امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 584 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲:۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رحیم نوروزی؛

طلب کار و مدعی نیستیم

خبرایران: رحیم نوروزی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: به هر چیزی که فکر کنید فکر می‌کنیم غیر از هنرمندانی که سرمایه‌های فرهنگی این کشور هستند. ما طلب کار و مدعی نیستیم این‌ها وظایف ارگان‌های مربوطه است که باید رسیدگی کنند.
طلب کار و مدعی نیستیم

به گزارش خبرایران، رحیم نوروزی در باره رفتار سینما و تلویزیون با هنرمندانی که امروز خانه نشین شده‌اند گفت: در سینما و تلویزیو ن،ما این گونه است که در اوج پختگی افراد را کنار می‌گذارند. می‌روند چهره‌های دیگری را می‌آورند که اصلاً مشخص نیست با چه پیش زمینه و فعالیتی وارد این کار شده‌اند. یادشان می‌رود این هنرمندان که به راحتی کنارشان می‌گذارند و فراموش شان می‌کنند روزی در دوران پرکاری قرار داشتند و در بین مخاطبانشان ازمحبوبیت زیادی برخور دار بودند. شما اگر لذت بازی را از بازیگر بگیرید دیگر چه چیزی برایش می‌ماند؟ کسی پی هنرمندانی را که به یکباره کنار گذاشته می‌شوند نمی‌گیرد. نمی‌روند پرس و جو کنند و ببینند هنرمندی که امروز خانه نشین شده به لحاظ مالی در چه جایگاهی قرار دارد.

وی در ادامه افزود: به گونه‌ای رفتار می‌شود که هنرمندان را مصرف می‌کنند و مانند یک کالای مصرفی بعد از اتمام کار آن‌ها کنار می‌اندازند. آیا ما نباید از بزرگوارانی همچون جمشید مشایخی و محمد رضا کشاورز و دیگرانی هم چون آن‌ها سراغی بگیریم؟ آیا فکر می‌کنیم با یک عیادت در بیمارستان از آن‌ها حق مطلب را ادا کرده‌ایم؟ به گونه‌ای رفتار می‌شود که به طور غیر مستقیم می‌گویند بروید در ازلت تنهایی خودتان بمانید. نتیجه رفتارشان این است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز مبنی بر اینکه چه کسی و یا چه ارگانی باید این حمایت‌ها را انجام دهد گفت: متولی فرهنگ و هنر در این کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. قطعاً نمی‌توانیم از کس دیگری در مرحله اول جز این ارگان انتظار داشته باشیم که به فکر هنرمندان و مخصوصاً هنرمندان مسن‌تر باشد. ما کشور ثروتمندی هستیم نفت و گاز داریم و برای هزار و یک چیز دیگر که الزامی هم نداریم خرج می‌کنیم اما در جاهایی که جزو وظایف اخلاقیمان است کوتاه می‌آییم و کنار می‌کشیم. واقعاً کار سختی است که دو هزار هنرمند این کشور را پوشش بدهند.

نوروزی در ادامه افزود: این ماشین‌های گران قیمتی که در خیابان‌ها وجود دارد این همه بریز و بپاشی که انجام می‌شود به این معنی است که در این مملکت پول وجود دارد ولی توزیع درستی وجود نمی‌شود. به هر چیزی که فکر کنید فکر می‌کنیم غیر از هنرمندانی که سرمایه‌های فرهنگی این کشور هستند. ما طلب کار و مدعی نیستیم این‌ها وظایف ارگان‌های مربوطه است که باید رسیدگی کنند.

بازیگر مجموعه «پس از باران» در باره رفتار رسانه ملی با هنرمندان گفت: از طرفی تلویزیون رسانه‌ای که سال‌ها است برایش کار می‌کنیم تا زمانی که نیاز دارند می‌گردند و هنرمند مورد نظرشان را پیدا می‌کنند اما وقتی خبری از آن نیست و کاری هم با او ندارند سراغی هم از آن‌ها نمی‌گیرند. نباید یک حقوق بی‌کاری برای هنرمندان در نظر گرفته شود.

این بازیگر با اشاره به طرح مسکن‌های مهر گفت: آمده‌اند طرحی را با عنوان مسکن مهر راه انداختند و بدون در نظر گرفتنشان افراد آن هم با آن وضعیت احماقه در خیلی از قسمت‌ها تحویل مردم دادند آیا هنرمند این کشور شایسته این گونه برخورد و رفتار است. بررسی کنند ببینند چه کسانی در این عرصه متملول هستند و نیاز مادی ندارند و کسانی را هم که نیاز دارند به درستی و با یک برنامه ریزی دقیق کمک کنند. این کار‌ها متولی دارد و معلوم است که گام‌های اولی را باید در این مسائل وزارت ارشاد بر دارد. وزارت ارشاد فقط مسئول این نیست که مردم را ارشاد کند از این ارگان فقط این بخش آخرش برای ما مانده است «ارشاد». خیلی از هنرمندان ما با سیلی صورتشان را سرخ می‌کنند.

وی در ادامه گفت: بحث بیمه‌های هنرمندان توسط اداره تئا‌تر و خانه سینما تقریباً حل شده است. اما بهتر است که جنبه‌های دیگر این کار را هم در نظر بگیرند. با هنرمندان همانند کالای مصرفی برخورد نشود چه از جانب مردم و چه از جانب مسئولین. مردم به ما لطف دارند اما انگار تفیلی هستیم هنرمند تا وقتی است هنر می‌آفریند و به مخاطبش لذت می‌دهد اما وقتی نیست، کسی جویای حال او نمی‌شود. برخی هنرمند را برای افتتاحیه کارشان یا بازدید از مکانی دعوت می‌کنند تا کارشان را رونق دهند و چهره خوبی پیدا کنند با فخر هنرمند را می‌چرخاند و در کنارش می‌ایستند انگار که سیرک راه انداختند. هزار وعده و وعید هم می‌دهند اما به محض تمام شدن کارشان دیگر جواب تلفن‌های آن را هم نمی‌دهند.

رحیم نوروزی گفت: منظور از این حرف‌ها این نیست که هنرمند نگاهش به کسی و جایی است. منظورم این است که‌شان هنرمند در جامعه ما آن چنان که باید حفظ نمی‌شود و برای هنر او ارزش درستی قائل نیستند. بحث احترام گذاشتن است.

 

   

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب