امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6099 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر آموزش و پرورش خبرداد؛

آموزش و پرورش 105 هزار مدرسه دارد / ۱۱۶هزار معلم ‌آموزش ندیده را وارد آموزش پرورش کردند/ امسال حدود 24 هزار نیروی ما بازنشسته می‌شوند

خبرایران: علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال 12 هزار نفر از بهمن در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می‌شود. طی دو سال گذشته۱۱۶ هزار معلم ‌آموزش ندیده را وارد آموزش پرورش کردند و سال ۸۶ صد هزار معلم با تجربه را پیش از موعد بازنشسته کردند.
آموزش و پرورش 105 هزار مدرسه دارد / ۱۱۶هزار معلم ‌آموزش ندیده را وارد آموزش پرورش کردند/ امسال حدود 24 هزار نیروی ما بازنشسته می‌شوند
به گزارش خبر ایران ، علی‌اصغر فانی امروز در نهمین اجلاس سراسری رؤسای پردیس‌ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان که در پردیس شهید مفتح شهر ری برگزار می‌شود در سخنانی ضمن تبریک فرا رسیدن بهار تعلیم و تربیت اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان یک سازمان استراتژیک است و این از آن جهت است که در متون تربیتی نقش نیروی انسانی نقش ممتاز و کلیدی است و اگر دنبال تحول در سازمان هستیم باید این تحول در نیروی انسانی باشد. اگر در کشور به دنبال تحول اداری هستیم گام نخست تحول در کارکنان ادارات است و در آموزش و پرورش نیز تحول در نیروی انسانی کارکنان و معلمان است.دانشگاه فرهنگیان به دلیل اینکه نقش اصلی در تربیت و بهسازی نیروی آموزش و پرورش دارد آن را سازمان استراتژیک می‌دانیم و مهمترین اولویت آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است.

وی با تأکید بر نقش مهم دانشگاه فرهنگیان افزود: امسال 12 هزار نفر از بهمن در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می‌شوند اما مهمتر از نقش تربیت معلمی دانشگاه بهسازی منابع انسانی موجود است و اگر اتفاقات چند سال اخیر وزارتخانه را تحمیل کنیم. در سال 86 صد هزار نیروی آموزش و پرورش تربیت معلم دیده را بازنشستگی پیش از موعد کردیم و این سرمایه عظیم در سال 86 خارج شد.

فانی اضافه کرد: در دو سال اخیر 116 هزار نیروی تربیت معلم ندیده و کم تجربه وارد آموزش و پرورش شده است و این پیام را می‌دهد که باید نیروی انسانی را غربال کرده و اطلاعات آن را به روز کنیم که این کار را بهسازی نیروی انسانی می‌گوییم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حجم این تعداد از تربیت معلم بیشتر است گفت: اهمیت آن از تربیت معلم کمتر نیست و این کار را بر دانشگاه فرهنگیان قائل هستیم یعنی بحث تربیت معلم و بهسازی نیروی انسانی تعداد قابل توجهی است.

وی یادآور شد: اگر بخواهیم 10 درصد نیرو را آموزش دهیم سالی صد هزار نیروی انسانی می‌شود که باید هر سال آموزش ببیند تا 10 سال یکبار یک دوره آموزشی ببیند و خیلی پرحجم‌تر از تربیت معلم است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش 105 هزار مدرسه دارد افزود: هر مدرسه یک مدیر و 3 تا 4 معاون دارد و تعداد مدیران و معاونان 200 هزار نفر است و 752 مدیر منطقه‌ای داریم که تا 4 معاون داشته و در کنار آن 32 مدیر کل با 8 معاون وجود دارد که در مجموع 240 تا 250 هزار مدیر در سطوح میانی و عالی داریم که خود اینها نیاز به آموزش دارند.

فانی اضافه کرد: تجربه بعضی از کشورها نشان می‌دهد مدیران سالی یک هفته آموزش می‌بینند که باید این کار در دانشگاه فرهنگیان شکل گیرد و ادارات نیاز به کارشناس مانند کارشناس مالی، پژوهشی، برنامه‌ریزی درسی و ... دارد که باید نیروی متخصص در این خصوص تربیت کنیم.

وی با تأکید بر این نکته که به دانشگاه فرهنگیان امید بسته‌ایم افزود: باید این دانشگاه خود را تجهیز و تقویت کند و بنده اعلام می‌کنم که هر کاری که دانشگاه فرهنگیان بخواهد انجام می‌دهیم و نیروی انسانی، بودجه و امکانات آن را برآورده می‌کنیم و احساس می‌کنیم این یک سرمایه‌گذاری برای آموزش و پرورش کشور است و تا زمانی که نیروی انسانی تجهیز نشود شاهد هیچ تحولی در آموزش و پرورش نخواهیم بود.

فانی با اشاره به کارورزی در پردیس‌های دانشگاه گفت: یکی از مختصات خاص دانشگاه فرهنگیان بحث کارورزی است و کسانی را تربیت می‌کنیم تا با رفتار خود بتوانند دانش‌آموزان را تربیت کنند و باید در گذراندن واحد کارورزی دقت زیادی کنند و در این خصوص باید سختگیر باشیم.

وی با اشاره به مصوبات هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: هیأت امنا بحث تبدیل وضعیت مدرسان را به تصویب رسانده است و این کار را انجام می‌دهیم که البته نیاز به دستورالعمل دارد.

چارت سازمانی دانشگاه نیز به تصویب رسیده و اگر افراد ضعیف در پست‌ها قرار گیرند دانشگاه موفق نخواهد شد و باید افراد توانا و معتقد به تربیت معلم صاحب مسئولیت شوند.

وزیر آموزش و پرورش از راه‌اندازی گروه هماهنگی تربیت معلم خبر داد و گفت: گروه هماهنگی تربیت معلم که سالها تعطیل شده بود راه‌اندازی می‌شود و امیدواریم با توجه به تحولات تربیت معلم بتوانیم بعضی از رشته‌ها و دروس را اصلاح کنیم.

وی در خصوص تجهیزات و فضای آموزشی پردیس‌ها گفت: امسال برای ساخت 10 پردیس اقدام می‌شود و در خصوص حق‌الزحمه مصاحبه‌گران نیز با مشکل روبه‌رو هستیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال حدود 24 هزار نیروی ما بازنشسته می‌شوند و تعداد 150 هزار دانش‌آموز اول ابتدایی اضافه می‌شود که 5 هزار معلم می‌خواهند اما یک نیروی انسانی نیز وارد آموزش و پرورش نکرده‌ایم و 15 درصد کاهش حق‌التدریس داشته‌ایم و 5 درصد در بودجه خود نیز صرفه‌جویی کرده‌ایم.

فانی در خصوص محول شدن آموزش ضمن خدمت به دانشگاه فرهنگیان گفت: ما هم همین طور فکر می‌کنیم که نیاز به برگزاری جلسات در این خصوص است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب