امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5794 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اولين نشست تخصصي كميته علمي همايش‌سيستم‌هاي‌حمل‌ونقل‌هوشمندجاده‌ای برگزارشد

خبرایران : اولين نشست تخصصي كميته علمي همايش سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند جاده‌اي با هدف هم‌انديشي و تعامل بين اساتيد، پژوهشگران، صاحب‌نظران، متخصصان و سياست‌گذاران حوزه سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند ITS در محل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي برگزار شد.
اولين نشست تخصصي كميته علمي همايش‌سيستم‌هاي‌حمل‌ونقل‌هوشمندجاده‌ای برگزارشد

به گزارش خبرایران به نقل از  روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، شهرام ‌آدم‌نژاد معاون برنامه‌ريزي اين سازمان در اين نشست، با اشاره به وظايف سازمان راهداري و حمل‌ونقل‌ جاده‌اي در خصوص نگهداري از شبكه راه‌هاي كشور و بهره‌برداري و نيز مديريت، برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري حمل‌ونقل عمومي اظهار داشت: در حال حاضر بيش از 80 هزار كيلومتر آزاد‌راه، بزرگراه و راه اصلي و فرعي در كشور وجود دارد كه از اين ميزان، 34 هزار كيلومتر راه‌هاي شرياني هستند كه عمده ترافيك كشور در اين 34 هزار كيلومتر راه است. لذا براي دستيابي به يك حمل‌ونقل ايمن، روان و در دسترس نياز به انجام اقداماتي وجود دارد كه بحث توسعه سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند جاده‌اي يكي از اين اقدامات است.

وي افزود: از اين ميزان راه‌هاي شرياني كشور حدود 7600 كيلومتر در آستانه تكميل ظرفيت است، كه در چند سال آينده يا بايد 7600 كيلومتر راه ساخته شود يا از شبكه راه‌هاي موجود استفاده بهينه شود.

آدم‌نژاد با بيان اينكه حدود 800 ميليون نفر از طريق حمل‌ونقل عمومي جاده‌اي در كشور جابه‌جا مي‌شوند، تصريح كرد: همچنين در بخش بار بيش از 400 ميليون تن كالا توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومي جاده‌اي جابه‌جا مي‌شوند، به همين خاطر بحث افزايش ايمني يكي از برنامه‌هاي اصلي سازمان مي‌باشد.

معاون برنامه‌ريزي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به اينكه بيش از 90 درصد مسافر و كالا در كشورمان از طريق جاده جابه‌جا مي‌شوند، وضعيت ترافيكي كشور، كمبود مدهاي ريلي و هوايي و نيز انعطاف‌پذيري زياد حمل‌ونقل جاده‌اي را از جمله دلايل افزايش اين نسبت برشمرد و افزود: اين در حالي است كه بسياري از بارهاي ريل‌پسند در كشور نيز از طريق حمل‌ونقل جاده‌اي جابه‌جا مي‌شوند كه همين امر سبب افزايش موانع رانندگي در كشور شده است.

آدم‌نژاد ضمن تأكيد بر انجام اقدامات مؤثر در جهت افزايش ايمني، توسعه سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند جاده‌اي را يكي از اقدامات مؤثر در اين زمينه ذكر كرد و افزود: در همين راستا بنا است براي برقراري ارتباط مؤثر بين سه گروه سازمان، صنعت و دانشگاه، همايش سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند جاده‌اي ITS برگزار شود تا از نظرات و ديدگاه‌هاي اساتيد، پژوهشگران، صاحب‌نظران، متخصصان، سياست‌گذاران و علاقه‌مندان اين حوزه استفاده شود.

وي ابراز اميدواري كرد، برگزاري همايش سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند جاده‌اي ITS بتواند در كاهش صدمات ناشي از تصادفات رانندگي در كشور مؤثر واقع‌شود.

بر اساس اين گزارش، آشوري رئيس مركز مديريت راه‌هاي كشور و دبير همايش سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند جاده‌اي نيز در اين نشست، هدف از برگزاري همايش سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند جاده‌اي در 30 دي ماه و اول بهمن ماه سال جاري را آشنايي با حوزه سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند ITS و بررسي چالش‌هاي علمي و اجرايي در فرآيند كاري، ترويج فن‌آوري‌هاي نوين و سيستم‌هاي هوشمند در حمل‌ونقل جاده‌اي، ارتقاي سيستم‌هاي موجود و بهبود روش‌هاي اجرايي در اين زمينه ذكر كرد و افزود: در همين راستا كميته علمي اين كنفرانس از تمامي اساتيد و پژوهشگران دعوت كرده است مقالات خود را كه حاوي آخرين يافته‌هاي علمي در يكي از محورهاي همايش است به دبيرخانه ارسال كنند تا پس از بررسي به‌صورت ويژه مورد ارزيابي قرار گيرند و در فصلنامه‌هاي علمي ـ پژوهشي به چاپ برسند.

دبير همايش سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند جاده‌اي ITS ‌ در ادامه، از مراكز علمي معتبر كشور همچون دانشگاه شريف، دانشگاه اميركبير ، دانشگاه صنعتي اصفهان، دانشگاه امام خميني، دانشگاه شهيد بهشتي و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقيقات به عنوان حاميان علمي همايش نام برد و افزود:  همچنين برخي از دستگاه‌هاي اجرايي همچون سازمان ملي استاندارد ايران، سازمان امداد و نجات و مركز تحقيقات كاربردي پليس راهور، سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي را در برگزاري اين همايش ياري مي‌كنند.

آشوري در خاتمه ابراز اميدواري كرد اين همايش با همكاري و تعامل گسترده تمامي دستگاه‌هاي مرتبط به نحو مطلوبي برگزار شود و ثمره و بهره آن سبب افزايش ايمني در جاده‌ها شود.

شايان ذكر است در ادامه اين نشست تخصصي، مهندس طرفه‌نژاد و مهندس سيادت موسوي در زمينه ارتباط با مباحث تخصصي كميته علمي همايش توضيحاتي ارائه كردند و مباحث موردنظر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب