امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5759 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۲:۱۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبرداد؛

زمان واگذاری سرخابی‌ها / افزایش فشارها بر سازمان خصوصی‌سازی/ واقعی بودن۹۰ درصد واگذاری‌ها در یک سال گذشته / جزئیات لایحه جدید سهام عدالت

خبرایران : ‌سیدعلی‌اشرف‌عبدالله پوری‌حسینی گفت: متأسفانه هر چقدر واگذاری‌ها به بخش خصوصی انجام می‌‌پذیرد، فشارها نیز بیشتر می‌شود و این امر کاملا طبیعی است.
زمان واگذاری سرخابی‌ها / افزایش فشارها بر سازمان خصوصی‌سازی/ واقعی بودن۹۰ درصد واگذاری‌ها در یک سال گذشته  / جزئیات لایحه جدید سهام عدالت

به گزارش خبرنگار خبرایران ، ‌نشست خبری «سیدعلی‌اشرف‌عبدالله پوری‌حسینی» رئیس سازمان خصوصی‌سازی با حضور خبرنگاران در وزارت امور اقتصادی و دارایی به مناسبت هفته دولت برگزار و دراین نشست خبری سیدعلی‌اشرف‌عبدالله پوری‌حسینی با بیان اینکه لایحه سهام عدالت از وزارت اقتصاد به هیأت دولت در آینده نزدیک ارسال خواهد شد، گفت: پورتفوی سهام عدالت اکنون به 90 هزار میلیارد تومان رسیده است و این سازمان بیشترین زمان خود را طی یک سال اخیر صرف سهام عدالت کرده است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه برای توانمندسازی بخش خصوصی اقدامات اولیه انجام شده است، گفت: در این خصوص اولین مسیر این بود که مصوبه‌ای از هیأت واگذاری مبنی بر تشویق بخش خصوصی دریافت کردیم و بر همین اساس بخش خصوصی در مزایده‌ها اولویت داشته و مدت اقساط و سود دریافتی برای آنان تسهیل خواهد شد. برای بخش خصوصی بر خلاف خصولتی‌ها امتیازات دیگری در نظر گرفته‌ایم و دستورالعمل شبه‌دولتی‌ها اکنون در سازمان خصوصی‌سازی تدوین شده و این بخش در واگذاری‌ها طی یک سال گذشته نقشی نداشتند و به جرأت می‌توان گفت که 90 درصد واگذاری‌ها طی یک سال گذشته به بخش خصوصی واقعی انجام شده است.

پوری‌حسینی با بیان اینکه برای عدم ورود بخش خصوصی به مزایده‌ها آسیب‌شناسی کرده‌ایم، تأکید کرد: متأسفانه هر چقدر واگذاری‌ها به بخش خصوصی انجام می‌‌پذیرد فشارها نیز بیشتر می‌شود و این امر کاملا طبیعی است و باید گفت طی ماه‌های اخیر به دلیل واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی بیشترین حملات به سازمان خصوصی‌سازی انجام شده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه نقش بخش خصوصی را در اقتصاد پررنگ‌تر خواهیم کرد، گفت: خوشبختانه طبق آخرین آمار و اطلاعات طی یک سال گذشته هیچ واگذاری به خصولتی‌ها انجام نشده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: وزارت نفت با 44 درصد در رتبه اول، وزارت صنعت، معدن و تجارت با 25 درصد در رتبه دوم، وزارت نیرو با 18.6 درصد در رتبه سوم، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با 9.5 درصد در رتبه چهارم و وزارت اقتصاد و دارایی با 4.6 درصد واگذاری در رتبه پنجم قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص شرکت‌های مادرتخصصی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با 25.5 درصد واگذاری شاگرد اول واگذاری‌ها شناخته شده است و به ترتیب شرکت ایمیدرو شاگرد دوم و توانیر در رتبه بعدی قرار گرفته است.

پوری‌حسینی با اشاره به اینکه در گزارش‌های قبلی میزان واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی 12.5 درصد اعلام شده بود، تصریح کرد: برخی نیز معتقدند از میزان 12 درصد تنها 3 درصد بخش خصوصی واقعی بوده است و نسل‌های بعدی خریداران به یک نحوی وصل به دولت بوده‌‌اند.

وی با بیان اینکه ممنوعیتی برای حضور شبه‌دولتی‌ها در عرضه‌های عمومی‌ و واگذاری‌ها وجود ندارد، گفت: تاکنون 54 درصد عرضه عمومی داشته‌ایم اما خصولتی‌ها با توجه به منابع و امکانات‌شان موفق به خرید شده‌اند چرا که هیچ منع قانونی برای ورود بخش شبه‌دولتی به مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی وجود ندارد.

وی در خصوص مباحث مطرح شده در حوزه سهام عدالت، تأکید کرد: سهام عدالت از طرف دولت برای مردم هدیه بوده است و مقرر شده طی 10 سال بدهی‌های دولتی از محل سود سهام پرداخت شود اما تاکنون از میزان 38 هزار میلیارد تومان تنها چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان از مطالبات دریافت شده و امیدواریم با لایحه جدید وزارت اقتصاد که به هیأت دولت ارسال خواهد شد، طی دو سال آینده این سهام کاملا به دست مردم برسد.

وی افزود: بحث سهام عدالت ظاهرا به خوبی برای مردم تشریح نشده است چرا که برگه‌های دست مردم تنها اوراق ثبت‌نامی بوده و برگه سهام نیست و در این خصوص مردم را توصیه به نگهداری برگه ثبت‌نامی می کنیم.

پوری‌حسینی با اشاره به اینکه برگه‌های ثبت‌نامی سهام عدالت در آینده به یونیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری تبدیل خواهد شد،‌گفت:‌ خرید و فروش برگه‌های ثبت‌نامی در شرایط فعلی وجود ندارد و قطعا در آینده هم خریداران و هم فروشنده پیش از آزادسازی آن متضرر خواهند شد.

پوری‌حسینی تأکید کرد: در خصوص ورود بخش خصوصی با سرمایه خارجی محدودیت و ممنوعیتی وجود ندارد و هیأت‌هایی از کشورهای مختلف به ایران آمدند و متقاضی خرید سهام شرکت‌هایی از وزارت نفت، راه و جهاد کشاورزی هستند که این امر را به فال نیک می‌گیریم. افرادی که با سرمایه خارجی وارد کشور می‌شوند می‌توانند با مراجعه به سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی از حمایت‌ها و مشوق‌های آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه لیست شرکت‌های واگذاری سازمان خصوصی‌سازی از طریق سایت این سازمان به زبان فارسی و لاتین منتشر شده و نیازی به مراجعه حضوری سرمایه‌گذاران خارجی نیست، گفت: شرکت‌ها در قالب‌های بزرگ، متوسط و کوچک دسته‌بندی شده و قابل واگذاری هستند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه انتقادات رئیس مجلس شورای اسلامی کاملا درست است، گفت: در گذشته شرکت‌هایی از وزارتخانه‌های تخصصی گرفته شده و به سایر مجموعه‌ها واگذار شده‌اند و این جابجایی‌ها قابل قبول نیست.در آینده سعی خواهیم کرد از تکرار چنین اقداماتی پرهیز کنیم.

پوری‌حسینی درباره ارائه جزئیات بیشتر در خصوص لایحه جدید سهام عدالت خودداری کرد اما در خصوص چالش‌های آن گفت: با شناسایی مشمولین و رویکرد نحوه آزادسازی امیدواریم چالش‌های جدید به حداقل برسد و در این خصوص باید گفت بزرگترین چالش سازمان خصوصی‌سازی در روند آزادسازی شرکت‌های واسط بین شرکت‌های سرمایه‌پذیر و مشمولین هستند. زمانی این شرکت واسط کارگزاری سهام عدالت بود و اکنون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و تعاونی‌ها هستند. بنابراین در لایحه جدید این موارد نحوه آزادسازی مورد تأکید قرار گرفته است.

پوری‌حسینی گفت: واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس توسط وزارت ورزش و جوانان و سازمان حسابرسی در حال پیگیری است و امیدواریم با تکمیل صورت‌های حسابرسی این دو باشگاه شاهد قیمت‌گذاری آنان در هیأت واگذاری باشیم. تیمی از سوی سازمان حسابرسی به دو باشگاه پرطرفدار استقلال و پرسپولیس ارسال شده و امیدواریم تا چند هفته آینده کار حسابرسی نیز پایان پذیرد تا آماده واگذاری شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه هیأت مدیره جدید دو باشگاه متعهد به ارائه صورت‌های مالی شفاف شدند، گفت: امیدواریم در سه ماهه سال دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شوند.

پوری‌حسینی در پاسخ به سوالی درباره میزان سهام واگذار شده به سپاه پاسداران گفت: طی 13 سال گذشته سپاه پاسداران سهامی از شرکت‌های دولتی دریافت نکرده و مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه این نهاد قابل احترام سهامی خریده باشد صحت ندارد.نهادهایی مانند خاتم‌الانبیاء(ص)، خاتم‌الاوصیاء (ع) و اتکا به دلیل انجام و اتمام پروژه‌هایی برای دولت طلبکار شده بودند و به دلیل عدم پرداخت مطالبات‌شان توسط دولت مصوبه‌ای مبنی بر واگذاری رد دیون به این مجموعه‌ها ارائه شد.

وی در خصوص زمان واگذاری هلدینگ خلیج فارس که تاکنون 20 درصد آن باقی مانده است، گفت:‌دولت فعلا نیازی به فروش این مقدار سهام ندارد و واگذاری آن قطعا نیازمند اجازه هیأت واگذاری است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه ریزش‌های اخیر بورس به خاطر عرضه‌های سازمان خصوصی سازی نیست، گفت: چه کسی می‌تواند ثابت کند که واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی منجر به افت شاخص بورس شد بلکه این واگذاری‌ها نه تنها موجب ریزش شاخص بلکه رونق نسبی به بازار رساندند و در صورت عدم عرضه‌های خصوصی‌سازی قطعا ریزش‌های شاخص بورس بیش از این‌ها رقم می‌خورد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب