امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5708 تاریخ انتشار: شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

پنجمین همایش بین المللی باران غدیر برگزار می شود

خبر ایران : حوزه هنری برای پنجمین سال متوالی، میزبان همایش بین‌المللی «باران غدیر» می شود.
پنجمین همایش بین المللی باران غدیر برگزار می شود

سالانه در ایام مبارك عید غدیر خم و با محوریت شناسایی و گرامی‌داشت ادیبان و هنرمندان غیرمسلمان و یا مسلمان غیر شیعه – كه به رسالت غدیر و اهل بیت نبوت و طهارت (ع) خدمت كرده‌اند – برگزار می‌شود.پنجمین دوره این همایش نیز مهر ماه سال 93 با حضور شخصیت های ادبی، هنری و دانشگاهی كشورها و ادیان مختلف برگزار می شود.
شایان ذكر است نخستین همایش بین‌المللی «باران غدیر» از 4 تا 6 آذر 1389 و هم‌زمان با عید سعید غدیر در تهران و اهواز برگزار شد.دوره اول این همایش با رویكرد ادبی، به موضوع غدیر و حماسه كربلا پرداخته و میزبان شش شاعر مسیحی از كشور لبنان و برخی از شاعران كشورمان در تهران، همچنین شیوخ، علما و اقلیت‌های مذهبی شهر اهواز بود.
دومین همایش بین‌المللی «باران غدیر» نیز از تاریخ 22 تا 24 آبان 1390 در تهران و شیراز برگزار شد. در این دوره، همایش میزبان میهمانانی از هند، لبنان، تركیه، تونس، افغانستان و پاكستان بود.سومین همایش بین‌المللی «باران غدیر» از 6 تا 9 آذر 1391 در تهران و مشهد برگزار شد.در این دوره در پاسخ به جریان فیلم توهین‌آمیز به ساحت قدسی رسول اسلام (ص)، بخش ویژه «رحمه‌للعالمین» به موضوع همایش اضافه شد و شاعران دوره‌های قبل و همراهان همایش با صدور بیانیه كوبنده‌ای، فیلم مزبور را محكوم كردند.همچنین چهار كتاب «هماری رسول» تالیف دهرمندرنات از هند، «مناقب حضرت علی در شعر شبه قاره هند» گردآوری دكتر سرفراز ظفر از پاكستان، «ملحمه الرسول» چكامه بلند جورج شكور از لبنان، و كتابی حاوی مجموعه مقالات با عنوان «پولس سلامه و حماسه غدیر» ترجمه و به چاپ رسید. در این دوره شاعرانی از تونس، لبنان، مصر، هندوستان و گروه قوالی مهرعلی‌خان پاكستان میهمان همایش بودند.همچنین چهارمین دوره همایش بین‌المللی «باران غدیر» از 12 تا 15 آبان 1392 در شهرهای تهران، قم و مشهد برگزار شد. در این دوره، در كنار محور اصلی همایش، عناصر و مفاهیم مشترك حادثه غدیر و حماسه عاشورا محور كار قرار گرفت. این دوره، متبرك به عنایت و دیدار شاعران و برگزار كنندگان همایش غدیر با حضرت‌ آیت‌الله جوادی آملی شد. در این همایش، پانزده شاعر و صاحب نظر از شش كشور مصر، كویت، لبنان، پاكستان، هندوستان، روسیه حضور داشتند.

 
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب