امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5770 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۲۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علل، علایم و چگونگی درمان مسمومیت آب / نوشیدن بیش از حد آب، کشنده است

خبرایران : همه ما به این حقیقت واقف هستیم که آب مایه حیات است اما بسیاری از افراد نمی دانند که مقدار زیاد آن مضر است و می تواند کشنده باشد، در حقیقت آب اگر چه مایه حیات است اما مصرف زیاد آن می تواند مشکل آفرین باشد.
علل، علایم و چگونگی درمان مسمومیت آب /  نوشیدن بیش از حد آب، کشنده است

به گزارش خبرایران همه ما می دانیم زمانی که هوا بسیار گرم می شود یا ورزش می کنیم باید مقدار زیادی آب بنوشیم. در واقع این موضوع به هیدراته نگه داشتن بدن شما کمک شایانی می کند.

اما آیا استفاده بی رویه از هر چیزی می تواند خوب باشد؟ در برخی موارد ممکن است که نوشیدن مقدار زیاد آب در یک مدت زمان خیلی کوتاه می تواند خطرناک باشد. در واقع در چنین شرایطی میزان نمک یا سدیم در خون به میزان خیلی زیادی کاهش پیدا می کند که به این حالت هیپوناترمی می گویند، این عارضه بسیار خطرساز، جدی و حتی می تواند کشنده نیز باشد. به این حالت اصطلاحا مسمومیت آب می گویند.

مسمومیت آب چیست؟

زمانی که خطر از دست رفتن آب بدن آشکار می شود، متخصصان نوشیدن مایعات بیشتر در طول روز و در حین تمرینات بدن را توصیه می کنند. در نتیجه افراد شروع به نوشیدن مقدار بیشتر مایعات می کنند و برخی از آنها در این کار افراط می کنند تا جایی که دچار مسمومیت آبی و کاهش میزان سدیم در خون می شوند.

از این رو متخصصان توصیه می کنند که نوشیدن دو تا سه فنجان آب را در هر ساعت در نظر داشته باشید اما تنها درصورت تعرق بسیار شدید مقدار آن را افزایش دهید.

افراد جوان و سالم معمولا کمتر دچار هیپوناترمی یا همان مسمومیت آب می شوند، مگر اینکه در یک بازه زمانی خیلی کوتاه چند لیتری آب بنوشند. در واقع کلیه ها در هر ساعت حدود نیم لیتر آب را دفع می کنند بنابراین وجود آب بیش از حد در بدن می تواند موجب رقیق شدن خون و بروز مشکلات جدی تری از قبیل مسمومیت آب شود.

 

علل بروز هیپوناترمی

اصلی ترین و عمده ترین دلیل بروز هیپوناترمی، پایین آمدن میزان سدیم خون است. در واقع یکی از وظایف سدیم متعادل نگه داشتن مایعات در داخل و اطراف سلول ها است. نوشیدن بیش از حد آب موجب نامتعادل شدن مایعات و حرکت آنها از خون شما به داخل سلول ها می شود و در نتیجه تورم سلول ها را باعث خواهد شد. وجود هر گونه تورم در داخل مغز، می تواند بسیار جدی باشد و نیاز به درمان فوری دارد.

 

علایم و درمان

هیپوناترمی نشانگر رقیق شدن مایعات بدن در اثر افزایش آب نسبت به سدیم کل بدن است. از جمله علایم ویژه آن می توان به تهوع، سردرد، بی قراری، گیجی، کاهش رفلکس ها و در نهایت تشنج و کما اشاره کرد.

در صورتی که هیپوناترمی بدتر شود، تهوع باعث تحریک ترشح هورمونی می شود که این هورمون مسوول احتباس یا نگهداری آب در بدن است، در نتیجه آب کمتری دفع می شود و بیمار وارد یک چرخه معیوب می گردد و در نتیجه تورم مغز و بروز حالت تشنج و کما در این لحظه اتفاق می افتد.

 

در صورت بروز چنین علایمی هر چه سریع تر نزد پزشک مراجعه کنید و او با تزریق آب نمک غلیظ می تواند این مشکل را حل کند.

اگر چه نوشیدن مقدار زیاد آب برای بدن ما خوب نیست، اما نباید از نوشیدن 8 لیوان آب در روز مضایقه کنید. آب یکی از ضروری ترین نوشیدنی های رژیم غذایی ما است. با کاهش 2 درصد از منابع آب بدن، علایم دهیدراتاسیون ( کم آبی ) ظاهر می شوند. یک علامت شایع دهیدراتاسیون خفیف، احساس خستگی در طول روز است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب