امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6408 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دختران غربی به دنبال باردار شدن از داعشی‌ها

خبر ایران :پدیده زنانی که به گروه داعش می‌پیوندند، همچنان برای بسیاری از مراجع بین‌الملل و غربی، سوال برانگیز است. اگرچه برخی از تفسیرها برای این پدیده مطرح شده اما دلایل حقیقی آن همچنان به آسانی قابل فهم نیست.
دختران غربی به دنبال باردار شدن از داعشی‌ها
به گزارش خبر ایران ، در گزارشی که روزنامه بریتانیایی گاردین منتشر کرده، منابع بریتانیایی گفته‌اند که صدها زن و دختر، خانه و کاشانه خود را در کشورهای غربی رها کرده تا به شبه نظامیان تکفیری در خاورمیانه بپیوندند. بیشتر آن‌ها نیز دختران نوجوانی هستند که سنشان از ۱۵ سال تجاوز نمی‌کند.گویا این دختران برای ازدواج با شبه نظامیان و پیوستن به جامعه «همسران مجاهدان» به سوریه سفر می‌کنند. اکثر آن‌ها اسلحه به دست نمی‌گیرند بلکه ماموریتشان، به دنیا آوردن «کودکانی برای جهاد» است. اما جذب این زنان و دختران، از راه شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. این روزنامه بریتانیایی خاطرنشان کرده است که ۱۰ درصد از زنان و کودکانی که با گروه‌های تندرو ارتباط برقرار می‌کنند، از آن‌هایی هستند که اروپا، آمریکایی شمالی و استرالیا را ترک می‌کنند و راهی خاورمیانه می‌شوند. فرانسه بیشترین شمار این زنان و دختران را به خود اختصاص می‌دهد به گونه‌ای که نسبت زنان فرانسوی ۲۵ درصد همه زنان غربی است که به تندروها پیوسته‌اند.


به گفته لویس کابریولی رئیس سابق سازمان امنیت فرانسه، به نظر می‌رسد دلیل اصلی جذب این دختران، به دنیا آوردن کودکان «جهادی» و در ادامه، «گسترش اسلامی» باشد. در همین حال کارشناسانی در زمینه مبارزه با تروریسم در بریتانیا می‌گویند حدود ۵۰ زن و دختر بریتانیایی به داعش پیوسته‌اند که ۱۰ تن از آن‌ها برای جنگ به سوریه رفته‌اند. کارشناسان بر این باورند که این زنان بریتانیایی، هم‌اینک در شهر الرقه حضور دارند.
در همین زمینه، لویس کابریولی می‌گوید: «در بیشتر وضعیت‌ها، دختران برای ازدواج با جهادی‌ها می‌روند. آن‌ها به اندیشه حمایت از مجاهدان و به دنیا آوردن کودکانی برای ادامه جنگ و انتشار اسلام، باور می‌آورند.» او می‌افزاید در صورت کشته شدن همسرشان، با آن‌ها به عنوان «همسر شهید» رفتار می‌شود.
کارشناسان در مرکز بین‌المللی بررسی تندروی در دانشگاه «کینگز کلودیگ» به این نتیجه رسیده‌اند که بیشتر زنان و دخترانی که به داعش می‌پیوندند، ۱۶ تا ۲۴ ساله هستند. پژوهشگران می‌گویند که اکثر این زنان و دختران، فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که خانواده‌های خود را رها می‌کنند. آن‌ها تاکید می‌کنند که سمت و سوی تندروی در میان نوجوانان، بیشتر شده است. با این وجود، شمار دقیق زنان و دختران غربی که به داعش پیوسته‌اند، همچنان مبهم است و با توجه به پراکنده بودن اطلاعات میان کشورهای غربی، نمی‌توان در این باره به طور دقیق سخن گفت.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب