امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6107 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گزارش دومین نشست خبری جشنواره فیلم مقاومت ؛

خزائی: جشنواره مقاومت با شعار جشنواره ای برای همه مردم شروع شده/ متاسفانه ما هیچ واکنش جدی نسبت به فیلم های ضد ایرانی نشان نمی دهیم .

خبرایران: محمد خزائی دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: هنگامی که فیلم ضد ایرانی در جشنواره خارجی نمایش داده می شود ما هیچ واکنش جدی ای نشان نمی دهیم و هیچ برنامه تهاجمی نداریم و این جای تاسف دارد.
خزائی: جشنواره مقاومت با شعار جشنواره ای برای همه مردم شروع شده/ متاسفانه ما هیچ واکنش جدی نسبت به فیلم های ضد ایرانی  نشان نمی دهیم .

به گزارش خبرنگارخبرایران ، نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضور «محمد خزائی» دبیر جشنواره فیلم مقاومت و مدیران اجرایی بخش های مختلف آن با موضوع اعلام برنامه های سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت صبح امروز در موسسه فرهنگی وهنری اسوه برگزار شد.

در ابتدای این نشست یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت این جشنواره را رویداد منطقه ای مهمی دانست و عنوان کرد: جشنواره مقاومت رویدادی ریشه دار در کشور است که با وجود فراز و نشیب های پیش رو خاستگاه بسیاری از هنرمندان شاخص و آثار ماندگار در سینمای ایران و اعتلای آن شده است و یکی از بخش های شکل گرفته در این دوره از جشنواره بخش کمیته پژوهشی و علمی است که ضعف آن در دوره های قبلی جشنواره احساس می شد.

در ادامه این نشست شهاب اسفندیاری مدیر کمیته علمی و پژوهشی فیلم مقاومت با اشاره به تشکیل کمیته علمی و پژوهشی در جشنواره امسال، اظهار داشت: از آنجایی که امسال نخستین سالی است که بخش علمی و پژوهشی در جشنواره مقاومت ایجاد شده و به دلیل نبود سابقه و الگویی در این حوزه، با ایده هایی که از طرف همکاران و صاحب نظران مطرح شد، برنامه هایی در این کمیته صورت گرفته است.

اسفندیاری با تاکید بر وجود ظرفیت بالقوه ای که در حوزه پژوهش علوم انسانی در کشور وجود دارد عنوان کرد: در این مدت محدود مقالات متعددی به دبیرخانه جشنواره رسید که اساتید شناخته شده دانشگاه های ممتاز کشور و دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد مقالات خوبی را از نظر کمی و کیفی ارائه دادند. براساس مقالات رسیده به دبیرخانه جشنواره می توان گفت ظرفیت بالقوه ای در میان پژوهشگران علوم انسانی در موضوع مقاومت وجود دارد اما متاسفانه در هیچ دانشگاهی یک کانون علمی و پژوهشی برای دیده شدن این مقالات نداریم. خوشحالیم که در جشنواره امسال فرصتی برای دیده شدن و تشویق این مقالات و پژوهش ها ایجاده شده است.

وی در ادامه افزود: جشنواره مقاومت بدون پشتوانه پژوهشی ممکن است مسیر خود را گم کند و مانند بسیاری از جشنواره هایی که با هدف انقلاب تشکیل شده اند از هدف خود دور شود.

مدیر کمیته علمی و پژوهشی فیلم مقاومت در خصوص نشست های جنبی این جشنواره بیان کرد: 5 تا 8 نشست در دانشگاه های کشور مانند دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می شود که سه نشست از ساعت 3تا5 بعداز ظهر به بررسی سه تا چهار مقاله در هر یک از محورهای تأملات نظری در حوزه سینمای مقاومت، بحث ساختار در سینمای مقاومت، مطالعات تطبیقی در سینمای مقاومت، مقایسه سینمای مقاومت و جنگ، ژانر جنگ، زنان و سینمای مقاومت و نقد مدیریت فرهنگی و سیاست گذاری های فرهنگی، تحلیل سینمای هالیوود و دیگر موضوعات می پردازد.

اسفندیاری درباره سایر نشست های جنبی جشنواره فیلم مقاومت که در سینما فلسطین برگزار می شود گفت: از سخنرانان حاضر در این نشست ها می توان به حضور آیت الله حائری شیرازی (بررسی نسبت هنر و اخلاق در فرهنگ اسلام)، نادر طالب زاده (نمایش و نقد فیلم سیصد، قسمت دوم)، حسن عباسی ( سینمای احراز نمایش و نقد فیلم لژیون)، رحیم پورازغدی ( آسیب شناسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس)، حجت الاسلام میرباقری( بررسی هنر متعالی، جهاد و مقاومت) و سیعد مستغاثی ( نمایش و نقد فیلم طبیب) اشاره کرد.

اسفندیاری با بیان اینکه علاوه بر نشست های جنبی در جشنواره تفیلم مقاومت کارگاه آموزشی و پژوهشی نیز خواهیم داشت گفت: سینمای دفاع مقدس سینمایی نیست که تنها پیامش برای ما حائز اهمیت باشد بلکه از لحاظ فنی و تکنیکی هم باید به سطح سینمای ایران کمک کند، در همین جهت امسال کارگاهی را با عوامل و دست اندرکاران فیلم چ برگزار می کنیم تا بتوانیم آموزشی را در بخش جلوه های ویژه میدانی داشته باشیم.

ناصر درخشان مدیر ارزشیابی و دبیرخانه جشنواره فیلم مقاومت از سخنرانان دیگر این نسشت بود که با اشاره به زمان محدود مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره گفت: از اول اردیبهشت فراخوان ما به طور رسمی اعلام شد و با توجه به این زمان کم علاقه مندان بسیاری آثار خودشان را به دبیرخانه ارسال کردند که این آثار از لحاظ کمی و کیفی قابل توجه است، به خصوص در حوزه مستند و کوتاه داستانی آثار خوبی را از لحاظ محتوایی و فرم سینمایی دریافت کرده ایم.

درخشان با اشاره به اینکه هیئت داوران به دلیل زمان محدود و حضور آثار خوب در جشنواره انتخاب سختی داشته اند گفت: در این جشنواره باید اتفاقات جدید و رو به جلویی را رقم بزنیم به همین دلیل بخش جلوه گاه نور و افق نو از بخش های تازه جشنواره هستند که تا به اینجا فعالیت های خوبی را داشته اند.

امیر نصیربیگی مدیر بخش جلوه گاه نور در ادامه این نشست به تشریح برنامه های این پخش پرداخت و عنوان کرد: بخش جلوه گاه نور در دوره قبلی جشنواره با محوریت شهدای ترور راه اندازی شد، این بخش در دوره گذشته موجب به وجود آمدن موج خوبی در رابطه با شهدای ترور هسته ای درکشور شد. امسال این بخش با محوریت هنرمندان بسیج برگزار می شود.

نصیربیگی گفت: با توجه به اینکه در این سال ها در سینمای ایران کارهای خوبی صورت گرفته است، شاهد پیشرفت رو به جلویی در سطح سینمای کشور هستیم. با وجود همه نقدها و رویکردی که جشنواره مقاومت دارد، سعی در احیای بخش جلوه گاه نور داشته ایم تا در بخش کیفی الگوسازی تاثیرگذاری داشته باشیم.

مدیربخش جلوه گاه نور با اشاره به اینکه این جشنواره محلی برای نمایش آثار هنرمندان بسیجی است گفت: سعی داریم با برنامه هایی که در این بخش در نظر گرفته ایم بتوانیم هنرمندان بسیجی را شناسایی و آن ها را همراهی کنیم.

وی با بیان اینکه حلقه وصل اهداف ذکر شده، جریان سازی موثر در طرح ملی و داخلی فارغ از رقابت آثار هنری است اظهار داشت: باید پیام خود را به مخاطبانی که در سطح جامعه زندگی می کنند برسانیم.

نصیربیگی در ادامه گفت: حدود 100 اثر در این حوزه و در بخش های فیلمنامه، نماهنگ، مستند و داستانی دریافت شده است.

وی گفت: دغدغه اصلی در بخش جلوه گاه نور انتقال روحیه پیشرفت و انگیزه به جامعه است. بخش جلوه گاه نور بخش نوپایی است که امسال با برنامه ریزی مفصل و بهتری برگزار و صد اثر برگزیده در آن نمایش داده می شود. همچنین برای صاحبان آثار جشنواره که از کشورهای دیگر وارد تهران می شوند مکان اسکان در نظر گرفته شده است.

غلامرضا منتظمی مدیر اجرایی بخش افق نو از دیگر سخنرانان این مراسم گفت: امروز شاهد یک مقاومت جهادی در جهان هستیم. فیلم هایی که با موضوع مقاومت ساخته می شوند باید صاحب یک فکر پژوهشی باشند.

منتظمی ادامه داد: گسترش جریان سکولاریسم و بی دینی در بخش های مختلف جوامع انسانی بروز پیدا کرده است و با ورود رهبران فکری که دربخش افق نو شاهد حضور آن ها هستیم، پی خواهیم برد تنها در ایران بحث صهیونیسم مطرح نشده بلکه در میان متفکران بزرگ آمریکا و اروپا نیز مطرح است و در تمام دنیا نسبت به آن واکنش نشان داده می شود.

وی گفت: کنفرانسی با حضور مهمانان بین‌المللی در یکی از هتل‌های تهران در 3 روز برگزار می‌شود و روی موضوعات جهانی مانند موضوع پرونده هسته‌ای ایران و لابی اسرائیل، بحث صهیونیزم در آمریکا، موضوع سکولاریسم و تهدید بشر، بحث 11 سپتامبر و سرویس‌های امنیتی و موضوع خاورمیانه و گروهک‌های تروریستی بحث می شود.

در ادامه خزائی دبیر جشنواره فیلم مقاومت با تبریک آغاز دفاع مقدس، گفت: سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در ابعادی گسترده از 30 شهرویور ماه در تالار وحدت آغاز و 4 مهرماه اختتامیه جشنواره برگزار می شود.

خزائی با اشاره به این که جشنواره امسال تا اول آذرماه و پس از آیین اختتامیه ادامه خواهد داشت گفت: جشنواره امسال تنها متعلق به سینماها نیست، امسال قصد داریم نشست ها، کنفرانس ها و نمایش فیلم ها را در 400 شهر و در مکان هایی مثل حوزه های علمیه، دانشگاه ها، پارک ها و کانون های مختلف فرهنگی هم داشته باشیم.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت با بیان این که جشنواره مقاومت با شعار جشنواره ای برای همه مردم شروع شده عنوان کرد: کار کوچک کردن احت است، اما کار وسیع انجام دادن، دغدغه و تاثیراتی مهم در پی دارد که به مراتب سختی های بیشتری را هم باید متحمل شد.امسال نقاط مرزی را بررسی کرده ایم تا فیلم هایی را در هفته دفاع مقدس در تمام نقاط ایران پخش کنیم. اینکه در هفته دفاع مقدس مستندها و فیلم‌های کوتاه در میان مردم شهرستان‌ها و حتی مناطق مرزی نمایش داده شود یک کار فرهنگی است و اقدامی سازنده تلقی می‌شود.

وی افزود: چهار بخش سینمای مستند، تله فیلم، جایزه تکفیری، بصیرت، جایزه عماد مغنیه و مرور آثار غزه که بخش غیر رقابتی است را در جشنواره امسال خواهیم داشت. در کنار این بخش ها، برنامه های جنبی مانند بحث اسلام هراسی و ایران هراسی، نمایش و نقد فیلم برای عموم و نمایش و نقد فیلم برای خواص را خواهیم داشت.

خزائی گفت: فیلم های خوبی در حوزه بین المللی از کشورهای فلسطین، لبنان، کوبا، بنگلادش، عراق، سوریه و آمریکا به جشنواره رسیده است.

اسامی این ها فیلم ها منتشر شده است و امیدواریم نشست هایی را هم برای این آثار با حضور صاحبان آثار داشته باشیم و در بخش جلوگاه نور 14 تا 15 کتاب منتشر شده است که در این جشنواره مقاومت رونمایی می شود.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت درباره ی پخش فیلم پادشاه شن در جشنواره مقاومت تصریح کرد: هنگامی که فیلم ضد ایرانی در جشنواره خارجی نمایش داده می شود ما هیچ واکنش جدی ای نشان نمی دهیم و هیچ برنامه تهاجمی نداریم و این جای تاسف دارد. نمایش فیلم پادشاه شن که درباره شکل گیری ال سعود و نقش انگلیس در این جریان است، تقابلی با سیاست های دولت ندارد. این فیلم با اهداف جشنواره مقاومت همسو است و اگر در ایران نتوانیم این فیلم را نمایش دهیم در کجا انتظار این اتفاق را می توانیم داشته باشیم.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب