امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 611 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نمونه دیگر از «رفتار مغایر با شعار»؛

سنگ تمام دو شبکه ماهواره ای فارسی زبان در شب اربعین حسینی!/ تصاویر

خبر ايران :شیوه پخش برنامه های دو شبکه ماهواره ای فارسی زبان وابسته به دو دولت غربی در شب گذشته و همزمان با عزاداری شیعیان، ما را بر آن داشت تا نگاهی به این نوع برنامه سازی آن ها داشته باشیم.
سنگ تمام دو شبکه ماهواره ای فارسی زبان در شب اربعین حسینی!/ تصاویر

شبکه های ماهواره ای که به زبان فارسی برنامه پخش می کنند، هدف خود از تأسیس شبکه و پخش برنامه برای ایرانیان را احترام به سلیقه و نظر مخاطب ایرانی بیان می کنند و از "صداقت" و "رفتار حرفه ای" می گویند؛ اما آیا واقعیت هم همین است؟ صدای آمریکا(VOA) و  بی بی سی فارسی(BBC PERSIAN)  نیز از آن گروه از شبکه هایی هستند که ادعای احترام به دیدگاه و سلیقه مخاطبان خود را بارها مطرح کرده و می کنند؛ به خصوص بی بی سی فارسی که رئیس آن در سخنانش از واژه هایی مانند "رسانه حرفه ای"، "رفتار صادقانه"، "احترام به مخاطبان ایرانی" و ... سخن می گوید؛ اما اگر راستش را بخواهید بارها خلاف این شعارها عمل کرده اند؛ از استفاده از واژه مجعول برای خلیج فارس گرفته تا جعلی خواندن ایران و این بار ...

نمونه دیگر "رفتار مغایر با شعار" در دو رسانه وابسته به دولت آمریکا و دولت انگلیس را شب گذشته به وضوح میتوان دید. در حالی که در شب اربعین نه تنها شیعیان سراسر جهان؛ بلکه اقلیت های دینی در ایران برای امام حسین(ع) عزاداری می کردند؛ اما این دو شبکه به جای احترام به ایرانی ها و با بی اعتنایی به اعتقادات مردم ایران، سنگ تمام گذاشتند و از هیچ کاری دریغ نکردند.بی بی سی فارسی در دو روز گذشته، دو گزارش و خبر از پیاده روی زائران در کربلا پخش کرد که در هر دوی آن ها طوری فضاسازی شده تا با القای عدم وجود امنیت در عراق، به شکلی حرفه ای در پیاده روی و زیارت، شک و تردید به وجود آورند.نگاهی به گوشه ای از تصاویری که در ذیل این نوشته از این دو شبکه می بینید؛ بخشی از دیشب این دو رسانه را نمایش می دهد. شبی که حجم برنامه های موسیقی، رقص، آواز، شراب و قمار بازی به شکل عجیبی افزایش پیدا کرد و این دو شبکه احتمالا به بهانه فردای شب یلدا[!] در شب اربعین جشن گرفتند.اگر کسی خرده بگیرد که آیا از این شبکه ها غیر از این توقع داشتید؟ یا این که آیا انتظار داشتید آن ها هم عزاداری کنند؟ باید این طور جواب دهیم که:

1. با وجود آن که بی بی سی فارسی با بودجه دولت انگلستان و صدای آمریکا با بودجه دولت آمریکا تأمین می شوند و مدیران به ظاهر فارسی این شبکه ها هم باید بر طبق رویه مورد نظر برنامه بسازند؛ اما اخلاق حرفه ای یک رسانه حکم می کند به مخاطبانش احترام بگذارد.

2. این شبکه ها شب گذشته حداقل می توانستند برنامه های عادی خود را پخش کنند؛ اما حجم رقص و آواز و شراب و قمار به حدی بود که انسان را به فکر فرو می برد که آیا این نوع پخش برنامه در شبی که ایرانیان عزادارند، جز بی حرمتی به اعتقادات شیعه است؟ آیا این رویکرد هدفی جز تلاش برای کم رنگ کردن نقش دین و اهل بیت(ع) در زندگی ایرانیان دارد؟

3. ما انتظاری جز این از بی بی سی فارسی و صدای آمریکا و دیگر شبکه های ماهواره ای- چه سیاسی و چه فرهنگی- نداریم، آن هایی که از راه های مختلف تمام توانشان را برای مقابله با فرهنگ ایرانی- اسلامی و تغییر دادن سبک زندگی ایرانیان به کار بسته اند؛ اما این تلنگری است به خودمان که حواسمان باشد و در غبار روزگار این نوع رفتار و هجمه دشمن و اهدافشان را فراموش نکنیم.

گرچه بسیاری از تصاویری که دیشب از بی بی سی فارسی و صدای آمریکا پخش شد به دلیل صحنه های غیراخلاقی قابل نشان دادن نیست؛ از نمایش بخشی از تصاویر هم از مخاطبان محترم پوزش می خواهیم:

بی بی سی فارسی

رقص

شراب خواری

قمار بازی

انواع موسیقی و آواز

صدای آمریکا VOA

 
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب