امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6461 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

بانک مرکزی اعلام کرد؛

بانکها امسال ۱۱۳ هزار میلیارد تومان وام دادند

خبرایران: تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۵ ماهه سال جاری به بخش‌های اقتصادی معادل ۱۱۳۵ هزار میلیارد ریال می‌باشد که در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۲ (مبلغ ۸۰۸ هزار میلیارد ریال) افزایش قابل ملاحظه‌ای به میزان ۴۰.۵ درصد داشته است.
بانکها امسال ۱۱۳ هزار میلیارد تومان وام دادند

 به گزارش خبرایران ، بانک مرکزی اعلام کرد: سهم پرداختی تسهیلات بانکی به بخش صنعت و معدن در ۵ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۳۶۳ هزار میلیارد (معادل ۳۲ درصد تسهیلات پرداختی ) است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته بالغ بر ۱۲۶ هزار میلیارد ریال (۵۳.۲ درصد) تسهیلات بیشتری به بخش صنعت و معدن کشور پرداخت شده است.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی در پایان مرداد ماه سال جاری معادل ۶۷۳ هزار میلیارد ریال ( معادل ۵۹.۳ درصد کل تسهیلات پرداختی) است که در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۲ ( مبلغ ۳۸۱ هزار میلیارد ریال) سهم مذکور معادل ۴۷.۱ درصد بوده است. این امر بیانگر افزایش پرداخت سرمایه در گردش در ۵ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان ۲۹۲ هزار میلیارد ریال (۷۶.۶ درصد) است.

سهم تسهیلات اعطایی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۵ ماهه سال جاری معادل ۲۸۹ هزار میلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص حدود ۴۳ درصد منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۶۷۳ هزار میلیارد ریال) است.

شایان ذکر است با توجه به سهم تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن به مبلغ ۳۶۳ هزار میلیارد ملاحظه می‌شود که بالغ بر ۷۹.۵ درصد سهم تسهیلات مزبور به تأمین سرمایه در گردش (معادل ۲۸۹ هزار میلیارد ریال) تخصیص یافته که نشانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

لازم به ذکر است تسهیلات پرداختی در ۶ ماهه دوم هر سال (به خصوص ۳ ماهه چهارم) از روند صعودی برخوردار می‌گردد. با تداوم روند صعودی حاصل شده تا پایان سال جاری می توان مشارکت قابل ملاحظه‌ای از نظام بانکی را در تامین مالی اقتصاد پیش بینی کرد.

با این وجود از آنجا که اقتصاد از عمق رکود اقتصادی در حال خارج شدن است و به چرخه رونق رهنمون می‌شود، لازم است ضمن تداوم مسیر جاری ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان خلق پول بانکها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانکها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانکها، افزایش بهره وری بانکها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانکها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کر

 
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب