امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 63873 تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علی‌اکبر مرزبان در نشست خبری اعلام کرد؛

تشریح جزییات طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز 1403/ مردم فقط از پایانه‌ها، شناورها و مسیرهای دریایی مجاز تردد کنند/ خرید ناوگان مسافری و تجاری در دستورکار سازمان بنادر است/ ثبت 7150 فروند شناور فاقد هویت توسط سازمان بنادر

خبرایران : سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح جزییات طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ و اعلام هشدار جدی به مردم در حوزه سفرها و گردشگری دریایی در نوروز ۱۴۰۳، گفت: از مردم درخواست می‌کنیم فقط و فقط از پایانه‌های مسافری، ‌ قایق‌ها، شناورها و مسیرهای دریایی مجاز، تردد کنند.
تشریح جزییات طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز 1403/ مردم فقط از پایانه‌ها، شناورها و مسیرهای دریایی مجاز تردد کنند/ خرید ناوگان مسافری و تجاری در دستورکار سازمان بنادر است/ ثبت 7150 فروند شناور فاقد هویت توسط سازمان بنادر
به گزارش خبرایران، علی‌اکبر مرزبان؛ در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه به منظور تشریح اقدامات و برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار داشت: طرح تسهیل خدمات سفرهای دریایی شامل سه محور حفظ ایمنی، ارائه خدمات شایسته به مسافران و آمادگی لازم برای مداخله در شرایط اضطراری و جستجوی نجات دریایی می‌شود و ماموریت جستجو نجات دریایی فقط محدود به مبادی ورود و خروج شناورهای گردشگری و مسافری نیست و به عنوان وظیفه ذاتی سازمان بنادر و دریانوردی در بخش‌های تجاری نیز ارائه می‌شود.

مردم تنها از پایانه‌ها و مسیرهای مجاز دریایی تردد کنند
وی ادامه داد: تاکید می‌کنیم که مردم و متقاضیان سفر‌های دریایی تنها از ایستگاه‌ها و مبادی مجاز گردشگری و مسافرت‌های دریایی تحت پوشش سازمان بنادر و دریانوردی و شهرداری‌ها تردد کنند.
سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه شناورهای جستجو و نجات دریایی این سازمان در ایام نوروز در تمامی بنادر فعال هستند و در شرایط اضطراری خدمات می دهند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه نسبت به سال گذشته به رغم افزایش ۱۷ درصدی سفرهای دریایی هیچ حادثه و سانحه جدی منجر به فوت گزارش نشده است و در طرح نوروزی امسال نیز از ظرفیت همیاران ناجی و ظرفیت ناوگان نیروی دریایی ارتش و سپاه استفاده می‌شود.
مرزبان از انجام بازرسی‌های متمرکز و ارتقای آماده به کاری شناورهای مسافری خبر داد و درباره اقدامات سازمان بنادرودریانوردی برای افزایش ظرفیت ناوگان ملی دریایی کشور، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ با الحاق ۱۸ فروند شناور به ظرفیت دریایی در خزر و ۳ فروند شناور به ظرفیت دریایی کشور در خلیج‌فارس و ثبت آن‌ها تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران، ۷۶۰ تن به ظرفیت تناژ ناخالص کشور اضافه شد.
پیش‌بینی افزایش تا ۵ درصدی سفرهای دریایی در نوروز ۱۴۰۳
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش ۳ تا ۵ درصدی سفرهای دریایی نوروزی ۱۴۰۳ باشیم، گفت: از مردم درخواست می‌کنیم با رعایت الزامات و پروتکل‌های سفر در مبادی مجاز دریایی از تردد با شناورهای غیر مجاز و فاقد هویت و اسکله‌های غیر مجاز پرهیز کنند.
سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بیش از ۸۵ درصد سفرهای دریایی در استان هرمزگان و در مسیر حقانی به قشم، پهل و لافت و در استان بوشهر قرار دارد و همچنین بیشترین شناورهای مسافری و لندینگ‌کرافت نیز در این استان‌ها خدمات ارائه می‌دهند.
مرزبان با بیان اینکه در بنادر شمالی و در دریای خزر، سفرهای بین‌المللی دریایی نداریم، عنوان کرد: در حوزه گردشگری دریایی داخلی در مازندران، گیلان و گلستان، تعداد ۱۰۶۸ فروند جت‌اسکی، ۱۵۴۸ فروند قایق تفریحی در مازندران و ۳۲۰۰ فروند قایق تفریحی در گیلان، ساماندهی شده است.
وی در بخش دوم نشست خبری که با پرسش و پاسخ اصحاب رسانه همرا بود در پاسخ به اینکه برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به ضرورت افزایش ناوگان دریایی و تحقق توسعه اقتصاد دریامحور در راستای اعطای تسهیلات به شرکت های خصوصی چیست؟ بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از ظرفیت وجوه اداره شده برخوردار است و از این محل برای فعالیت افرادی که در حوزه دریایی و بندری علاقمند به فعالیت هستند، استفاده می‌شود؛ اولویت اعطای این وجوه، ابتدای هر سال به تصویب هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی می رسد و بخش خصوصی می تواند به سامانه مراجعه و مستندات را بارگذاری کند تا توسط کمیته‌های مربوطه بررسی لازم صورت گیرد و در صورت توجیه اقتصادی به بانک معرفی شوند.
خرید ناوگان مسافری و تجاری در دستورکار سازمان بنادر
سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حال حاضر خرید ناوگان تجاری و مسافری در صدر اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد، عنوان کرد: با توجه به نیاز نوسازی ناوگان، این هدفگذاری در صدر اولویت‌ها تعریف شده و از علاقمندان دعوت می کنیم درخواست خود را ارائه کنند‌ تا سازمان بنادر و دریانوردی تسهیلات لازم را ارائه کند.

مرزبان در پاسخ به سوالی با بیان اینکه فعلا اولویت با خرید ناوگان مسافری است، گفت: کشتی کروز، جزء ناوگان گردشگری است و بیشتر بین اقیانوس‌ها و کشورها تردد می کند و در حال حاضر تامین شناورهای مسافری و توسعه ناوگان ملی کشور در دستورکار قرار دارد.

وی افزود: همچنین برخی شناورهای خدماتی و پشتیبانی مثلا لایروبی در شمال کشور مهم است و با توجه به پسروی آب دریا در اولویت قرار دارد و برای سال آینده موضوعات مختلفی در حوزه دریایی و بندری بررسی و توسط کمیته وجوه اداره شده به هیات عامل ارائه خواهد شد.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد ساماندهی قایق‌های تفریحی (تشتی) از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: در بحث ساماندهی قایق‌ها، آنچه قانون بر عهده سازمان قرار داده است، ثبت قایق‌های فاقد هویت است و کار بزرگی از سوی سازمان تا کنون صورت گرفته و ۷۱۵۰ فروند قایق فاقد هویت از طریق سیستم الکترونیکی ثبت شده است و همچنان فعالیت‌ها، ادامه دارد.

مرزبان ادامه داد: نظارت بر عملیات در طول ساحل با مرزبانی فراجا است و سازمان بنادر و دریانوردی به جز در مبادی قانونی و ایستگاه‌های گردشگری و بنادر کشور که یگان حفاظت مستقر است در سایر سواحل به لحاظ قانونی، حق مداخله ندارد، همچنین پلاک‌گذاری جزء وظایف سازمان بنادر به شمار می‌رود که با قدرت بیشتری در سال آینده دنبال خواهد شد.

تفاوت‌های ایجاد شده در نوروز ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳

وی در مورد تفاوت‌های ایجاد شده در نوروز ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در حوزه گردشگری و مسافری دریایی، توضیح داد: نقاط کور پوشش رادیویی را افزایش داده‌ایم و علاوه بر این نواقص و اشکالات را رفع کرده‌ و تجهیزات مورد نیاز در حوزه ناجی‌ها را افزایش داده‌ایم و قرار است ظرفیت ناوگان تجسس و نجات دریایی را افزایش دهیم.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به هماهنگی بین سازمان بنادر و دریانوردی و نیروهای نظامی در حوزه سوانح در موارد اضطراری، اظهار داشت: ترمینال مسافری بوشهر با تعمیرات اساسی سه ماه زودتر از موعد آماده شده است که ترمینالی مجهز و در شان مردم کشور است.

مرزبان ادامه داد: در ماه مبارک رمضان با توجه به تلاقی طرح نوروزی سفرهای دریایی، سعی کرده‌ایم در ترمینال‌ها و مبادی ورودی و خروجی فضا را با فضای معنوی ماه مبارک رمضان همسان کنیم و ترمینال‌ها و غرفه‌های رمضان را ایجاد کرده‌ایم.

اضافه شدن ۲۰ فروند شناور نجات به سازمان بنادر در سال ۱۴۰۳

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ فروند شناور نجات جدید به سازمان ملحق می شوند، توضیح داد: این شناورها هم اکنون در حال ساخت هستند و مراحل نهایی را پشت سر می‌گذارند و در صورت اضافه شدن، افزایش بیش از ۹۰ درصدی ناوگان امداد و نجات دریایی را خواهیم داشت که برخی از آن‌ها چند منظوره هستند و قصد داریم از شناورها برای اطفای حریق در موارد لزوم و تجسس و نجات نیز استفاده کنیم.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد بالا بودن سن ناوگان دریایی کشور، خاطرنشان کرد: در تعریف امروزی حمل‌ونقل دریایی دنیا، مقوله بازنشستگی ناوگان وجود ندارد و به اصطلاح مسئله مهم امکان دریانوردی ایمن است؛ حدود ۶ کنوانسیون در حوزه دریایی مهم هستند که مهم‌ترین آن‌ها شامل ایمنی جان اشخاص در دریا، مارپل و...هستند و اگر کشتی مطابق این کنوانسیون‌ها باشد، مورد بازرسی موسسات رده‌بندی و افسران کنترل و بازرسی قرار گیرد و تعمیرات دوره‌ای به درستی انجام شود، کشتی‌ها می‌توانند بین کشورها، تردد کند.

مرزبان ادامه داد: هیچ کشوری به دلیل بالا بودن سن، کشتی‌ها را توقیف نمی‌کند مگر اینکه ایراد اساسی ببیند.

وی با بیان اینکه سن ناوگان کشور، حدود ۲۰ تا ۲۱ سال است که سن بدی نیست و سن خوبی به شمار می‌رود، گفت: باید از هم اکنون به فکر نوسازی و جایگزینی باشیم؛ این کشتی‌ها دارای یک سن هستند و ممکن است برای مالک نگهداری به صرفه‌ نباشد و توجیه اقتصادی این است که ناوگان را زیر ۲۰ سال نگه دارند.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در عین حال باید بدانیم وجوه اداره شده مربوط به کشتی‌های زیر ۳۰۰۰ تن است چرا که قیمت کشتی‌ها بالا است و برای کشتی‌های بزرگ، نیازمند فاینانس هستیم و نمی توانیم از محل وجوه اداره شده استفاده کنیم.

مرزبان تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از هیچ گونه همکاری و تمهیدات لازم برای توسعه ناوگان دریایی کشور دریغ نخواهد کرد و با وزارت صنعت نهایت همکاری را خواهد داشت.

سازمان بنادر محدودیتی برای استفاده از شناورهای کروز ندارد

وی با اشاره به اینکه وظیفه ذاتی سازمان بنادر و دریانوردی جذب مشتری در حوزه گردشگری دریایی نیست، اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری باید در این راستا ورود کند و سازمان بنادر هیچ محدودیتی برای استفاده از شناورهای کروز ندارد.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در هرمزگان، بوشهر و خوزستان امکان سفر دریایی خارجی وجود دارد، گفت: اینکه چه میزان تقاضا وجود دارد باید از سوی سایر دستگاه‌ها دنبال شود.

میزان سفرها و گردشگری دریایی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

مرزبان با اشاره به اینکه در بخش سفرها و گردشگری دریایی، در سال ۱۴۰۱ در تمامی بنادر کشور معادل ۱۸ میلیون و ۹۱۲ هزار نفر سفر دریایی صورت گرفت، اعلام کرد: در سال  نیز۱۴۰۲ تا کنون طبق آمار ۱۱ ماهه، ۱۶ میلیون و ۶۰۵ هزار سفر دریایی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال، ۱۴۰۱ افزایش ۱۷ درصدی داشته‌ایم و پیش‌بینی‌ها حاکی از انجام بیش از ۱۹ میلیون نفر سفر دریایی تا پایان سال جاری است.

وی با تاکید بر اینکه  در حوزه ترمینال‌های مسافری دریایی مشکلی نداریم، اظهار داشت: در خصوص صندلی‌های دریایی نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته‌ایم و در روزهای عادی مشکلی نداریم و زمانی که شاهد افزایش سفرها هستیم، باید مدیریت‌های لازم صورت گیرد و سعی می‌کنیم در حوزه نوبت‌دهی شناورها و خودروها خدمات‌رسانی مطلوبی، داشته باشیم.

 
مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب