امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5647 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر صنعت معدن و تجارت مطرح کرد؛

تخلیه شبانه‌روزی سفره‌های آب زیرزمینی به لطف برق ارزان/ گرانی برق صنایع به نفع بخش خانگی / مصرف انرژی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد

خبرایران: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور از نظر شدت مصرف انرژی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و تا زمانی که تولید در اولویت نباشد و برق صنایع به نفع واحدهای مسکونی گران شود، وضعیت بهره‌وری بهتر از این نخواهد شد.
تخلیه شبانه‌روزی سفره‌های آب زیرزمینی به لطف برق ارزان/  گرانی برق صنایع به نفع بخش خانگی / مصرف انرژی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد

به گزارش خبر ایران، محمدرضا نعمت زاده در آئین پایانی دهمین همایش بین‌المللی انرژی بابا اشاره به اینکه لزوم افزایش بهره‌وری انرژی پیش از پرداختن به بحث‌های افزایش قیمت باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: جایگاه کشور در رابطه با انرژی بویژه منابع هیدروکربوری به عنوان نخستین یا دومین کشور دارای منابع طبیعی روشن است و با توجه به اینکه مبحث اصلی این همایش بهره‌وری است این موضوع جای کار زیادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها و سازمانها و حتی وزارتخانه‌ها باید بهره‌وری را از خود آغاز کنند، گفت: اگر این اتفاق رخ دهد مردم راحت‌تر حرف ما را گوش داده و به آن عمل می‌کنند.

وزارت نفت می‌گوید 20 میلیون بخاری گازی در کشور وجود دارد که بهترین گرید موجود D است و اگر ما بتوانیم محصولی تولید کنیم که از گرید D به گرید B برسیم در مدت دوسال پول آن از محل سوخت صرفه‌جویی شده است.

وی گفت: وقتی که نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی را در زمانی که مسئولیتی در شرکت توانیر داشتم راه‌اندازی کردم بابت این کار توبیخ شدم اما اگر جای وزیر نیرو باشم هیچ نیروگاه سیکل ترکیبی را بدون اینکه سیکل ترکیبی شوند راه‌اندازی نمی‌کنم چرا که اگر بگوییم فعلاً نیروگاه با سوخت گاز راه‌اندازی شود، راه به جایی نخواهیم برد و بعداً نیز این نیروگاه به سیکل ترکیبی تبدیل نمی‌شود.

نعمت زاده ادامه داد: احداث مسکن‌های مهر زمان مناسبی برای ایجاد واحدهای تولید برق و حرارت به صورت همزمان بود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و هم‌اکنون فرصت مناسبی در زمان احداث شهرک‌های جدید است که  واحدهای تولید برق و حرارت به صورت همزمان راه‌اندازی شود.کشور از نظر شدت مصرف انرژی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و تا زمانی که در کشور تولید در اولویت نباشد و برق صنایع به نفع واحدهای مسکونی گران شود، وضعیت بهره‌وری بهتر از این نخواهد شد.

وی ادامه داد: 92 درصد از منابع آبی در اختیار بخش کشاورزی است، اما برق ارزان قیمت این بخش موجب شده است که کشاورزان به صورت شبانه‌روزی سفره‌های آب زیرزمینی را تخلیه کنند و انگیزه‌ای برای ارتقاء بازده و آبیاری تحت فشار نداشته باشند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب