فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه جوانان طی یک سال گذشته پرداخت و گفت: در حوزه اقتصاد تشکیل و راه‌اندازی مجمع ملی خیرین ازدواج را در دستور کار قرار دادیم. در سطح کشور افراد متعددی در زمینه کارهای خیریه فعال هستند و از ازدواج جوانان حمایت می‌کنند اما بعضا بی‌هماهنگی‌ها باعث می‌شود برخی از فراد چندین بار از این خدمات بهره‌مند و برخی بطور کلی بی‌بهره بمانند. در این راستا با سابقه ترین این افراد را گرد هم آوردیم و هیئت مدیره و اساسنامه این مجمع شکل گرفت.

وی به گردهمایی خیران ازدواج طی مهرماه سال جاری، همزمان با هفته ازدواج اشاره و عنوان کرد: در حوزه تهیه جهیزیه نیز با چند بانک برای تهیه کارت‌های اعتباری جهزیه وارد تعامل شده‌ایم. امیدواریم امکان استفاده از این کارت‌ها نیز در هفته ازدواج سال جاری محقق شود.

مشاوره حضوری ازدواج آری، سایت‌های همسریابی خیر

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر تعیین تکلیف سایت‌های همسریابی و همچنین سایت‌هایی که با عنوان ازدواج آسان اقدام به معرفی بانوان به آقایان برای ازدواج‌های یک ساعته می‌کنند، اظهار کرد: سایت‌های همسریابی به هیچ عنوان مورد تأیید ما نیستند و ما در صدد راه‌اندازی مراکز حضوری انتخاب همسر برای همسان گزینی هستیم.

خواستار مقابله جدی نیروی انتظامی با سایت‌های ازدواج آسان یک ساعته هستیم

وی در مورد شیوع سایت‌های اینترنتی ازدواج‌های آسان یک ساعته اظهار کرد: متاسفانه این سایت‌ها با عنوان اسلام به اسلام ضربه می‌زنند و زمینه فساد را در جامعه ایجاد می‌کنند و یک فتوای کلی در شرایط خاص را به تمام جامعه تعمیم می‌دهند. ما نیز به جدیت از نیروی انتظامی درخواست کرده‌ایم که با این سایت‌ها برخورد کرده و راه آنان را مسدود کنند چرا که نه تنها سبب ایجاد فساد می‌شوند بلکه به مبانی دینی نیز آسیب وارد می کنند.

وی در ادامه به خبرنگار ایکنا در مورد غنی سازی فضای مجازی ویژه جوانان گفت: درصدد تشکیل کمیته جوانان به منظور اشاعه مباحث رسانه‌ای هستیم. یکی از این شاخص‌ها غنی سازی فضای مجازی برای استفاده جوانان است.

کارگروه طلاق

معرفی بیشتر کارگروه طلاق از دیگر مطالبات خبرنگاران بود. گلزاری در تبیین عملکرد این کارگروه گفت: در حال حاضر یک‌سوم ازدوا‌ج‌ها در تهران در پنج سال اول به طلاق ختم می‌شود. میانگین کشوری طلاق نیز 20 درصد از کل ازدواج‌ها است. حتی در شهرهایی همچون یزد نیز که کمترین میزان طلاق را دارند آمار طلاق نسبت به گذشته خود دو برابر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این طلاق‌ها معمولا بانوان و آقایان زیر 30 سال را تهدید می‌کند و ما نیز در وزارتخانه مسئولیت رسیدگی به امور جوانان را در این سنین بر عهده داریم تلاش کردیم تا با ایجاد کارگروه طلاق در چند بعد به این افراد خدمت رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه گروه اول افرادی هستند از روی بی فکری طلاق گرفته‌اند و امکان بازگشت مجدد به زندگی با همسر سابق برایشان میسر است و به گفته قرآن کریم نیز این افراد سزاوارترین همسران برای آنان هستند، اظهار کرد: گروه دوم افراد پاکدامنی هستند که بنا به مصلحت طلاق گرفته اما نیاز به مشاوره و راهنمایی و ازدواج مجدد دارند.

وی تصریح کرد: سعی داریم با همکاری معاونت پیشگیری از جرم و معاونت فرهنگی قوه قضاییه، بهزیستی، وزارت کشور و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری کارگروه طلاق را تشکیل داده و  طی آن راهکارهای پیشگیری از طلاق و مدیریت پس از طلاق را در بین جوانان مورد مطالعه و اقدام جدی قرار دهیم.

برگزاری شورای عالی جوانان

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر برگزاری شورای عالی جوانان در دولت تدبیر و امید گفت: این شورا به زودی تشکیل و مواردی همچون ازدواج، کنترل خشم، منشور تربیتی نسل جوان، لحاظ شدن وام ازدواج در بودجه با حضور وزرا بررسی و نتایج آن برای ابلاغ به ستاد ساماندهی و تمام استان‌ها ارسال می‌شود.

افتتاح 10 مرکز مشاروه ازدواج در تهران

سند ملی مشاوره ازدواج از دیگر مواردی بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد و گلزاری در تبیین فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه با اشاره به افتتاح 10 مرکز مشاروه ازدواج در تهران طی مهرماه سال جاری گفت:  برای انتخاب همسر مشاوره یک نیاز جدی است اما این مشاوره بعضا از سوی افرادی ارائه می‌شود که آگاهی کامل ندارند و یا مطالب آنان مبتنی بر علم و مسائل فرهنگی نیست.

وی ادامه داد: در این راستا ضرورت ایجاد سندی برای مشاوره ازدواج احساس شد و ما بر آن شدیم تا با 200 نفر از افراد متخصص در زمینه علم روانشناسی و فقه وارد صحبت شویم و با ارسال سوالاتی نظرات کارشناسی آنان را جویا شویم. این نظرات به همراه مطالب استخراج شده از کتا‌ب‌ها و مقالات علمی و دینی متقن در جلسه‌ای که طی روزهای 27 و 28 مهرماه سال جاری، با حضور 100 نفر از منتخبان حوزه روانشناسی و فقه برگزار می‌شود این مبانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و خروجی آن پس از امضا توسط وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پروش به مراکز مشاوره ابلاغ می‌شود.

خبرنگاران جویای برنامه‌های معاونت ساماندهی امور جوانان در روز میلاد حضرت معصومه(س) به عنوان روز دختر شدند که گلزاری در پاسخ به آنان گفت: با همکاری نهاد زنان و خانواده ریاست جمهوری در اجرای برخی برنامه‌ها به این مناسبت همکاری داریم اما موفق به برپایی یک گردهمایی ویژه دختران جوان نشدیم.

وی از برپایی اولین گردهمایی معاونان و کارشناسان حوزه جوان طی دهه کرامت در جوار بارگاه امام رضا(ع) خبر داد و گفت: با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در پی ایجاد کارگروهی مبنی بر اشتغال جوانان هستیم. همچنین موضوع وام ازدواج را پیگری و ظرفیت برای یک میلیون نفر ایجاد شده است.

از دیگر موضوعات مطرح شده مرتبط با سمن‌های حوزه جوانان بود و گلزاری بر ضرورت تمرین و با هم بودن و مشارکت در حوزه جوانان تأکید و تصریح کرد: این موضوع به خوبی با فعالیت سمن‌ها دنبال می‌شد اما در دولت گذشته ما با رکود جدی فعالیت‌های سمن‌ها به دلیل عدم حمایت یا تبعیض‌های مالی موجود برخورد کردیم. در حال حاضر درصدد احیای این سمن‌ها هستیم.

حمایت از شادی‌های حلال جوانان

وی با اشاره به پرتال جامع اوقات فراغت که در دولت قبل تعطیل شد گفت: ما از شادی‌های حلال میان جوانان حمایت می‌کنیم اما متولی اجرای آن نیستیم. تلاش داریم سهم جوانان را از برنامه‌های شادی که مغایرتی با فرهنگ اسلامی ندارد در قالب اهدای بن افزایش دهیم.

همکاری با فراکسیون جوانان مجلس

وی به همکاری فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی با معاونت ساماندهی امور جوانان اشاره و عنوان کرد: طرح مجلس ملی جوانان نیز در حال پیگیری است و مقدمات آن به دولت اطلاع داده شده است. همچنین با کمک شورای فرهنگی ایرانیان خارج از کشور در حال تعامل هستیم تا بتوانیم با فرهیختگان ایرانی مقیم خارج کشور وارد تعامل و همکاری شویم.

کوتاهی شهرداری در ایجاد مراکز کنترل خشم

وی در پایان سخنان خود به گسترش خشونت و جرم در میان جوانان اشاره و با بیان اینکه شهرداری در زمینه ایجاد مراکز کنترل خشم تعهدات خود را به طور جدی دنبال نمی‌کند گفت: با ایجاد دبیرخانه دائمی جشن نفس سعی داریم چهره خشنی که دشمنان از اسلام به نمایش می‌گذارند را از بین برده و به جوانانی که بنا بر عصبانیت دچار جرم می‌شوند، کمک کنیم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب