امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6445 تاریخ انتشار: جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰:۴۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

چراغ سبز پارلمان ترکیه به دولت اردوغان؛

آنکارا به داعش و سوریه اعلام جنگ کرد

خبر ایران :پارلمان ترکیه، طرح پیشنهادی دولت این کشور برای مداخله نظامی در خاک سوریه و عراق به بهانه مبارزه با داعش را تصویب کرد.
 آنکارا به داعش و سوریه اعلام جنگ کرد
به گزارش خبر ایران ، نمایندگان پارلمان ترکیه بررسی این طرح را در جلسه علنی که حزب عدالت و توسعه اکثریت مطلق آن را با خود می‌دید آغاز کردند و سرانجام پس از سه ساعت بررسی ۲۹۸ نماینده به آن رأی مثبت و ۹۸ نماینده نیز رأی منفی دادند. این طرح که از جانب دولت به پارلمان ارائه شد، به ارتش ترکیه اجازه می‌دهد که تحت عنوان «دفاع از خود در مقابل حملاتی که از جانب گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق متوجه ترکیه است» اقدام نظامی در سوریه و عراق انجام بدهد.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور که تا قبل از آزادی گروگانهای ترک از دست داعش در عراق، بر عدم دخالت نظامی تاکید می‌کرد، روز چهارشنبه و در آستانه نشست پارلمان، صراحتا موافقت خود با پیوستن ترکیه به ائتلاف آمریکایی علیه داعش را اعلام کرد و با تاکید بر دشمنی خود با دولت سوریه به طور شفاف اعلام کرد که اولویت آنکارا علاوه بر مقابله با داعش، مبارزه با نظام سوریه به ریاست بشار اسد است.
این در حالی است که عصمت ایلماز، وزیر دفاع ترکیه، از عدم اقدام فوری این کشور پس از تصویب احتمالی طرح اقدام نظامی در پارلمان خبر داد. ایلماز روز پنجشنبه در این باره گفت: «انتظار اقدام فوری پس از تایید و دریافت قانون پارلمان درباره استفاده از اقدام نظامی در سوریه و عراق برای مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی نداشته باشید
ترکیه از ابتدای بحران سوریه، در کنار قطر و عربستان در سازماندهی داعش، جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه نقش داشت و عمده کمکهای لجستیکی و تسلیحاتی از ترکیه در اختیار گروهکهای تروریستی داعش و جبهه النصره قرار می‌گرفت. این کمکها نوعی ارتباط ارگانیکی میان دولت ترکیه و داعش به وجود آورد که این امر به طولانی شدن بحران سوریه منجر شد. ترکیه از مخالفان جدی حکومت به رهبری علویان در سوریه است و تا به حال این امکان را در نظر داشته که مبارزه با داعش ممکن است باعث تقویت ارتش بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه شود یا وضعیت کردها را، که برای چندین دهه با دولت مرکزی ترکیه در جنگ بودند، بهبود بخشد.دولت ترکیه در ماه مارس ۲۰۱۴ خواهان مداخله نظامی مستقیم در جنگ داخلی سوریه بود، اما بدلیل افشای گفت‌وگوهای محرمانه احمد داوداغلو، وزیر امور خارجه وقت ترکیه، با سران نظامی و رئیس سازمان امنیت ترکیه پیرامون «یافتن توجیهی قابل قبول» برای ورود به جنگ داخلی سوریه این برنامه متوقف شد. گفته می‌شد که مقام‌ها نظامی و سیاسی ترکیه حتی در پی «صحنه‌‌آرایی یک حمله ساختگی» از سوی سوریه به ترکیه بودند، تا دلیل موجهی برای مداخله در سوریه داشته باشند.شرکت ترکیه به عنوان عضو ناتو در جنگ داخلی سوریه، عملاً پای ناتو را به جدال‌های منطقه‌ای باز می‌کرد.اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به افشای این گفت‌وگوهای محرمانه فعالیت‌های شبکه یوتیوب در ترکیه را مسدود کرد. حال پس از گذشت ۶ ماه، ترکیه ورود به نبردهای داخلی سوریه و عراق را به صورت رسمی اعلام کرد.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب