امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6184 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲:۳۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جام جم خبرداد؛

معرفی عروسک‌های ایرانی در جشنواره «بچه‌های ایرانی، عروسک ایرانی» / گرامیداشت کودکانی که تندیسی از آنها ساخته نشد / تقدیر از فعالان عرصه عروسک ایرانی در اختتامیه

خبرایران: محمد میرکیانی مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جام جم گفت: ما با برگزاری جشنواره «بچه‌های ایرانی، عروسک ایرانی» وارد یک دوره جدید می شویم و می توانیم عروسک های بسیاری را که در سرزمین ما وجود دارند، از جمله عمو نوروز به کودکان معرفی کنیم.
معرفی عروسک‌های ایرانی در جشنواره «بچه‌های ایرانی، عروسک ایرانی» / گرامیداشت کودکانی که تندیسی از آنها ساخته نشد / تقدیر از فعالان عرصه عروسک ایرانی در اختتامیه

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری جشنواره «بچه‌های ایرانی، عروسک ایرانی» با حضور«محمد میرکیانی» مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جام جم ، «فرزاد هوشیار پارسیان» مدیرعامل برج میلاد و اصحاب رسانه در تالار سعدی این برج برگزارو دراین نشست خبری «محمد میرکیانی» مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جام جم اظهارداشت: من در ابتدا بازگشایی مدارس و آغاز هفته دفاع مقدس به همه تبریک می گوییم و جا دارد یاد کودکانی را گرامی بداریم که نه برایشان پرچمی برافراشته شد نه تندیسی ساخته شد و مظلومانه و غریبانه زیر خروارها خاک و بمباران های رژیم صهیونیستی جان به جان آفرین تسلیم کردند.

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جام جم تصریح کرد: جشنواره بچه‌های ایرانی عروسک ایرانی آغاز یک حرکت بزرگ فرهنگی است. چرا که عروسک قدیمی ترین و کهن ترین ابزار سرگرمی در تاریخ بوده و هر قوم و ملتی این ابزار را مطابق با فرهنگ خود به کار می گرفته اند.

وی ادامه داد: در متون کهن ایرانی هم در تاریخ آل بویه اولین سلسله شیعه در ایران از کارکرد عروسک سخن به میان آمده است چراکه کودک با عروسک همذات پنداری کرده و دنیایی بین این دو شکل می گیرد که حتی والدین هم نمی توانند در آن وارد شوند و در آینده نیز براساس تداعی معانی تاثیر پنهان این ابزار تربیتی در زندگی کودکان به چشم می خورد.

میرکیانی خاطرنشان کرد: امروزه عروسک به وسیله‌ای برای انتقال فرهنگ تبدیل شده است در جریان لشکرکشی آمریکا به عراق نیز عروسک وزیر دفاع آمریکا به صورت فراگیر ساخته و به بسیاری از کشورها فرستاده شد و از آن به عنوان یک ابزار سیاسی بهره‌برداری شد. پس عروسک دیگر تنها یک ابزار ساده سرگرمی نیست و متاسفانه عروسک‌های موجود در بازار ارتباطی با فرهنگ ایرانی ندارند و قابل تایید ما نیستند.

وی عنوان داشت: ما باید بکوشیم عروسک های خودی را با استفاده از فرهنگ خودی به دست کودکان برسانیم در این جشنواره نیز عروسک های اقوام مختلف عرضه خواهد شد. اکنون کودک و نوجوان بی پناه ترین قربانیان جنگ نرم هستند چرا که توان تشخیص و ارزیابی ندارند و حوزه تولید عروسک به موضوعی چند لایه و پیچیده و منبع سیاستگذاری و سرمایه داری برخی کشورها شده و باز هم باعث تاسف است که عرصه کودک و نوجوان فضاسازی و ایجاد موج فرهنگی درباره این موضوع مورد غفلت قرار گرفته و  نیازمند به کارگیری یک ظرفیت و توان فرهنگی بزرگ است.

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جام جم تاکید کرد: ما با برگزاری این جشنواره وارد یک دوره جدید می شویم و می توانیم عروسک های بسیاری را که در سرزمین ما وجود دارند، از جمله عمو نوروز به کودکان معرفی کنیم، حتی به جای تندیس اماکن تاریخی جهان که در خانه‌ها دیده می‌شود، باید به فکر ساخت تندیس اماکن ایرانی و مذهبی باشیم. اینها همان موارد و عناصر سبک زندگی ایرانی اسلامی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره می کند و در حالی که در گذشته بر سردر خانه ها کاشی خوش نویسی شده ای با خط زیبای نستعلیق قرار داشت اکنون این عناصر از زندگی مردم ایران گرفته شده است حتی می توان تندیس حرم امام رضا(ع) را که در تمام جهان شیفتگانی دارد ساخت و به اشکال مختلف از فرهنگ ایرانی حمایت کرد.

وی ابرازداشت: برنامه بچه‌های ایران به صورت مستقیم از برج میلاد پخش می شود و ما در طول پخش زنده عروسک های اقوام مختلف را معرفی می کنیم و با خانواده ها و علاقمندان نیز به گفتگو می پردازیم نمایش های عروسکی نیز پخش زنده خواهند داشت همچنین با سازندگان عروسک های اقوام درباره خصوصیات ظاهری و اهداف تولید آن عروسک ها گفتگو می کنیم تا مردم با این روند آشنا شوند و هرچند باید گفت این جشنواره مربوط به عروسک های تلویزیونی نیست و ما عروسک های ایرانی را مدنظر داریم. در این راستا و برای معرفی عروسک ایرانی از تهیه کنندگان و فعالان عرصه عروسک های تلویزیونی نیز کمک خواهیم گرفت چراکه هدف اصلی از برگزاری جشنواره ایجاد فضای موضوعی از جایگاه عروسک ایرانی در کشور است.

میرکیانی عنوان داشت: بسیاری از عروسک های تلویزیونی اینگونه نیستند که مثلا یک دختربچه با آنها همذات پنداری کنند و با اهدافی خاص برای یک برنامه خاص تلویزیونی تولید شده اند. ضمن اینکه برگزاری جشنواره توسط تبلیغ فرهنگ ایرانی و آموزش زبان فارسی بوده واز رسالت های شبکه جام جم است و برگزاری این جشنواره نیز همسو با همین اهداف قرار دارد.

وی ادامه داد: ما سعی می کنیم در اختتامیه این جشنواره از کسانی که در عرصه تولید عروسک، هنر نمایشی یا هنرمندانی که حرفی برای گفتن در این عرصه دارند تقدیر کنیم  و ما در زمینه تولید فکر و اندیشه مشکلی نداریم و تنها نگرانی ما درباره عرضه این اندیشه ارجمند و بالا است چراکه اگر این تولیدات برای کودکان و نوجوانان عرضه شود مثل توفانی خواهد بود که چیزی باقی نمی گذارد بنابراین اگر ما موفق شویم عروسک ایرانی را به مخاطب خود معرفی کنیم این جشنواره به هدف نهایی خود رسیده است و مجریانی که همراه با عروسکشان شناخته شدند حتما به جشنواره می آیند اما این جشنواره عروسکی یک شو نیست و ما از افراد برای معرفی عروسک ایرانی کمک خواهیم گرفت.

بنابراین گزارش در ادامه این نشست خبری در«فرزاد هوشیار پارسیان» مدیرعامل برج میلاد نیز در خصوص دلایل برگزاری جشنواره جشنواره بچه‌های ایرانی، عروسک ایرانی اظهارداشت: دبیرخانه دائمی این جشنواره قرار است در برج میلاد برپا شود و ما هر سال شاهد بروز و ظهور عروسک های ایرانی باشیم. با همکاری شبکه جام جم موج نویی در ادبیات کودک و نوجوان ایجاد خواهد شد و این جشنواره که ۱۲ تا ۲۲ مهر برگزار می شود بخش های مختلفی خواهد داشت که عروسک و تاثیر آن بر فرهنگ هویتی از جمله این موارد است.

هوشیار پارسیان خاطرنشان کرد: این جشنواره ۱۲ تا ۲۲ مهر از ساعت ۱۷ تا ۲۲ برگزار می شود و بیش از ۳۰۰ غرفه در حوزه کودکان و نوجوانان طراحی شده است و هر روز در استیج خاص جشنواره برنامه های کودک و نوجوان نیز اجرا می شود تا از این طریق کودکان شیوه های عروسک گردانی و بومی سازی عروسک آشنا شوند و همچنین به معرفی عروسک های اقوام ایرانی می پردازیم، کشور ما ۱۳ اقلیم از ۱۶ اقلیم جهانی را دارا است و تنوع پوشش و گویش در کشور ما بسیار است بنابراین در هر قوم و منطقه ای گونه ای از عروسک شکل گرفته که دارای اسطوره و افسانه خاص خود است.

وی تصریح کرد: ورود عموم در این جشنواره آزاد است و سعی می کنیم گروه های دانش آموزی را به صورت سازماندهی شده دعوت کنیم. تهیه کننده محترم برنامه بچه های ایران شبکه جام جم نیز در این زمینه با ما همکاری می کند تا ما در راستای دغدغه های مقام معظم رهبری گامی برداشته باشیم و بخشی از جشنواره به عروسک های نوستالژیکی مربوط است که خاطرات کودکان و نوجوانان دهه ۶۰ را تشکیل می دهد و ما درصددیم با ایجاد دبیرخانه دائمی این جشنواره را تا سال ها ادامه دهی و بتوانیم در طول سال های آینده جشنواره موفقی را برگزارکنیم.

بنابراین گزارش؛ جشنواره بچه‌های ایرانی، عروسک ایرانی از ۱۲ تا ۲۲ مهر از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در برج میلاد تهران برگزار و ورود برای عموم  مردم آزاد است.

 



آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب