امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 618 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۹:۵۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

چشم‌انداز وضعیت تولید پنبه در سال زراعی 14/2013

تولید جهانی پنبه در فصل 14/2013 کاهش می‌یابد؛ تقاضا ثابت است

خبرایران:پیش‌بینی می‌شود که تولید جهانی پنبه در فصل 14/2013 کمتر از سه فصل قبل باشد لیکن تقاضای جهانی برای این محصول افزایش نمی‌یابد. طی دوره 14/2013، تولید جهانی پنبه به میزان 25.5 میلیون تن هدف‌گذاری شده است.
تولید جهانی پنبه در فصل 14/2013 کاهش می‌یابد؛ تقاضا ثابت است

به گزارش خبرایران به نقل از دفتر مطالعات آماری  راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران از ICAC ،  برنامه چین برای تولید پنبه 6.4 میلیون تن می‌باشد که 500 هزار تن کمتر از دوره پیش است. عمده دلیل کاهش تولید در چین، روی آوردن کشاورزان به کاشت محصولات دیگر و نهایتاً کاهش سطح زیر کشت پنبه و همچنین شرایط آب و هوایی نامناسب در ابتدای این فصل عنوان شده است. تولید در ایالات متحده آمریکا نیز 2.8 میلیون تن هدف‌گذاری شده که تقریباً یک میلیون تن کمتر از تولید در فصل 13/2012 می‌باشد که دلیل آن نیز کاهش سطح زیر کشت و وقوع خشکسالی در تگزاس می‌باشد. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که تولید پنبه در هند با توجه به آغاز فصل بارندگی از اوایل ماه ژوئن افزایش یافته و با سطح زیر کشت 11.9 میلیون هکتاری و افزایش بازدهی تا 526 کیلوگرم در هر هکتار، به رکورد 6.4 میلیون تن برسد. تولید در پاکستان نیز بیش از 2 میلیون تن و در ازبکستان نیز در حدود 1 میلیون تن خواهد بود.

کاشت پنبه در نیمکره جنوبی از ماه اکتبر در سطح وسیعی آغاز شد. سطح زیر کشت پنبه در این منطقه همانند فصل 13/2012 به میزان تقریبی 2.7 میلیون هکتار هدف‌گذاری شد. انتظار می‌رود که افزایش عملکرد موجب رشد تولید در آمریکای جنوبی شود.

پیش‌بینی می‌شود که طی فصل 14/2013 مصرف پنبه در کارخانجات در حدود 23.5 میلیون تن باقی بماند و عمده‌ی مصرف از چین به کشورهای دیگر شیفت پیدا کند و اینکه مصرف چین در این فصل در حدود 250 هزار تن کاهش یابد که دلیل آن قیمت بالای پنبه نسبت به پلی‌استر می‌باشد. با این وجود، این انتظار وجود دارد که مصرف کارخانجات در سایر کشورها به ویژه هند، پاکستان و ترکیه افزایش یافته و کاهش تقاضای چین در این فصل را جبران نماید.

تجارت جهانی پنبه نیز طی فصل 14/2013 در حدود 8.5 میلیون تن هدفگذاری شده که تقریباً 1 میلیون تن کمتر از فصل قبل بوده و دلیل عمده آن نیز کاهش واردات از سوی چین می‌باشد. کاهش تولید در ایالات متحده منجر به کاهش صادرات در فصل جاری خواهد بود. با وجود اینکه تولید پنبه در هندوستان در این فصل به رکورد بالایی دست خواهد یافت، صادرات آن به میزان 1.3 میلیون تن برنامه‌ریزی شده که 400 هزار تن کمتر از فصل قبل است. در پایان ماه سپتامبر، دولت هند اعلام کرد که مشوق‌های صادرات پنبه را کاهش می‌دهد.

موجودی آخر دوره پنبه در فصل 14/2013 در حدود 20.3 میلیون تن پیش‌بینی شده که 2 میلیون تن بیشتر از فصل گذشته است. در ماه سپتامبر، دولت چین شروع به خرید پنبه برای ذخیره ملی خود نمود. در فصل 14/2013 انتظار می‌رود که ذخیره پنبه چین تا میزان 11.4 میلیون تن افزایش یابد که تقریباً 2 میلیون تن بیشتر از فصل گذشته است. با این وجود، موجودی جهانی آخر دوره پنبه در خارج از چین کمتر از 200 هزار تن افزایش خواهد یافت بنابراین، در پایان دوره فصل جاری، چین نزدیک به 60 درصد از موجودی جهان را در اختیار خواهد داشت.  

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب