امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6245 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۴۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رونمایی آمریکا از گروه تروریستی خراسان

خبرایران : آمريكا از تشكيل يك گروه تروريستي زيرزميني جدید با نام «خراسان» که گروهي بسيار خطرناك‌تر از داعش هستند، خبر می دهد.
رونمایی آمریکا از گروه تروریستی خراسان
جيمز كلاپر، مدير اطلاعات ملي امريكا تاكيد كرده است خراسان هم‌اكنون در منطقه فعاليت مي‌كند و مي‌تواند همچون داعش تهديد بزرگي عليه ايالات متحده امريكا به شمار رود. ظاهرا خراسان گروهی است که از افغانستان ریشه گرفته و با توجه به اینکه مدعی هستند افغانستان جزئی از خراسان بزرگ است، نام خود را «خراسان» انتخاب کرده اند که در دو يا سه روز اخير به كلمه‌يي مرموز در رسانه‌هاي جهان تبديل شده است.
فیسکال تایمز در شرح رهبر گروه خراسان می‌نویسد: محسن الفضلی ۳۳ ساله و کویتی‌الاصل رهبر گروه خراسان است که هدف خود را نابودی امریکا و غرب معرفی کرده است. او کوتاه و ریزنقش است و چشمانی فارغ از هرگونه احساس دارد. او یکی از معدود اعضای القاعده است که در پروژه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حمله به برج‌های دوقلو نقش داشت و هنوز زنده و آزاد است. او در آن زمان تنها ۲۰ سال داشت. پس از آن نیز روابط نزدیک خود با ابومصعب الزرقاوی را حفظ کرد و بعد از این‌که القاعده فعالیت خود را در سوریه شروع کرد، به سوریه نقل مکان کرد و در میان اعضای جبهه‌النصره جای گرفت. در فعالیت‌های جنگی وی نیز گفته می‌شود، ابتدا در شمال افغانستان برای القاعده می‌جنگید، سپس به چچن رفت تا علیه روسیه بجنگد. او در سوریه تمامی فنون رزمی اعم از کار با انواع سلاح‌های سنگین و مواد منفجره را که پیشتر آموخته، پیاده می‌کند.کاترین زیمرمان‌، تحلیل گر ارشد موسسه آمریکایی اینتراپرایز و کارشناس مسائل القاعده می‌گوید: الفضلی یک مبارز کهنه کار بود که به سرعت مدارج ترقی را در شبکه القاعده پیمود. تاكنون اطلاعات ذيل درباره تركيب اعضا و اهداف و روش‌ها و توانمندي اين گروه در برخي منابع غربی منتشر شده است:
-
تركيب اعضاي اين گروه چند مليتي و بيشتر از افغانستان، پاكستان، يمن، سوريه و برخي كشورهاي اروپايي هستند.
-
دستور كار اصلي اين گروه هدايت و اجراي عمليات خرابكاري در كشورهاي اروپايي است. بر اساس بر‌آوردهاي دستگاه‌هاي جاسوسي سري امريكا، افراد مسلح وابسته به خراسان براي آزمايش راه‌هاي جديد انتقال مواد منفجره از گيت فرودگاه‌ها با سازندگان بمب شاخه القاعده در يمن همكاري مي‌كنند.
-
برآوردهاي اطلاعاتي غربي نشان مي‌دهد كه اين گروه توانمندي‌هاي خاص‌تري نسبت به گروه‌هاي مشابه خود دارد. اين گروه توانايي انتقال مواد منفجره با ابعاد سنگين‌تر و پيچيده‌تر به اروپا را داراست.
-
اين گروه شبكه‌يي از گروه‌هاي شهروندان با ويزاي امريكايي را در اختيار دارد كه مي‌توانند با حساسيت كمتري به هواپيماهاي امريكايي دسترسي داشته باشند.
این در حالی است که چند روز پیش ستاد فرماندهي مركزي ارتش ايالات متحده اعلام كرد كه هواپيماهاي جنگي امريكا هشت حمله هوايي به مواضع گروه خراسان انجام داده‌اند. در بيانيه اين ستاد آمده‌ كه اين هشت حمله براي جلوگيري از طرح حمله قريب‌الوقوع عليه ايالات متحده و منافع غرب توسط شبكه‌يي از اعضاي قديمي و باتجربه القاعده كه با نام گروه خراسان هم شناخته مي‌شوند، انجام گفته است.اگر چه برخی از به هلاکت رسیدن الفضلی خبر داده اند اما هنوز مرگ وی توسط منابع رسمی تائید نشده است.
این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که ائتلاف ضد گروه تکفیری داعش تشکیل شده و همزمان از گروه افراطی‌تر جدید تحت عنوان خراسان رونمایی می شود. اما در این بین یک نکته واضح و مشخص است که تا زمینه های اجتماعی و دخالت های دول غربی در کشورهای منطقه از بین نرود نمی توان امیدوار بود که با بمباران، فعالیت  گروه های تروریستی از بین برود.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب