امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6349 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیرجشنواره ادبیات داستانی بسیج خبرداد؛

انبوه ظرفیت های بزرگ درشهرستانها باید به صورت جدی شناسایی شوند/ ادبیات تنها اختصاص به محافل ادبی لوکس ندارد/ حضور 3595 اثر در جشنواره ادبیات داستانی بسیج

خبرایران: رضا رسولی دبیرهشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج از حضور 355 اثر در هشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج خبر داد و گفت: جشنواره ما داستان ادبیات شهرستان است و محافل لولس ادبی نیست.
انبوه ظرفیت های بزرگ درشهرستانها باید به صورت جدی شناسایی شوند/ ادبیات تنها اختصاص به محافل ادبی لوکس ندارد/ حضور 3595 اثر در جشنواره ادبیات داستانی بسیج

به گزارش خبرنگار خبر ایران، نشست خبری هشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج صبح امروز سه شنبه با حضور«رضا رسولی» دبیر ادبیات داستانی بسیج و اصحاب رسانه برگزار و در این نشست خبری رضا رسولی، دبیرجشنواره ادبیات داستانی بسیج و عضو هيئت مديره انجمن قلم ايران ضمن گرامیداشت یاد وخاطره امیرحسین فردی وهمچنین  احمد بیگدلی، گفت، امسال در مسیر برگزای گنگره های شهدا هستیم و هشت گنگره تخصصی خواهیم داشت و یاد و خاطره شهدا را در این جشنواره گرامی خواهیم داشت .

دبیرهشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج با اشاره به جمله ای ازسید مرتضی آوینی با عنوان اینکه «آزادی و هنر نباید با زیر پا گذاشتن معیارهای اخلاقی جامعه معنا پیدا کند»،عنوان کرد: هدف از برگزاری جشنواره ادبیات داستانی بسیج شناسایی، تقدیر ومعرفی نویسندگانی جوان و علاقه مند است و امیدواریم که به یک نتیجه مشخص که آن هم شناسایی نیروهای متخصص برای جبهه انقلاب اسلامی می باشد برسیم .

وی توجه به زبان و ادبیات فارسی را یکی از اهداف جدی در برگزاری جشنواره خواند و اظهار کرد:هر آنچه که در حوزه ادبیات اتفاق می افتد باید موجب تقویت ادبیات گفتاری و نوشتاری ما در جامعه شود زیر ما براین باوریم که ادبیات پایه فرهنگ ما است و موجب تقویت دیگر بخش های فرهنگی نیز می شود و جشنواره ادبیات داستانی بسیج هنرمندان داستان ادبیات شهرستان است زیرا به باورما ادبیات تنها اختصاص به محافل ادبی لوکس ندارد بلکه مفهومی فراگیر است که نویسندگان ما در سراسر کشورآن را خلق می کنند و با ما در این باره همداستان می شوند و از آنجایی که بعد رسانه ای نویسندگان جوان ما درشهرستانها ضعیف است بنابراین قلم گویای آنها در محافل ادبی دیده وشنیده نمی شود از این روما با برگزاری این جشنواره درتلاش برای معرفی بیشتر این گروهها درکشورهستیم.

رسولی تصریح کرد: به عبارت دیگر انبوهی از ظرفیت های بزرگ در سراسرکشوردرشهرستانها حضور دارند که باید به صورت جدی شناسایی شوند و از آنجایی که بسیج یک مجموعه فراگیر و خود جوش می باشد در حال حاضر که دارای ساختار و نظام سازمانی منسجمی است. یکی از وظایف خود را تقویت وشناسایی این موج نشاط و امیدواری در بین این جوانان می داند.

 وی با انتقاد از کسانی که به سیاه نمایی وموج نا امیدی درکشورمی پردازند گفت: استقبال کشورهای خارجی از موج سیاه نمایی که توسط این افراد نشان داده می شود بسیار است ما مخالف نقد در جامعه نیستیم اما اگر قرار است چیزی وضعیت داخلی کشور و زندگی مردم نشان داده شود باید به صورت منطقی و درست و با در نظر گرفتن همه نقاط قوت نیزباشد نه اینکه تنها یک بعد، آن هم با اغراق و سیاه نمایی نشان داده شود.

دبیرهشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج عنوان داشت :متاسفانه همین گروه روشنفکر که بچه های مخلص را که بضاعت مردمی دارند متهم  به ویژه خواری و استفاده از امکانات دولتی می کنند. اگرصورت پولهایی که به آنها پرداخت می شود، معلوم شود آنگاه مشخص می شود که واقعا چه کسی ازامکانات دولتی استفاده می کند.

 وی به ارایه توضیحاتی درباره جشنواره پرداخت و گفت: دبیرعلمی این جشنواره بر هده سهیلا عبد الحسینی و کسانی چون فیروز زنوزی جلالی، جهانگیر خسرو شاهی و مریم مقانی دبیری جشنواره را در بخش داستان کوتاه برعهده دارند و در بخش داستان بلند علی اکبر صحریی ، عباس جعفری مقدم ، و عبدالمجید نجفی دبیری جشنواره را بر عهده گرفته اند و نکته قابل توجه این است که تعدادی از داوران ما دوارانی هستند که از شهرستان انتخاب شده اند.

 دبیر جشنواره ادبیات داستانی بسیج با بیان اینکه در این دوره از جشنواره 3595 اثر به دست ما رسید که 220 اثر در نهایت به مرحله پایانی رفتند. در این میان استان‌های خراسان رضوی با 500 اثر، آذربایجان غربی با 400 اثر و فارس با 360 اثر صاحب بیشترین آثار و استان‌های مازندران با 12 اثر، آذربایجان غربی با 12 اثر و یزد با 11 اثر بیشترین آثار راه‌یافته به مرحله نهایی را داشتند.

وی با اشاره به مراسم اختتامیه این جشنواره گفت:امسال در مراسم نهایی‌مان از یکی از خانواده‌های معظم شهدا در اختتامیه تقدیر شده و در کنار آن یکی از فرماندهان پیشکسوت جبهه و جنگ نیز به عنوان راوی کتاب‌هایی در مورد دفاع مقدس مورد تجلیل قرار می‌گیرد. همچنین از سه نویسنده معاصرمانند محمد رضا سرشار، حمید داوودآبادی و محبوبه معراجی‌پور نیز در اختتامیه جشنواره تجلیل خواهد شد.

 رسولی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد تفاوتی که وی میان نقد و سیاه نمایی قائل است گفت: نقد نباید ترویج و پاشیدن بذر ناامیدی را در دستور کار خود داشته باشد. نقد باید نگاهی منصفانه داشته باشد و برای رفع نقاط ضعف نیز ایده بدهد. من به نقد درون گفتمانی معتقدم نه نقدی که دشمن‌شادکن باشد. این آن نقدی است که مرزش با سیاه‌نمایی که شوق زندگی را از ما می‌گیرد معلوم است. شما آثاری مانند داستان «خمره» و یا فیلم سینمایی «آبادانی‌ها» را ببنید؟ انگار در این کشور آنطور که این آثار نشان می‌دهند هیچ اثری از لذت و قدرت و شوق نیست.

 دبیر هشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج ،همچنین از دردست طی شدن مراحل تاسیس مجتمع آموزش و پژوهشی هنر انقلاب برای تبدیل شدن به یک دانشگاه خبر داد تا در آن کارگردانی و نویسندگی بتواند به صورتی مستقل تدریس شود.

بنابراین گزارش، مراسم اختتامییه این جشنواره چهارشنبه هفته آینده 16مهر  با حضور جمعی از مسولان انجمن های ادبیات داستانی و نویسندگان و برگزیدگان در تالار اصلی فرهنگسرای ارسباران و از ساعت 10 صبح برگزار خواهد شد.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب