امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6449 تاریخ انتشار: شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مهراد خبر داد؛

شریف و صنعتی اصفهان در بین ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان/ اعلام رتبه‌بندی جدید دانشگاه‌ها از سوی پایگاه رتبه‌بندی تایمز

خبرایران: سرپرست ISC رتبه‌بندی جدید دانشگاه‌ها از سوی پایگاه رتبه‌بندی تایمز را اعلام کرد که بر این اساس دانشگاه‌های صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در بین ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.
شریف و صنعتی اصفهان در بین ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان/ اعلام رتبه‌بندی جدید دانشگاه‌ها از سوی پایگاه رتبه‌بندی تایمز

 به گزارش  خبرایران به نقل از اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین‌المللی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، جعفر مهراد سرپرست  ISCگفت: فهرست 400 دانشگاه برتر جهان توسط پایگاه رتبه‌بندی تایمز که یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی در سطح جهان شناخته می‌شود، در سال 15/2014 میلادی منتشر شد.

مهراد اظهارداشت: حضور هر ساله دانشگاه صنعتی شریف در جمع 400 دانشگاه برتر جهان و همچنین اولین حضور دانشگاه صنعتی اصفهان در بین 400 دانشگاه برتر جهان حائز اهمیت و نشان‌دهنده رشد کمی و کیفی این دانشگاه در امر پژوهش، آموزش، جایگاه بین‌المللی و صنعتی است. دانشگاه شریف رتبه‌ای در بازه 350-301 و دانشگاه صنعتی اصفهان در بازه 400-351 قرار گرفته‌اند.

وی گفت: رتبه‌بندی تایمز از 13 شاخص در قالب 5 معیار کلی آموزش (با وزن 30 درصد)، پژوهش (با وزن 30 درصد)، استنادات (با وزن 30 درصد)، وجهه بین‌المللی (با وزن 7.5 درصد) و درآمد صنعتی (با وزن 2.5 درصد) برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بهره می‌برد.

عضو فرهنگستان علوم افزود: موسسه فناوری کالیفرنیا همچون 3 سال گذشته رتبه نخست را در این رتبه‌بندی کسب کرده است. دانشگاه هاروارد رتبه 2 و دانشگاه آکسفورد رتبه 3 جدول را به خود اختصاص داده است.

* وضعیت دانشگاه‌های اروپایی در رتبه‌بندی

مسئول رتبه بندی دانشگاه‌های کشور در (ISC) گفت: از قاره اروپا 34 دانشگاه در جمع  100 دانشگاه برتر جهان حضور دارد که 11 مورد آن متعلق به انگلستان است. برترین دانشگاه این کشور دانشگاه آکسفورد است که به عنوان برترین دانشگاه اروپا و رتبه 3 جهان شناخته شد. همچنین از این کشور دانشگاه کمبریج رتبه 5 و امپریال کالج آن رتبه 9 جهان و همچنین رتبه 2 و رتبه 3 اروپا را کسب کرده‌اند.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان ساخت: برترین دانشگاه اروپا خارج از خاک انگلستان انستیتو فناوری فدرال زوریخ کشور سوئیس است که رتبه 4 اروپا و 13 جهان را کسب کرده است. همچنین از این کشور مدرسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان نیز رتبه 34 جهان را کسب کرده است.

این چهره ماندگار علمی کشور گفت: از کشور آلمان در مجموع 6 دانشگاه در جمع 100 دانشگاه برتر جهان حضور دارند که برترین دانشگاه این کشور دانشگاه لودیک ماکسیمیلیان مونیخ شناخته شده است که رتبه 29 جهان را کسب کرده است.

سرپرست (ISC) اظهار داشت: از سوئد نیز موسسه کارولینسکا رتبه 44 جهان را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: از هلند 6 دانشگاه در این رتبه بندی در جمع 100 دانشگاه مطرح جهان قرار گرفته‌اند که برترین آن‌ها دانشگاه لایدن است که رتبه 64 جهان را به خود اختصاص داده است.

* وضعیت دانشگاه‌های قاره آمریکای شمالی در رتبه‌بندی

مهراد عنوان کرد: دانشگاه‌های برتر این قاره مربوط به ایالات متحده آمریکا و کاناداست. از این قاره به ترتیب 7، 16 و 49 دانشگاه در جمع 10،20 و 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

وی ادامه داد: کشور آمریکا همچنان بهترین دانشگاه‌ها را در خود جا داده است به نحوی که 45 دانشگاه آن در جمع100 دانشگاه برتر جهان حضور دارند. برترین دانشگاه‌های آن موسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد، موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه پرینستون و دانشگاه ییل هستند که به ترتیب رتبه‌های 1، 2، 4، 6،7، 8 و 9 جهان را کسب کرده‌اند.

مهراد خاطرنشان کرد: از کشور کانادا 4 دانشگاه در جمع 100 دانشگاه برتر جهان حضور دارد. برترین دانشگاه آن دانشگاه تورنتو است که مانند سال گذشته رتبه 20 جهان را کسب کرده است.

* وضعیت دانشگاه‌های آسیایی در رتبه‌بندی

سرپرست (ISC) اظهار داشت: قاره آسیا همچنان در حال رشد و بالندگی است به نحوی که از این قاره 12 دانشگاه  در جمع 100 دانشگاه برتر جهان حضور دارد که این تعداد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی ادامه داد: برترین دانشگاه آسیا دانشگاه توکیو ژاپن است که با عملکرد مشابه سال گذشته رتبه 23 جهانی را به خود اختصاص داده است. بعد از این دانشگاه، دانشگاه ملی سنگاپور قرار دارد که با رشد 1 رتبه‌ای، حائز رتبه 2 آسیا و 25 جهان شده است. دانشگاه هنگ-کنگ نیز که با عملکرد مشابه سال گذشته رتبه 43 جهانی و 3 آسیایی را کسب کرده است.

سرپرست ISC افزود: از چین دانشگاه پکن، از کره جنوبی دانشگاه ملی سئول به ترتیب رتبه‌های 48 و 50 را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین می‌توان در این بین، عملکرد قابل ملاحظه دانشگاه خاورمیانه در ترکیه را مشاهده کرد که با رشدی بسیار بالا، رتبه 85 را به خود اختصاص دهد.

* وضعیت دانشگاه‌های قاره استرالیا

رئیس مرکز منطقه‌ای بیان کرد: از این قاره 5 دانشگاه در جمع 100 دانشگاه برتر جهان حضور دارند که برترین آن دانشگاه ملبورن است که رتبه 33 جهان را کسب کرده است.

* رتبه‌بندی موضوعی تایمز

مهراد گفت: پایگاه رتبه‌بندی تایمز همچنین فهرست 100 دانشگاه برتر در 6 حوزه موضوعی بالینی، پیش بالینی و بهداشت؛ علوم زیستی؛ هنر و علوم انسانی؛ علوم فیزیکی؛ علوم اجتماعی و مهندسی و فناوری منتشر کرده است.

وی افزود: کشور آمریکا در همه حوزها بجز حوزه بالینی، پیش بالینی و بهداشت رتبه نخست جداول را به خود اختصاص داده‌اند.

مهراد عنوان کرد: برترین دانشگاه جهان در حوزه بالینی، پیش بالینی و بهداشت دانشگاه آکسفورد انگلستان ؛ در حوزه علوم زیستی دانشگاه هاروارد؛ در حوزه هنر و علوم انسانی دانشگاه استنفورد؛ در حوزه علوم فیزیکی دانشگاه پرینستون؛ در حوزه علوم اجتماعی دانشگاه استنفورد و در حوزه مهندسی و فناوری موسسه فناوری ماساچوست رتبه نخست جدول‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب