امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6308 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

فرمانده نیروی انتظامی؛

داعش با مرزهای ایران فاصله زیادی دارد/ گسترش شدید موادمخدر و الکلیسم، جرایم پیشرونده/ایمن‌سازی شبکه‌های اجتماعی با محدودسازی متفاوت است

خبرایران: فرمانده نیروی انتظامی گفت: گروهک تروریستی داعش توان و قدر ت نزدیک شدن به مرزهای ما را ندارد و ناجا در برخورد با آنها غافل نیست.
 داعش با مرزهای ایران فاصله زیادی دارد/ گسترش شدید موادمخدر و الکلیسم، جرایم پیشرونده/ایمن‌سازی شبکه‌های اجتماعی با محدودسازی متفاوت است
به گزارش خبر ایران به نقل از پايگاه خبري پليس؛ سردار اسماعيل احمدي‌مقدم، در حاشيه همايش ملي پليس و پيشگيري اجتماعي از جرم در جمع خبرنگاران، گام اول در پيشگيري اجتماعي از جرم را مسئول سازي دستگاه ها دانست و گفت: ضعف عملکرد، کج کارکردي و کم توجهي به حوزه هاي اجتماعي موجب بروز بسترهاي ناهنجاري مي شود و بايد اين مورد را در پيشگيري اجتماعي از جرم مد نظر قرار داد.

وي ، گام دوم در پيشگيري از جرم را مشارکت مردم دانست و گفت: در گام سوم، بايد سعي کنيم افرادي که به مرحله ناهنجاري پا گذاشته اند به جرگه جرم کشيده نشوند و اگر چنين شد بتوانيم آنها را احياء کنيم.

به گفته فرمانده ناجا، اقدامات انتظامي و برخورد گام ديگر نيروي انتظامي و دستگاه قضا است؛ افزايش قدرت، سرعت کشف و صدور احکام متناسب و سريع مي تواند موجب بازدارندگي شود.

اين مقام ارشد انتظامي در خصوص فعاليت قرارگاه سرقت و عملکرد آن، گفت: تعداد سرقت هايي که در تهران ثبت مي شود يک سوم کل سرقت ها و حدود 600 الي 700 پرونده و بيش از نرخ جمعيت است. تهران براي سارقان پناهگاه خوبي است و برخي از سارقان نيز در تهران ساکن نبوده و کسب و کار آنها در تهران است. 

وي ادامه داد: تلاش مي کنيم با افزايش سرعت و دقت، مانع بروز سرقت شده و در سالهاي اخير نيز پيشرفت هايي نيز داشته ايم به طوري که در شهريور ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد کاهش سرقت داشته ايم؛ در تهران، درصد کاهش سرقت ها بالا بوده است.

فرمانده ناجا گفت امسال 14 درصد افزايش کشف داشتيم، در موضوع بازگرداندن اموال نيز عملکرد مطلوب تري داشتيم؛ ادعا نداريم که مي توانيم سرقت را به صفر رسانده و از بين ببريم.

احمدي مقدم در پاسخ به اين سوال که آيا نمي توان مانند اراذل و اوباش با سارقان نيز برخورد کرد، گفت: تعداد اراذل و اوباش حرفه اي در تهران کم و ميانگين سن آنها بين 17 تا 25 سال است اما سرقت مانند موادمخدر موضوعي مستمر مي باشد و نمي توان آن را به سن خاصي محدود کرد از اين رو برخورد با اراذل اوباش سهل تر از برخورد با سارقان است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: با وجود گروهک تروريستي داعش مرزهاي ايران، امن و امان است و اين گروه فاصله زيادي با مرزهاي ايران دارد و در عين حال توان و رويارويي با ما را ندارد؛ در حال حاضر قدرت هاي بزرگ در برخورد با داعش دست گدايي به سمت کشور دراز کرده اند و ما اين قدر غافل نيستيم که اين گروهک به مرزهاي ايران برسد.

احمدي مقدم، روند کنترل جرايم خشن در شش ماه اخيررا مطلوب دانست و گفت: در حال حاضر سرقت و موادمخدر دو جرم شايع است که 90 درصد زندانيان ما را تشکيل مي دهد و اعصاب و روان مردم ، پليس و دستگاه قضا را آزار مي دهد.

 

گسترش شدید مواد مخدر و الکلیسم جرایم مزمن و پیشرونده‌اند

فرمانده نیروی انتظامی گفت: گسترش شدید مواد مخدر و الکلیسم که جرایم مزمن و پیشرونده هستند را شاهدیم که باز هم همان حامیان تروریسم با واسطه و بی‌واسطه در ترویج مواد مخدر نقش دارند.

به گزارش فارس، احمدی‌مقدم در همایش ملی پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم با درود به روان شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و روح امام راحل و تقدیر از برگزار کنندگان این همایش ملی اظهار داشت: امیدواریم این همایش گام دیگری باشد به سمت افق روشن برای جامعه عاری از جرم.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: برای اینکه به موضوع پیشگیری از جرم اشاره کنیم باید به منابع تولید جرم و شرایط کنونی اشاره شود.

وی افزود: در شرایط کنونی شاهد رشد و گسترش تروریسم هستیم و دستهای قدرتهای جهانی به وضوح و آشکار پشت این جریان دیده می‌شود.

سردار احمدی‌مقدم تصریح کرد: گسترش شدید مواد مخدر و الکلیسم که می‌بینیم بنا به تعریف سازمان ملل از جرایم مزمن و پیشرونده هستند.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: باز هم همان حامیان تروریست نقش باواسطه و بی‌واسطه‌شان در ترویج مواد مخدر وجود دارد.

وی به بستر توسعه یافته ارتباطات اشاره کرد و گفت: امروز بستر ارتباطات بستری مناسب برای توسعه جرایم شده چه در گسترش جرایم توسعه یافته، چه در آموزش جرم و جنایت و چه در تخریب فرهنگی.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که در اثر گسترش ارتباطات شاهد آن هستیم فشار روزافزون نظامات حقوقی در کشورهای ضعیف است که به کاهش اقتدار کشورها منجر شده و امکان برای حضور مخالفین و فشار به حکومت‌ها را افزایش داده؛ مگر اینکه آن کشور در بلوک قدرت به عنوان مهره تا روزی که آنها علاقه‌مندند در میدان بازی قرار گیرد.

 

ایمن‌سازی شبکه‌های اجتماعی با محدودسازی متفاوت است

فرمانده نیروی انتظامی در بخشی دیگر از این همایش گفت: در بحث بودن یا نبودن شبکه‌های اجتماعی مردم احساس می‌کنند که دولت می‌خواهد محدود کند در صورتی که ایمن‌سازی با محدودسازی متفاوت است اگر چه ممکن است همپوشانی هم وجود داشته باشد.

احمدی‌مقدم به گفتمان‌سازی اشاره کرد و اظهار داشت: باید در جامعه گفتمان‌سازی را ایجاد کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی به بحث شبکه‌های اجتماعی پرداخت و گفت: مردم و جوانان احساس می‌کنند که دولت می‌خواهد در این زمینه محدود کند در حالی که ایمن‌سازی با محدودسازی متفاوت است اگر چه ممکن است همپوشانی هم وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: محدودسازی نیز با محروم‌سازی متفاوت است و اگر کاری می‌کنیم برای ‌آن است که مجرمان را دور کنیم.

این مقام ارشد انتظامی به قدرت همراه‌سازی و مشارکت مردم اشاره کرد و افزود: این امر از توانمندی‌هایی است که دنبال آن هستیم و باید مردم اعتماد کنند که این دستگاه خیر آنها را می‌خواهد و هر وقت حرف آن را گوش نکردند آسیب دیده‌اند.

سردار احمدی‌مقدم تصریح کرد: ناجا به عنوان یک مصلح اجتماعی به مردم و شهروندان نگاه می‌کند و قدرت حمایت از مردم باید در ناجا فراهم شود.امروز پیشتازی آسان است اما تحقق‌اش سخت است.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: آنهایی که اینترنت، ماهواره و شبکه‌های جدید را تولید می‌کنند ما را منفعل از رفتار خود می‌کنند و دنبال خود می‌کشند و وقتی می‌توانیم بگوییم پیشتازی به میدان بازی را ما تعیین کنیم و پیشتاز بودن یعنی آنکه قدرت ایجاد، اتکا و تأسیس لازم را داشته باشیم. ما در بعضی از حوزه‌ها پیشتاز هستیم به طوری که کشورهای دیگر که به ما بد و بیراه می‌گویند علیرغم میل خودشان دست گدایی به سمت ما دراز می‌کنند.به روز بودن، پیشتاز بودن، مبارزه با فساد و تقویت عناصر درونی نیروی سازمان از جمله مسائلی است که اعتمادسازی می‌کند.یکی از اقدامات دیگر مصون‌سازی است و باید دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

وی به مبحث معتادان پرداخت و گفت: معتاد مجرم نیست مریض است ما دخمه‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم و آنها به وسط اتوبان‌ها و پارک‌ها منتقل شده‌اند چه کسی باید وظیفه خود را انجام دهد، سد معبر را چه کسی باید جمع کند، دست‌فروش، گدا و بی‌خانمان را چه کسی.شهرداری، دستگاه‌های حمایتی و ... باید در این حیطه وارد شوند و گر نه عادی‌سازی جرم در نگاه جامعه می‌شود؛ اگر شهری 50 درصد بیکاری دارد بیشترین عدد مجرمان را دارد و باید در آن شهر سرمایه‌گذاری کنیم.

این مقام ارشد انتظامی به وظیفه ناجا که کنترل جرم است اشاره داشت و افزود: مرحله بعد که در حوزه قضایی، سرعت و قاطعیت است و اینکه مجرم را بتوان به مسیر عادی زندگی برگرداند.

وی افزود: قوانین ما مشکلاتی دارد چرا که فرد با انجام یک جرم سوءپیشینه می‌گیرد و دوباره از روی جهل و اکراه به چرخه جرم برمی‌گردد. وظیفه دستگاه‌ها استفاده از پتانسیل‌های اجتماعی است که پلیس پیشگیری و پلیس افتخاری از جمله آنهاست.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: همه توجه ما به مجرمین است و باید توجه بزرگی به بزه‌دیدگان و قربانیان داشته باشیم و مردم باید از دور کردن مجرمان از خودشان آگاه باشند؛ زمین‌خواری، لیزینگ، شرکت‌های هرمی و انواع و اقسام پرونده‌های مالباختگان از این جمله‌اند.

وی خاطرنشان کرد: باید جامعه نقطه اتکایی داشته باشد که اگر فرد بخواهد به طور مثال ماشین بخواهد بتواند استعلام کند که اصیل است یا نه و بخش مشاوره نباید تنها اجتماعی باشد بلکه باید امنیتی و انتظامی باشد و مردم بتوانند با مشاوره گرفتن از خودشان دفاع کنند.

 

نگاه فمینیستی موجب ناهنجاری‌های اخلاقی نسلی شده

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنانش در همایش ملی پیشگیری از جرم به واژه مدرنیسم پرداخت و گفت: مدرنیسم امروز واژه‌ای مترادف با روش زندگی غربی است یعنی تلاش برای تحول زندگی جوامع بشری به سمت یکسان‌سازی با فرهنگ غربی در دستور کار است.غربی‌ها تلاش می‌کنند با هجوم رسانه‌ای افکار را مغموم کنند و هر کشوری تنها با تبعیت از فرهنگ غرب به خود احساس فخر کند و در چنین فضایی از پوشیدن لباس تا چیدمان مبلمان و روش آموزش تربیت و حتی لذت‌جویی نیز پیش رفته‌اند تا تابع قواعد و هنجارهای غربی باشد که خود همین امر موجب نشر و انتشار جرایم است.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: امروز نگاه فمینیستی موجب شده که کانون‌های حمایت از زنان به وجود آید و این کانونها در ادامه ازدواج‌گریزی را به دنبال داشته باشند در حالی که زاد و ولد وجود دارد و نتیجه آن همزیستی فرزندان تک والدین با مادر است که باعث ناهنجاری‌های اخلاقی و نسلی شده است.امروز الحمدلله گفتمان‌سازی شده و خطرات گوشزد شده است.یکی از عواقب رفتارهای غیراخلاقی و جنسی ممانعت از ازدواج و کاهش زاد و ولد، جلوگیری از فرزندآوری و اشتغال به لهو و لعب و اعتیاد است که در نتیجه کمتر به رشد کشور توجه می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب