امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5934 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۲:۵۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی اعلام کرد؛

فعال شدن شورای نقد متون درسی دانشگاه ها / حذف تنشها از پژوهشگاه علوم انسانی / راه اندازی رشته ارتباطات و مدیریت رسانه / حذف نگاه امنیتی به دانشگاهها و پژوهشگاه درگذشته

خبرایران : دکتر صادق آیینه وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به حذف تنشها و مشکلات در این پژوهشگاه از مهمترین اتفاقات رخ داده در دوره مدیریت جدید، خبر داد.
فعال شدن شورای نقد متون درسی دانشگاه ها / حذف تنشها از پژوهشگاه علوم انسانی / راه اندازی رشته ارتباطات و مدیریت رسانه /  حذف نگاه امنیتی به دانشگاهها و پژوهشگاه درگذشته

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «دکتر صادق آیینه وند» رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار و دراین نشست خبری  آیینه وند با بیان اینکه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نزدیک به 80 سال سابقه فعالیت دارد، اظهارداشت: تا پیش از آغاز مدیریتم، در این پژوهشگاه 11 پژوهشکده فعالیت می کرد و بعد از آن 6 پژوهشکده دیگر از جمله ارتباطات، فرهنگ معاصر، اقتصاد، علوم انسانی کاربردی، روابط بین الملل و سیاسی، اخلاق و تربیت و حقوق اضافه شد.

وی درباره فعالیت های پژوهشکده ارتباطات در پاسخ به پرسش مهر، اظهار داشت: رشته ارتباطات و مدیریت رسانه در این پژوهشکده راه اندازی شده و هم اکنون به کار تدریس و تعلیم و تربیت می پردازد. همچنین رشته رسانه و دین از دیگر رشته های مصوب در این پژوهشکده به شمار می آید. ارتباط با نهادها از دیگر کارکردهای این پژوهشکده به شمار می آید.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مراکز تحقیقاتی این پژوهشگاه، گفت: چندین مرکز تحقیقاتی، 432 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری، یک هزار استاد، پژوهشگر و محقق در این پژوهشگاه فعالیت می کنند و برخی از پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی اش پتانسیل تبدیل شدن به قطب را دارند. ما در رشته زبان شناسی و زبان و ادبیات فارسی دارای مجرب ترین و قوی ترین استادان و پژوهشگران ایران و جهان هستیم و در تلاشیم در حوزه های تاریخ و علوم اجتماعی قطب شویم.

آیینه وند در ادامه این نشست خبری به وضعیت اسناد و زمینهای این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دارای بیش از 120 زمین و ملک است که تنها سند برخی از این زمینها در اختیارمان قرار دارد. در زمان انقلاب زمینهای بنیادی در زمان پهلوی به پژوهشگاه علوم انسانی اختصاص یافت اما متاسفانه به این علت که اوائل انقلاب این زمینها در دست برخی دستگاهها قرار گرفت تاکنون نتوانسته ایم اسنادش را به دست آوریم و از قوه قضائیه انتظار داریم در این زمینه به ما کمک کند.

وی با اشاره به برخی از این زمینها، اضافه کرد: باغ لالک با ارزش 100 میلیارد تومان، زمینی 24 هزار متری در وردآورد با ارزش 25 میلیارد تومان از جمله زمینهای ملکی این پژوهشگاه است که متاسفانه هنوز اسنادش در اختیارمان قرار نگرفته است.

به گفته آیینه وند، رأی دادگاه بدوی به نفع پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اختصاص یافته و امیدواریم در دادگاه نهایی نیز رأی به نفع ما صادر شود.

این مقام مسئول پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش در جمع خبرنگاران به حذف تنشها و مشکلات در این پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: در معاونتها و سایر بخشهای پژوهشگاه تنشها و مشکلاتی وجود داشت که همه را برطرف کردیم، هیچ یک از افراد این پژوهشگاه را نه تنها اخراج نکردیم بلکه سایرین را که از دوره های گذشته از این پژوهشگاه رفته بودند، بازگرداندیم.

وی از تفکیک بودجه های پژوهشگاه خبر داد و گفت: در مدیریت گذشته، میان بودجه های معاونت هیچ تفکیکی وجود نداشت در حالیکه در این دوره بودجه های اداری مالی و پژوهشی کاملاً تفکیک شده است. در گذشته ریاست بودجه ها را مستقیماً دریافت و بین معاونتها پخش می کرد.

وی همچنین درباره انتخاب روسای پژوهشکده ها، تاکید کرد: پیش از این روسا، انتصابی بودند اما در این دوره انتخابات برگزار می شود و در واقع افرادی را که استادان پژوهشکده ها انتخاب می کنند، به عنوان رئیس انتخاب می کنیم و یک نخبه بر نخبگان مدیریت می کند. حتی به وزیر علوم هم گفتم این انتخابات در پژوهشگاه بهترین نوع انتخابات در کشور است هر چند انتخاباتی که خودشان در میان روسای دانشگاه ها انجام می دادند نظرسنجی نام داشت.

به گفته آئینه وند در این پژوهشگاه هیچ مرکز جذبی وجود نداشت که فعال شود اما هم اکنون بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هیأت جذب تشکیل شده است. از سوی دیگر هیأت امنای پژوهشگاه فعال نبود و جلسات آن سالی یک بار برگزار می شد اما در این دوره از مدیریت جلسات هر شش ماه یک بار برگزار می شود.

وی در ادامه به ارائه گرنت پژوهشی به استادان این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: هر استادی در سال می تواند برای تحقیقاتی که انجام می دهد از پژوهشگاه علوم انسانی گرنت پژوهشی دریافت کند. همچنین برای زبانهای خاموش شده، عبری، سوریانی، لاتین و برخی دیگر از زبانها دوره های آموزشی در پژوهشگاه برگزار می شود.

به گفته آیینه وند، مجتبی مینوی، محقق برجسته کشورمان کتابخانه خود را به این پژوهشگاه اهدا کرد.

به گزارش مهر، آیینه وند به وضعیت انتشار در این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: در این 9 ماه، 40 کتاب در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به چاپ رسیده است. همچنین 21 مجله علمی پژوهشی راه اندازی و 38 مجله بارگذاری اینترنتی شده است.

وی درباره توزیع آثار پژوهشگاه علوم انسانی، اظهار داشت: یک مرکز توزیع در تهران ایجاد شده اما قرار است یک مرکز توزیع دیگر مقابل دانشگاه تهران برای توزیع بهتر کتب این پژوهشگاه ایجاد شود.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه پژوهشگاه به بازنگری سرفصلهای درسی نمی پردازد از تشکیل شورای نقد متون خبر داد که کار بررسی متون درسی را انجام می دهد.

وی همچنین درباره بازنگری دروس تاریخ، اظهار داشت: 5 رشته تاریخ از جمله تاریخ ایران، تاریخ باستان، تاریخ جهان، تاریخ تمدن و تاریخ اسلامی را مورد بازنگری قرار دادیم و سعی کردیم در این بازنگری ها چیزی را به دانشگاهها تحمیل نکنیم.

آیینه وند در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره نگاه دولتهای گذشته به دانشگاهها، گفت: تا پیش از این نگاه به دانشگاهها و حتی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امنیتی بود و در این پژوهشگاه سعی شد چنین نگاهی از بین برود. در همه کشورها محدودیتهایی برای علوم انسانی وجود دارد و باید گفت رشته های فنی مهندسی و علوم پایه روی علوم انسانی سیطره دارند و در تلاشیم این نگاه را برداریم و علوم انسانی را گسترش دهیم.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب