امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5891 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۱۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون؛

ایجاد فرصت شغلی با کمترین آورده از مزایای تعاونی است

خبرایران: عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون معتقد است: تعاونی ها فرصتی مغتنم برای ایجاد اشتغال محسوب می شوند زیرا با کمترین آورده نقدی می توان فعالیتی اقتصادی را در کشور که منجر به ایجاد شغل می شود را رقم زد.
ایجاد فرصت شغلی با کمترین آورده از مزایای تعاونی است

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، بهمن خادم عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون اظهارداشت: سرمایه های کمی که در تعاونی ها جمع می شود، می تواند بتدریج سرمایه ای بزرگ را فراهم آورده و فرصت های شغلی زیادی را ایجاد کند.

وی تاکید کرد: بانک توسعه تعاون، با تامین منابع و خدمات مشاوره ای که در اختیار تعاونی های کشور با هدف توسعه قرار می دهد می تواند ضمن تامین بخشی از آورده مورد نیاز فعالان این بخش، زمینه افزایش فعالیت تعاونی ها را در کشور فراهم آورد.

وی تاکید کرد: طرحهای تعاونی که به بانک توسعه تعاون معرفی می شود باید توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد و کمک بانک توسعه تعاون می تواند آنها را خودگردان کند.

وی هدف بانک توسعه تعاون را توانمندسازی تعاونی ها عنوان کرد و گفت: بانک می تواند میان تعاونی ها حلقه اتصال ایجاد کند.

وی توضیح داد: برخی از تعاونی ها می توانند مواد اولیه تعاونی های دیگر را تولید کنند که بانک به عنوان حلقه واسط می تواند ارتباط میان آن ها را با یکدیگر برقرار کند.

خادم گفت: بانک توسعه تعاون تاکنون مشارکت بالایی در توسعه صنایع تکمیلی بخش کشاورزی داشته به طوری که تاکنون چندین سردخانه برای نگهداری از محصولات کشاورزی و کارخانه بسته بندی میوه جات تاسیس کرده است.

وی افزود: به دلیل حمایت های بانک توسعه تعاون از تعاونی های روستایی، وزیر جهاد کشاورزی بتازگی از این بانک تقدیر کرد.

وی اظهار داشت: تعاونی روستایی از سال 90 فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون کارخانه های زیادی در زمینه کمپوت سازی، رب گوجه فرنگی و بسته بندی کالاهای کشاورزی در کشور راه اندازی کرده است.

وی تاکید کرد: تعاونی های روستایی که اشتغال بالایی در بخش کشاورزی ایجاد کرده اند تاکنون توانسته اند تعداد زیادی از فارغ التحصیلان کشاورزی را بکار گیرند.

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون معتقد است: برای توسعه تعاونی ها در کشور باید فرهنگ سازی انجام و روح کار جمعی در جامعه ترویج شود.

به گفته خادم، دولت می تواند با تخصیص یارانه به تولیدکنندگان بخش تعاون باعث افزایش اشتغال در تعاونی ها تولیدی شود.

وی گفت: تعاونی ها نیز می توانند با ایجاد برند زمینه صادرات کالاهای تولیدی را فراهم کنند و فروش خود را در بازار افزایش دهند.

 

** حمایتهای دولت

وی گفت: دو نوع حمایت از سوی دولت می تواند برای توسعه تعاونی ها در کشور موثر باشد، ضمن آنکه حمایت های دولتی می تواند اسمی و یا واقعی باشد.

وی ادامه داد: حمایت های واقعی کمک های مالی دولت است و در حمایت های اسمی، دولت می تواند با افزایش تعرفه برای کالاهای مشابه خارجی زمینه حمایت از کالاهای تولید داخل را فراهم کند و تولیدکننده داخلی نیز در این مدت کیفیت کالای خود را بالا ببرد.

وی حمایت از تعاونی ها را زمانی محقق می داند که حمایت های اسمی و واقعی در کنار هم قرار بگیرند.

خادم افزود: دولت می تواند جایزه صادراتی برای صادرکنندگان ایجاد کند که انگیزه صادرات افزایش یابد. کاهش مالیات از تعاونی های تولیدی راهکار دیگر برای حمایت های اسمی از تعاونی ها است.

وی اقتصاد تعاونی را راهکاری ارزشمند برای خروج از شرایط رکود تورمی دانست و اظهار داشت: حمایت دولت می تواند دست واسطه ها را کوتاه کند تا کالا به قیمت تولیدی با اندکی سود به دست مصرف کننده برسد.

وی معتقد است: به دلیل توانمندی بانک توسعه تعاون در حمایت از بخش تعاون، دولت می تواند سرمایه این بانک را تا 20 برابر افزایش دهد.

وی میزان سرمایه بانک را پنج هزار میلیارد ریال و پرتفوی بانک را 34 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: در صورتی که مازادی برای توسعه تعاونی ها به مردم پرداخت شده از مازاد منابع بانکی بوده که از وجود سپرده گذاری مردم حاصل شده است.

وی دلیل افزایش سپرده گذاری از سوی مردم را ایجاد اطمینان و آرامشی که با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در کشور ایجاد شده، ذکر کرد.

به گفته عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون، 70 درصد منابع بانک برای توسعه بخش تعاون و 30 درصد دیگر برای بخش های غیر تعاونی هزینه می شود.

وی در خصوص تعاونی های مسکن گفت: این نوع تعاونی ها دارای اشتغالزایی فصلی هستند و پس از آنکه ساخت مسکن به اتمام رسید فعالیت تعاونی ها نیز به اتمام می رسد.

خادم با اشاره به سابقه تعاونی در ایران، گفت: نخستین تعاونی روستایی از سال 1314 در ایران تاسیس شد که هم اکنون پس از گذشت 79سال در حال فعالیت است. این تعاونی 76 هزار عضو دارد.

وی همچنین قدمت تعاونی های فولاد و فرش را در کشور بالا ذکر کرد و گفت: اتحادیه های صنایع دستی در کشور با وجود قدمت بالا اشتغال زیادی هم در کشور ایجاد کرده اند.

وی رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در دولت یازدهم حمایت از اشتغال عنوان کرد و گفت: در دولت یازدهم حفظ اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که اشتغال با حساسیت بالا طی یکسال گذشته از سوی وزارتخانه پیگیری شده است.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب