امروز: پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/05/09]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 63727 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نگاهی به زندگی و کارنامه آیت الله علی ملکوتی نامزد خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی

خبرایران : آیت الله علی ملکوتی نمایندهٔ استان آذربایجان شرقی در دورهٔ پنجم مجلس خبرگان رهبری است.
نگاهی به زندگی و کارنامه آیت الله علی ملکوتی نامزد خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی

علی ملکوتی نمایندهٔ استان آذربایجان شرقی در دورهٔ پنجم مجلس خبرگان رهبری  فرزند مسلم ملکوتی از مراجع تقلید شیعه و امام جمعه سابق تبریز است.

در هشتم مرداد سال ۱۳۲۷ شمسی در شهر قم در خانواده ای روحانی به دنیا آمد. پدر او مسلم ملکوتی از فقهای برجسته و مادرش از خانواده ای مذهبی از اهالی شهرستان سراب بودند. با توجه به مهاجرت پدر به شهر نجف در سن هفت سالگی همراه خانواده به نجف مهاجرت نمود و تحصیلات خود را در مدرسه علوی ایرانیان آغاز کرد. سپس برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه نجف شد و مراحل اولیه دروس حوزوی همچون نحو، صرف، منطق و معانی بیان را در مدرسه علمیه جامعه النجف الاشرف از اساتید نامدار آن عصر فراگرفت.

در ادامه، دروس ادبیات ، منطق ، سطوح عالی فقه و اصول فقه و نیز فلسفه را از اساتید، بزرگان و علماء آن زمان حوزه علمیه نجف همچون محمد علی مدرس افغانی ، غلامرضا باقری ، شیخ محمد تقی جواهری، شیخ غلامرضا رحمانی همدانی، محمد هادی معرفت ، سید محمد کلانتر و جمعی دیگر آموخته و توسط آیت الله محسن حکیم از مراجع بزرگ نجف به کسوت روحانیت درآمده و ملبس شد.

 

https://www.khabareiran.ir/FileCenter/Multimedia/Images/Galleries/Untitled7_gdjnspa.jpg



در سال ۱۳۴۷ به همراه خانواده خود به ایران بازگشت و با اصرار اهالی سراب مدتی در معیت پدر خود جهت تبلیغ و ارشاد در آن شهر حضور داشت ولیکن به هنگام مراجعت به نجف با ممانعت رژِیم بعث عراق از سفر او و خانواده اش به عراق جلوگیری بعمل آمد و در شهر قم زادگاه خود ساکن شد و کار علمی و تبلیغاتی خود را در حوزه علمیه قم ادامه داد. علی ملکوتی در دروس خارج فقه و اصول اساتید همچون آیات عظام مسلم ملکوتی، محمد علی اراکی، سید محمد رضا گلپایگانی، میرزا هاشم آملی و دیگران حضور یافت.

طبق سنّت رایج در حوزه های علمیه در کنار تحصیل و تعلّم مشغول تدریس و تعلیم دروسی به طلاب شد که پیشتر گذرانده بود و در مدرسه فیضیه و مدرسه حجتیه از سال پنجاه شمسی دروس شرح لمعه، مختصر، رسائل، مکاسب و کفایتین را تدریس کرد.

علی ملکوتی در کنار تدریس در حوزه های علمیه، سابقه تدریس در دانشگاههای آزاد اسلامی بعنوان هیأت علمی و تدریس در دانشگاه های شهید بهشتی تهران در اوائل دهه شصت و سایر دانشگاهها را به عنوان استاد مدعو و در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا را دارد.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به همراه پدر خود مسئولیت سازماندهی و راهبری اهالی شهرستان سراب و جوانان انقلابی را در تجمعات و تظاهرات مردمی این شهر بر عهده داشته و با سخنرانی های پرشور نسبت به روشنگری و افشاء مفاسد رژیم پهلوی پرداخته و بارها مورد تعقیب و تهدید سازمان اطلاعات و امنیت رژیم قرار گرفت.

علی ملکوتی با پیروزی انقلاب اسلامی جهت ادامه فعالیت علمی و تبلیغی به قم بازگشت امّا با توصیه و تاکید آیت الله خمینی و با دستور مستقیم ایشان به شهر سراب مراجعت کرد و مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی شهرستان سراب را برعهده گرفت و با همکاری گروههای انقلابی و جوانان، سایر نهادهای انقلابی در آن شهر را راه اندازی کرد.

علی ملکوتی با تاسیس حزب جمهوری اسلامی با دبیر کلی سید محمد حسین بهشتی به عضویت آن حزب درآمد و در دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی نمایندگی مردم سراب در مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت و پس از آن با درخواست امنا و بزرگان شهر مسئولیت راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی آن شهر را که در شرف انحلال بود برعهده گرفت و نسبت به ساخت و تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی سراب اقدام کرد و پس از دوره مسئولیت در دانشگاه آزاد به شهر قم مراجعت و فعالیتهای علمی خود را ادامه داد .

وی در حال حاضر به عنوان استاد دروس خارج فقه و اصول فقه مشغول تدریس و تعلیم طلاب علاقمند ایرانی و غیر ایرانی است و همچنین به عنوان عضو مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان و نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان آذربایجان شرقی فعالیت می کند.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب