امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6265 تاریخ انتشار: شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اعلام کرد؛

می‌خواهیم فناورانه به علوم انسانی نگاه کنیم / فناوری باید گرهی از کار جامعه باز کند/ این پژوهشکده می‌خواهد به حل مشکلات کمک کند

خبرایران : صادق آیینه‌وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در نشست آغاز به کار پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی، گفت: این پژوهشکده می‌خواهد به حل مشکلات کمک کند و از امروز می‌خواهیم فناورانه به علوم انسانی نگاه کنیم.
  می‌خواهیم فناورانه به علوم انسانی نگاه کنیم / فناوری باید گرهی از کار جامعه باز کند/ این پژوهشکده می‌خواهد به حل مشکلات کمک کند

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری آغاز به کار پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز شنبه پنجم مهرماه با حضور «صادق آیینه‌وند» رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ،«سیدسپهر قاضی نوری» معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، «حسین‌علی قبادی» معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ،« سیدمحمدرضا امیری تهرانی‌زاده» مسئول راه‌اندازی و رئیس پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  و اصحاب رسانه در این پژوهشگاه برگزار و دراین نشست خبری «صادق آیینه‌وند» رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به تأسیس و آغاز به کار پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گفت: این پژوهشکده با همکاری معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شده است و این پژوهشکده امروز رسماً آغاز به کار خواهد کرد.

آیینه‌وند با اشاره به هدف از تأسیس این پژوهشکده گفت: پژوهشگاه علوم انسانی با تأسیس پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی می‌خواهد علوم انسانی را کنار جامعه نشان بدهد و آن‌ها را به طور ملموس در کنار جامعه قرار دهد تا به حل مشکلات کمک کند و مردم تأثیر این علوم را ببینند.

وی فناوری را هر آن چیزی دانست که گرهی از کار جامعه باز کند و در ادامه بیان کرد: در روانشناسی، در اقتصاد، در جامعه‌شناسی، در مدیریت، وقتی که یک فرضیه و یک نظریه بتواند به صورت کاربردی به یک ابزار تسهیل امور و حل مشکل جامعه تبدیل بشود، تبدیل به فناوری شده است و آن نگاهی که در آن نظریه هست، یک نگاه فناورانه است و همان طور که یک اتومبیل که حاصل تلاش متخصصان و مخترعان است، تسهیلی ایجاد می‌کند. ما می‌خواهیم نشان دهیم که یک نظریه علوم انسانی هم می‌تواند چنین تسهیلاتی در جامعه پدید آورد و به طور خلاصه می‌خواهیم از امروز می‌خواهیم فناورانه به علوم انسانی نگاه کنیم.

درادامه این نشست خبری قاضی نوری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای راه‌اندازی پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی میان معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دو ماه پیش، گفت: مفاد این تفاهم‌نامه راه‌اندازی پژوهشکده‌ای به منظور کاربردی کردن پژوهش‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بوده است.

معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با اشاره به این مطلب که پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی پانزدهمین پژوهشکده پژوهشگاه علوم انسانی است، عنوان کرد: 14 پژوهشکده‌ای که تا به حال در پژوهشگاه علوم انسانی فعال بوده‌اند، در حوزه‌هایی مشخص در علوم انسانی مشغول فعالیت بوده و هستند. به نظر می‌رسد که از این نظر پژوهشگاه علوم انسانی نقشی بی‌بدیل در حوزه علوم انسانی در کشور دارد و از این نظر، گنجینه‌ای کم‌نظیر است که حوزه‌های گسترده‌ای در علوم انسانی را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اهداف و سیاست‌های معاونت علم و فن‌آوری ریاست جمهوری در به نتیجه رساندن زنجیره فعالیت‌های علمی کشور، گفت: ما امروز از سویی شاهد این هستیم که در رشته‌های علوم انسانی مانند بسیاری حوزه‌های دیگر شاهد این هستیم که پژوهشگران ما زحمت تمام می‌کشند و کار می‌کنند و خروجی‌های پژوهشی خود را ارائه می‌دهند و از سوی دیگر هم می‌بینیم که مدیران اجرایی کشور بدون مطالعه و بدون پژوهش در حال تصمیم‌گیری هستند و محصولات فرهنگی از کتاب گرفت تا فیلم و موسیقی بدون پژوهش تولید می‌شود.

قاضی نوری با بیان این مطلب که با وجود هزینه‌هایی که در هر دوی این بخش‌ها می‌شود، اما مشخص نیست که برای چه هدفی این کارها انجام می‌شود، عنوان کرد: ما دنبال وصل این زنجیره هستیم و در تأسیس پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی هدف‌مان این است که بین سه تا پنج درصد از پژوهش‌هایی که در کل پژوهشگاه انجام می‌شود، کاربردی شود.

وی با بیان این که این پژوهشکده موازی 14 پژوهشکده دیگر نخواهد بود، آن را مکمل سایر پژوهشکده‌ها خواند و اظهار کرد: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی پژوهش‌هایی را که قابلیت کاربردی کردن دارند جدا می‌کند و سعی خواهد کرد که حلقه واسطی با دستگاه‌های اجرایی باشد و پژوهش‌هایی را که می‌توانند منجر به اقدامات اجرایی شوند با پژوهش‌هایی تکمیلی آماده استفاده و به کارگیری خواهد کرد.

معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با بیان این مطلب که معاونت علم و فن‌آوری وزارت علوم تا سه سال هزینه پژوهش‌های این پژوهشکده را به عهده خواهد گرفت، گفت: پیش‌بینی ما این است که اگر این فرآیند تا سه سال به خوبی طی شود بعد از مدتی این پژوهشکده نه تنها نیاز به کمک نخواهد داشت بلکه خودش یکی از منابع درآمد پژوهشگاه علوم انسانی خواهد شد.

قاضی نوری با اشاره به این مطلب که معاونت علم و فناوری در دوره جدید نیز تاکنون چندان به حوزه علوم انسانی وارد نشده و بیشتر مانند دوره‌های قبلی به علوم پایه و مهندسی و پزشکی و کشاورزی پرداخته است، گفت: تأسیس پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی یکی از اولین قدم‌های معاونت علم و فن‌آوری ریاست جمهوری در حوزه علوم انسانی است و اگر این قدم با همکاری دوستان در پژوهشگاه علوم انسانی با موفقیت و استحکام برداشته شود قدم‌های بعد در جاهای دیگر خواهد بود و این نهادسازی و الگوسازی راه خود را برای مسیر علوم انسانی کشور پیدا خواهد کرد.

در ادامه این نشست خبری قبادی، با اشاره به نام‌گذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ، تأسیس پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی را در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال اقتصاد و فرهنگ خواند و گفت: این پژوهشکده از مظاهر و مصادیق بارز پیوند میان اقتصاد و فرهنگ و کاربردی‌سازی علوم انسانی است.

وی همچنین با اشاره به تقارن آغاز به کار پژوهشکده با اعلام سیاست‌های کلی علم و فن‌آوری از سوی مقام معظم رهبری، گفت: با توجه به این که این سیاست‌ها ملاک و معیار برنامه ششم توسعه خواهد بود و برنامه ششم توسعه از آن برخواهد جوشید و همچنین با توجه به این که مقام معظم رهبری در این سیاست‌های کلان توجه ویژه‌ای به علوم انسانی کرده‌اند، این سیاست‌ها برای ما سرمایه استواری خواهد بود که به پشتوانه آن پژوهشکده تازه تأسیس ما تقویت شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همچنین با اشاره به در دست تدوین بودن برنامه توسعه پژوهشگاه علوم انسانی برای اولین بار، گفت: در این برنامه نگاه و رویکرد کاربردی به پژوهش‌های علوم انسانی در صدر برنامه ما قرار دارد و محور اصلی برنامه ماست. قبادی همچنین با اشاره به میراث غنی فرهنگی و معنوی کشور، کاربردی شدن علوم انسانی و رویکرد کاربردی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را زمینه‌ساز بازآفرینی و احیای این میراث‌ها دانست و اظهار کرد: کاربردی شدن علوم انسانی به عنوان یک مزیت برای یک کشور دارای تمدن تلقی خواهد شد و هرچه رهیافت کاربردی در علوم انسانی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، زمینه برای کشف ظرفیت‌های میراث‌های تمدنی ما بیشتر خواهد شد. لذا ما هم به لحاظ تئوریک و هم به لحاظ فایده‌گرایی سازمانی باید بیشتر به سمت کاربردی‌سازی علوم انسانی حرکت کنیم. از این جهت هم این اهتمام معاونت علم و فن‌آوری ریاست جمهوری بسیار شایسته قدردانی خواهد بود و انشاءالله پژوهشگاه بتواند این آرمان انقلاب اسلامی را محقق کند.

در بخش دیگر نشست، امیری تهرانی‌زاده با اشاره به وجود گسست بین مراکز تحقیقاتی پژوهشی و حتی آموزشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سازمان‌های اجرای، این مشکل را مشکلی دیرینه خواند و گفت: شاید این مسئله به زمان تأسیس دانشگاه‌ها و بعد فرآیند ادامه کار آن‌ها تاکنون برمی‌گردد که همواره این فاصله وجود داشته است.

وی با اشاره به خواست کم شدن این فاصله که همواره مطرح بوده است، گفت: این خواست همواره وجود داشته است که تحقیقاتی که در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها صورت می‌گیرد باید نهایتاً آثار خود را در جامعه به جا بگذارد و به نحو مناسبی در اختیار مجریان قرار بگیرد تا آن‌ها بتوانند از نتایج آن استفاده کنند. در خصوص این موضوع البته در زمینه‌های صنعتی و کشاورزی و پزشکی خوشبختانه توجه و گام‌های جدی بیشتری و پیشرفت‌های بیشتری نسبت به علوم انسانی روی داده است، ولی متأسفانه در زمینه علوم انسانی در این خصوص کمتر ما توجهی را تاکنون شاهد بوده‌ایم و خیلی خوشبختیم که در این دولت معاونت علم و فن‌آوری ریاست جمهوری به این نکته توجه کرده‌اند و علوم انسانی را هم از این حیث مورد عنایت قرار داده‌اند و جای بسی قدردانی است.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب