امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6350 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری هفته فرهنگی آلمان اعلام شد؛

سرسنگی : هفته فرهنگی آلمان می‌تواند برای هنرمندان ایرانی فرصت خوبی باشد / سفیر آلمان: باید شرایط سفر دو سویه هنرمندان تسهیل شود

خبرایران: میشائل فرایهر فون اونگن اشترنبرگ، سفیر آلمان در تهران با اشاره به اهمیت روابط فرهنگی بین دو کشور ایران و آلمان گفت: روابط فرهنگی میتواند زمینه برقراری روابط بیشتر میان دو کشور را فراهم سازد و مردم دو کشور نیز میتوانند با شناخت فرهنگ و هنر یکدیگر، رابطه نزدیک تری با هم برقرار سازند.
سرسنگی : هفته فرهنگی آلمان می‌تواند برای هنرمندان ایرانی فرصت خوبی باشد / سفیر آلمان: باید شرایط سفر دو سویه هنرمندان تسهیل شود

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری هفته فرهنگی آلمان با حضور «میشائل فرایهر فون اونگن اشترنبرگ»،سفیر آلمان در تهران، «راینر بوتس» رایزن فرهنگی آلمان در ایران، «آندریاس رست» دبیر نمایشگاه عکس ،« مجید سرسنگی» رییس خانه هنرمندان و اصحاب رسانه ظهر امروز در خانه هنرمندان ایران برگزارو در این نشست، مجید سرسنگی، رییس خانه هنرمندان درباره برگزاری هفته فرهنگی در خانه هنرمندان اظهار داشت: در چند سال گذشته، خانه هنرمندان ایران تلاش بسیار زیادی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی کشور‌های دیگر در این خانه انجام داده است تا علاوه بر هنرمندان ایرانی، هنرمندان سایر کشور‌ها نیز بتوانند آثار و فعالیت‌های خود را به نمایش بگذارند. تاکنون هفته فرهنگی کشور‌های مختلفی همچون ژاپن، کره جنوبی، فلاند، ترکیه، هند، افغانستان، اتریش و ونزوئلا در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است، از ابتدای این هفته نیز، هفته فیلم هلند با همکاری سفارت هلند در ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است، قطعاً این برنامه‌ها در ماه آینده نیز برپا خواهد شد.

سرسنگی با اشاره به اهمیت برگزاری برنامه‌های بین الملی در ایران گفت: برگزاری هفته‌های فرهنگی از سوی کشور‌های خارجی اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که از سویی هنرمندان 2 کشور می‌توانند با آثار و فعالیت یکدیگر آشنا شوند و از تجارب یکدیگر استفاده کنند و از سوی دیگر متاسفانه در چند سال گذشته در عرصه سیاست، چهره ایران در سطح بین الملی مخدوش شده است، برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند چهره واقعی ایران را در عرصه بین الملی به تصویر بکشد.

وی با اشاره  به ویژگی هنر آلمان اشاره کرد و گفت: هنر معاصر آلمان دو ویژگی بسیار مهم دارد ابتدا حفظ پیوند با سنت‌های فلسفی و هنری گذشته خود است و دوم تلاش کشور آلمان به ویژه هنرمندان آن برای معاصر سازی هنر خود، تا بتوانند در دنیای امروز نیز چهره‌ای تازه از هنر خود برای جهانیان ارائه دهند و برگزاری هفته فرهنگی آلمان می‌تواند برای هنرمندان ایرانی فرصت خوبی باشد تا آن‌ها بتواند با فرهنگ و هنر آلمان آشنا و با آن ارتباط خوبی برقرار کنند.

درادامه این نشست خبری «میشائل فرایهر فون اونگن اشترنبرگ» سفیر آلمان هم طی سخنانی اظهارداشت: هفته فرهنگی آلمان در خانه هنرمندان در زمینه های مختلف هنری از جمله سینما و عکاسی برگزار می شود. من در اینجا صحبت های کلی را در زمینه فعالیت های فرهنگی ایران و المان انجام خواهم داد، روابط ایران و المان روابط قدیمی است و وقتی درباره این رابطه صحبت می شود همه بر روابط اقتصادی متمرکز می شوند آلمان بیشترین محصولات را به ایران صادر می کند اما محدودکردن روابط با ایران به رابطه اقتصادی اشتباه است رابطه ایران و آلمان خیلی قدیمی است و از پیشینه زیادی برخوردار است و این را از تعداد ایرانیانی که در آلمان زندگی می کنند و ارتباطات آنها با آلمانی ها می توان دید.

 وی  با اشاره به فعالیت های فرهنگی و هنری آلمان در ایران اظهار داشت: ما در یک گستره وسیع فرهنگی فعالیت های مختلفی داریم، در بخش زبان یک موسسه زبان در ایران داریم، در زمینه همکاری دانشگاهی، تبادل دانشجو داریم و ایرانیان زیادی در آلمان تحصیل می کنند و همچنین در بخش باستان شناسی شعبه ای در ایران داریم، تاکنون نمایشگاه های زیادی را در ایران از جمله در موزه هنرهای معاصر برپا کرده ایم همچنین در جشنواره تئاتر فجر کارهایی از آلمان در این جشنواره به نمایش درآمده است. همچنین در یکشنبه آینده کنسرتی را نیز در برج میلاد برگزار خواهیم کرد. ما در تمامی زمینه های هنری در ایران فعالیت داریم و به این آگاهیم که فرهنگ تاثیر بسیار زیادی در روابط دوجانبه دارد و دوست داریم روابط دو کشور ادامه داشته باشد و مردم همچنان با یکدیگر در تعامل باشند.

سفیر ایران در آلمان همچنین با اشاره به دو برابر شدن تعداد توریست های آلمانی به ایران  گفت: در بخش گردشگری تعداد توریست هایی که از آلمان به ایران سفر می کنند، دو برابر شده است من هفته آینده می خواهم به شهر اصفهان سفر کنم اما تمام هتل های این شهر رزرو شده بودند، شهر اصفهان خواهرخوانده شهر فرایبورگ آلمان است اما روابطایران و آلمان باید دوطرفه باشد و شرایط سفر دوطرفه تسهیل شود تا هنرمندان دو کشور به راحتی بتوانند سفر کنند.

 در ادامه این نشست راینر بوتس، رایزن فرهنگی آلمان در تهران سخنانی گفت: این اولین بار است که هفته فرهنگی آلمان در خانه هنرمندان برگزار می شود برنامه هفته فرهنگی آلمان در سه بخش اصلی و یک بخش ویژه برگزار خواهد شد، بخش اصلی به سینما، ادبیات و عکاسی می پردازد و بخش ویژه نیز گرامیداشت و تجلیل از «محمود حسینی زاد» مترجم و هنرمند ایرانی است که نقش بسزایی در روابط ایران و آلمان داشته است. در بخش عکس آثار 2 هنرمند آلمانی اریش سالامون، باربارا کلم در گالری جاده ابریشم به نمایش درخواهد آمد. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه روز جمعه 11 مهر با سخنرانی آندریاس رست خواهد بود.

وی افزود: آندریاس رست، مسئول نمایشگاه عکس در این هفته فرهنگی در ایران حضور دارند. وی رییس دانشگاه هنرهای زیبا در پرستن المان است و نمایشگاه را برگزار می کنند و وی ورک شاپی را با حضور عکاسان ایرانی برگزار کرده و خروجی این نمایشگاه نیز در گالری راه ابریشم به نمایش درخواهد آمد.

 در ادامه، آندریاس رست، مسئول نمایشگاه «جهش زمان» و دبیر اجرایی آن نیز گفت: در نمایشگاه عکس جهش زمان آثار دو عکاس آلمانی در 2 زمان مختلف به نمایش درخواهد آمد، آثار اریش سالامون و بارابارا کلم این آثار به دوران پیش از جنگ جهانی اول و بعد از آن اختصاص خواهد داشت. در این نمایشگاه آثار عکاسان ایرانی که در ورک شاپ من حضور داشته اند نیز به نمایش درخواهد آمد شاید نمایش آثار هنرمندان جوان ایرانی در نمایشگاه راه ابریشم مثال خوبی برای زنده نگاه داشتن رابطه ایران و آلمان در هفته فرهنگی آلمان باشد که روابط بین دو کشور را تقویت می کند.

 رایزن فرهنگی آلمان نیز اظهار داشت: در بخش فیلم دو فیلم از سینمای آلمان به نام های  «باربارا» به کارگردانی کریستین پتسولد محصول 2012 و فیلم «اگیره، خشم خدا» به کارگردانی ورنر هرسوک به نمایش درخواهد آمد. همچنین در این بخش آثار راینر ورنر فاسفیندر  فیلمساز آلمانی مرور خواهد شد.

 وی  با بیان اینکه در نشستی تخصصی به  هنر آلمان در بین سال های 1960 تا 80  می پردازیم گفت: در این سمپوزیوم  تعدادی از متخصصان ایرانی حضور خواهند داشت و درباره فعالیت های خود صحبت می کنند مسئولیت این سمپوزیم به عهده محمود حسینی زاد است ، این برنامه 14 مهر از ساعت 16 و 30 تا 20 در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

آندریاس رست درباره نمایشگاه عکاسی «جهش زمان» عنوان داشت: این نمایشگاه زمان خاصی از آلمان قبل از جنگ جهانی دوم و بعد از آن را به تصویر می کشد، البته دلیل به نمایش درآمدن این زمان بیشتر جنبه تاریخی دارد، ما نمی خواستیم جنبه افول یا اوج آلمان را در این نمایشگاه نشان دهیم ، بلکه بیشتر بر جنبه هنری آن تاکید داشتیم، در واقع تاریخ عکاسی به 170 سال پیش برمی گردد و سابقه طولانی ندارد مثل مجسمه سازی یا نقاشی نیست، در این نمایشگاه دو بازده زمانی مهم را به نمایش در می آوریم که از لحاظ تکنیکی دنیا دچار تحول مهمی می شود.

وی ادامه داد: با نمایش عکسهای اریش سالامون نگاه مدرن به عکاسی ژورنالیستی را نشان می دهیم که بنیانگذار این سبک عکاسی خود سالامون است. وی در سال 1924 بود که برای اولین بار دوربین عکاسی بدون پایه را در اختیار مردم قرار داد و بعد از آن بود که ما نیز با دوربین بدون پایه کار کردیم. آقای سالامون پایه گذاری عکاسی مطبوعاتی بود که علاوه بر آن در زمیه فیلم نیز فعالیت داشت. خانم بارابارا کلم در زمینه فیلم کار می کردند و از فیلم عکاسی می کردند.

رست  افزود: عکاسی بعد از کارهای باربارا کلم در آلمان دیجیتال شد، تغییری که از آنالوگ به دییجیتال شده تغییر عجیبی بوده که  این کار را باربارا کلم انجام داد. زمانی که از این 2 نفر سوال می شد که چه کاره هستید می گفتند فتوژورنالیست اما وضعیت خاصی در نوع عکاسی این دو نفر وجود دارد و آن اینکه آثارشان در موزه هنرهای آلمان به نمایش در می آید و این مرهون عکاسی خاص این دو نفر است که موضوع عکاسی مطبوعاتی را به عکاسی هنری تبدیل کرده است.

وی در مورد برگزاری ورک شاپ آموزشی برای عکاسان ایرانی هم گفت: متعجب بودم که عکاسان جوان ایرانی تصورات شان در تولید عکس شبیه به آنچه است که در دنیای مدرن عکاسی آلمان وجود دارد، است. دانش و انگیزه ای که هنرمندان جوان ایرانی به من نشان دادند سبب شد که من خروجی این کارگاه آموزشی را در نمایشگاه عکس به نمایش بگذارم .

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب