امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5865 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۲:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خبر داد؛

تشکیل دبیرخانه کودکان کار/ ایجاد ۱۰ مرکز تخصصی کودکان کار

خبرایران: رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از تشکیل دبیرخانه کودکان کار خبر داد و گفت: در سال جاری برای ایجاد ۱۰ مرکز تخصصی کودکان کار در شورای شهر تهران برنامه‌ریزی شده است.
تشکیل دبیرخانه کودکان کار/ ایجاد ۱۰ مرکز تخصصی کودکان کار
به گزارش خبر ایران به نقل از اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با تشکل‌های مردم نهاد با موضوع کودکان کار با تقدیر از عملکرد رسول خادم –عضو شورای اسلامی شهر تهران در دور دوم و سوم - درخصوص کودکان کار در شورای اسلامی شهر تهران گفت: کار کردن درخصوص کودکان کار در شورای شهر و شهرداری نیز گاهی با مشکلاتی مواجه می‌شود و علی رغم تلاشی که انجام می‌شود کار با پیچیدگی‌ها و سختی‌هایی روبرو می‌شود.

وی به مصوبات شورای شهر تهران در سال­های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: این مصوبات سبب شد تا در سالجاری بتوان بودجه‌ای را برای تخصیص به کودکان کار پیش بینی کرد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: با اختصاص این بودجه در سالجاری برنامه ریزی برای ایجاد 10 مرکز تخصصی کودکان کار در شورای شهر تهران امکان پذیر شد.

دانشور با اشاره به برخی مشکلات پیش روی مدیریت شهری برای اداره این گونه مراکز برای شهرداری گفت: امیدواریم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که پیش از ساخت، مدیریت این مراکز به تشکل‌های مردم نهاد تخصصی واگذار شود.

وی در ادامه از حساسیت ایجاد شده در شورای اسلامی شهر تهران درخصوص کودکان کار خبر داد و تصریح کرد: گستردگی موضوع و حساسیت به وجود آمده سبب شده است احمد دنیا مالی و محسن سرخو، دو عضو شورای اسلامی شهر تهران چندین بار در صحن شورا نسبت به موضوع ساماندهی کودکان کار تذکر بدهند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به برخی اشکالات موجود برای ساماندهی وضعیت کودکان کار اشاره کرد و گفت: نبود آمار قابل استناد در خصوص کودکان کار از جمله اشکالات موجود در این زمینه است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

دانشور از پیش بینی 2 میلیارد تومان اعتبار در خصوص کودکان کار در شورای اسلامی شهر تهران حبر داد و گفت: با استفاده از این بودجه و همکاری تشکل‌های مردم نهاد با توجه به ظرفیتشان می‌توان برای تکمیل آمار و همچنین اقدامات بعدی برای ساماندهی کودکان کار و خیابان استفاده کرد.

وی در ادامه بر لزوم طبقه بندی این کودکان بر اساس وضعیتشان برای خدمات رسانی هر چه بهتر به آنها تاکید و تصریح کرد: برای نمونه کودکانی که 2 والدشان ایرانی هستند را می توان با یکسری حمایت‌ها به مدرسه فرستاد ضمن اینکه تجربیات نشان می‌دهد که حل معضل این کودکان راحت تر انجام می‌شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه فقر دلیل ایجاد اکثر مشکلات برای کودکان کار با دو والد ایرانی است، ادامه داد: حل مشکلات کودکان با یک والد ایرانی و یا دو والد افغانی پیچیده تر بوده و می توان از 374 خانه سلامت و 10 مرکز تخصصی در حال ایجاد برای آنها استفاده کرد.

دانشور با اشاره به تصویب طرح مسئولیت‌های اجتماعی برای بنگاه‌های اقتصادی در شورای اسلامی شهر تهران با تعداد رأی بالا گفت: بر این اساس مصوبه تمام شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری باید مسئولیت خود را در خصوص مسائل اجتماعی شهر انجام دهند.

وی تعداد شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری را 10 هزار شرکت دانست و گفت: کودکان کار و آسیب‌های اجتماعی یکی از موضوعاتی است که در این قالب گنجیده می‌شود که چگونگی انجام آن در حال بررسی است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به تجربه این کار در سایر شهرها جهان اشاره کرد و اظهار داشت: هر چند اجرای این مصوبه بسیار خوب است ولی عملیاتی کردن آن سخت و پیچیده است که باید تشکل‌های مردم نهاد مدیریت شهری را در این خصوص حمایت کنند.

دانشور با بیان اینکه شهرداری قدرتمند ترین دستگاهی است که می‌توان در این خصوص نقش ایفا کند، ادامه داد: با استفاده از طرح مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی و همچنین تفاهم نامه میان شهرداری و اتاق بازرگانی می‌توان سایر شرکت‌ها را نیز به انجام  مسئولیت‌های اجتماعیشان تشویق کرد.

وی همچنین از ایجاد دبیرخانه ای با موضوع کودکان کار خبر داد و ابراز امیدواری کرد بتوان در بحث جمع آوری اطلاعات و همچنین ساماندهی وضعیت کودکان کار با حضور تشکل‌های مردم نهاد اقدامات خوبی رخ دهد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب