امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6257 تاریخ انتشار: جمعه ۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۵۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

گزارش آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت؛

معرفی برگزیدگان / خداحافظی مریلا زارعی با «الفت»/ سخنان ابرهیم حاتمی کیا درخصوص استاد عظم

برگزیدگان سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت طی مراسمی در برج میلاد تهران معرفی شدند.
معرفی برگزیدگان / خداحافظی مریلا زارعی با «الفت»/ سخنان ابرهیم حاتمی کیا درخصوص استاد عظم

به گزارش خبرنگارخبرایران، آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در برج میلاد با حضور سرداران نقدی، سلامی، جزایری، فضلی و رضایی، سینماگران و چهره‌های فرهنگی و هنری از جمله حجت‌الله ایوبی، محمد‌رضا جعفری جلوه، سعید راد، امیرحسین شریفی، محمود پاک‌نیت، احمد مراد‌پور، محمد‌حسین لطیفی، مصطفی رزاق‌کریمی، مهدی شاه‌حسینی و ... حضور برگزار و در ابتدای این مراسم بعد از اجرای حامد زمانی خواننده سردار نقدی متنی را در ارتباط با جشنواره و ارزش‌هایی که در دل آن نهفته است خواند.

 

اسامی برگزیدگان سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت:

 

ـ تندیس بهترین فیلم کوتاه به سیف‌الله یزدانی برای فیلم «از درون آینه»

ـ تندیس بهترین فیلم مستند به محسن برمَهانی برای فیلم «به پشت تابلو نگاه کن» و جایزه ویژه این بخش به حبیب‌الله والی‌نژاد برای مجموعه «آخرین روزهای زمستان»

ـ جایزه بهترین فیلمنامه به نرگس آبیار برای فیلم «شیار ۱۴۳»

ـ جایزه ویژه هیئت داوران بخش بین‌الملل به ابراهیمی حاتمی‌‌کیا برای فیلم «چ»

ـ جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل به فیلم «مسیر طولانی ماندلا تا آزادی»

ـ جایزه بهترین کارگردانی بخش بین‌الملل به «پابلو لارین» از شیلی برای فیلم NO

ـ اعطای تندیس بخش ضدتکفیری به مجید ذوالفقاری برای فیلم «ام قیاس»؛ ضمن اینکه همه آثار شرکت‌کننده در این بخش، تندیس جشنواره مقاومت را دریافت کردند.

ـ تندیس بهترین فیلم داستانی بخش عماد مغنیه به علی غفاری برای «ابوزینب» و جایزه ویژه این بخش به عماد برنات کارگردان فیلم «پنج دوربین شکسته» تعلق گرفت.

ـ اعطای جایزه فیلم برگزیده از نگاه خانواده شهدا به «ابوزینب» به کارگردانی علی غفاری

ـ «شیار ۱۴۳» بهترین فیلم مردمی شد

ـ جایزه ویژه دبیر جشنواره به مسعود ده‌نمکی اهدا شد. ده‌نمکی در سخنانی کوتاه گفت: از حاتمی‌کیا به عنوان تنها حامی‌ام در سینمای ایران تشکر می‌کنم و این جایزه را به خانواده درگذشتگان معراجی‌ها تقدیم می‌دارم.

ـ اعطای جایزه بهترین جلوه‌های ویژه به سیدهادی اسلامی برای فیلم «چ»

ـ جایزه ویژه بازیگری مرد به پرویز پرستویی برای بازی در فیلم «میهمان داریم»

ـ تندیس بهترین بازیگر نقش زن به مریلا زارعی برای فیلم شیار۱۴۳ و تندیس بهترین بازیگر نقش مرد به بابک حمیدیان برای فیلم «چ».

-نشان ویژه جشنواره فیلم مقاومت به سیدحسن نصرالله تعلق گرفت

 

در ادامه آیین اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت برخی از افراد در هنگامی دریافت جایزه به نکاتی اشاره کردند:

مصطفی رزاق کریمی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: فیلم مستند «خاطراتی برای تمام فصول» بر اساس ارزش‌ها ساخته شد مقاومت مردم ما در آن زمان مقاومتی جانانه بود که اروپاییان سکوت کرده بوند. ایده این فیلم مستند در اتریش به ذهنم رسید. خلبان‌ها از ابر‌های سیاهی می‌ترستند چرا که بسیار خطر ناک در آن موقع اروپاییان همانند این ابر‌های سیاه اجازه ندادند این اخبار به گوش مردم جهان برسد.

وی در ادامه خاطره ای را تعریف کرد که خود و برخی از حاضرین تحت تاثیر قرار گرفتند: فردی در بیمارستان اتریش بستری بود و من را برای ترجمه به نزد او بردند و می‌گفتند او دائماً چیزی می‌گوید و من نمی‌فهمم زمانی که به بالای سر آن مجروح رفتم متوجه شدم که فقط امام را صدا می‌زند در آن لحظه نمفهمیدم چه شد فقط حرف آن را ترجمه کردنم و از آنجا بیرون آمدم و اما زمانی که پایم را از بیمارستان بیرون گذاشتم همه چیز روی سرم خراب شد. ما هنوز برای این جنگ کاری نکردیم قرار است فیلمی در این رابطه بسیازم اما امیدورام دوستان همکاری کنند و سی سال طول نکشد.

 

درادامه این مراسم از سید حسن نصرالله تقدیر شد که جایزه آن به پسرش که در سالن حضور داشت تعلق گرفت.

در این مراسم محسن رضایی هم سخنانی را ایراد کرد و گفت: سید حسن نصرالله باید جایزه‌اش را از دست امام زمان و رهبری دریافت کند وی پرچمی را که از ایران در زمان انقلاب بر افراشته شد به خوبی به دست گرفته و امیدواریم آن را به دست امام زمان برسانیم. ملت ما مردمی بزرگ دارد که باید همچنان راه شهدا را ادامه دهیم.

 

ده نمکی: حاتمی کیا تنها حامی من در این سال ها

 

مسعود ده نمکی نیز در سخنانی گفت: در ارتباط با ابراهیم حاتمی کیا باید بگویم که وی نیاز به دفاع من ندارد و خدا دو جا به بنده‌های خودش می‌خندد گاهی اوقات افرادی می‌خواهند فردی را بالا ببرند و خدا نمی‌خواهد و آن‌ها همه تلاش خود را می‌کنند و زمانی هم عکس آن اتفاق می‌افتد که باز خداوند به آن‌ها می‌خندد. برای حاتمی کیا هم همین اتفاق افتاده است. ابراهیم حاتمی کیا تنها حامی من در سینمای ایران است.

 

خداحافظی مریلا زارعی با «الفت»/ نگذارید «الفت» تنها بماند

 

مریلا زارعی در هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: از هیئت داوران ممنون هستم می‌دانم خسته هستید اماچه کنم آنقدر دوستتان دارم که می‌خواهم با شما گپ بزنم. از گروه سازنده «شیار ۱۴۳» قدردانی می‌کنم و در راس آن‌ها از نرگس آبیار که همیشه در کنارم بودند از عوامل فیلم سینمایی «چ» هم همچنین و در راس آن‌ها از ابراهیم حاتمی کیا. از افرادی که در حوزه رسانه فعالیت دارند حتی از آن‌هایی که با من مهربان نبودند. امشب این آخرین جایزه‌ای است که من برای بازی در فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» در نقش الفت می‌گیرم. اما امروز می‌خواهم در اینجا در حضور شما با الفت خداحافظی کنم و آن را به این امانت را به شما بسپارم. هنوز در سرزمین من الفت‌های بسیار زیادی هستند که من به عنوان بازیگر یکی از آن‌ها را به تصویر کشیدم. من یک بازیگرم و فقط لباس الفت را پوشیدم قَسم تان می‌دهم به خاک پاک سرزمینم به شهدا و مادران آزادگان آزاده نگذارید الفت تنها و غریب بماند. وعده ما شو ما در زمان اکران این فیلم در سینما‌ها.

 

با تجربه کردن رفیقم

 

بابک حمیدیان در هنگام دریافت جایزه‌اش در سخنانی کوتاه گفت: من از آن همه احساسی که برای دریافت جایزه در این نقش وجود داد عبور کرده‌ام.

وی رو به ابراهیم حاتمی کیا گفت: خوشحالم که در کنال شما اصغر وصالی را تجربه کردم من با تجربه کردن رفیقم. اسم من در کنار عزیزانی بود که بازیگری را از آن ها آموخته‌ام پرویز پرستویی و اکبر عبدی این برای من باعث افتخار است.

 

ببینید استاد عظم ما درباره ارزش های مان چه گفته است!

 

ابرهیم حاتمی کیا در سخنانی تند گفت: بین جشنواره مقاومت و فجر نباید فرقی باشد هر آنچه که در این جشنوراه برای ما ارزش است در  آن جا هم باید همین گونه باشد.

عزیزی یا عزیز کرده‌ای در ارتباط با شهدا در آن طرف مرز‌های ایران حرفی زد که غیر قابل تصور است. آنچه که امروز رخ داده است میزان را به دست ما می‌دهد برادران استاد اعظم ما نگاهش به شهدا و ارزش‌های ما مشخص شد من از رئیس سازمان سینمایی، رئیس جمهور می‌خواهم نظرشان را در ارتباط با این نگاه عنوان نمایند اگر آن‌ها نسبت به این موضوع بی‌اعتنا باشند معتقدم در دولتی حرف می‌زنم که در آن نفاق وجود دارد. و امیدوارم کسانی که شهدا را نمی‌بینند رسوا بشوند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب