امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6479 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

در آستانه پنجمین همایش بین المللی باران غدیر؛

مهدوی: بخش موسیقی به عنوان یك ضرورت در «باران غدیر» احساس می شد

خبرایران: رضا مهدوی معتقد است: دبیرخانه همایش «باران غدیر» هر سال از همه ظرفیت‌های موجود فرهنگی و هنری كه بتواند ارتباط معنایی با موضوع غدیرخم داشته باشد استفاده می‌كند و ایجاد بخش موسیقی نیز از دور پنجم این همایش، ضرورتی بود كه به درستی احساس شد.
مهدوی: بخش موسیقی به عنوان یك ضرورت در «باران غدیر» احساس می شد
به گزارش خبرایران از حوزه هنری، رضا مهدوی مدیر سابق مركز موسیقی حوزه هنری گفت: حجت‌الاسلام و‌المسلمین زائری، دبیر همایش «باران غدیر»، از همان ابتدای اجرای این طرح به خوبی به ضرورت اضافه شدن بخش‌های گوناگون كه بتواند ارتباطی معنایی با موضوع غدیرخم و امام علی(ع) داشته باشد واقف بود.
وی ادامه داد: خوشبختانه امسال و در دوره پنجم برگزاری این همایش، دبیرخانه همایش به این نتیجه رسید كه بخش موسیقی را نیز به سایر بخش‌های آن اضافه كند و در این قالب نمونه‌های خوبی نه فقط از آثار ایرانی بلكه از قوالی كشورهای پاكستان و هندوستان نیز در این همایش شركت داده شوند.
مهدوی تصریح كرد: عرضه این نمونه‌های موسیقی در قالب سی دی و لوح‌های فشرده و یا حتی اجراهای زنده علاوه بر آشنایی مردم با نمونه‌های خاص از موسیقی مذهبی، این اطمینان‌خاطر را نیز به برخی از علما كه همواره احساس نگرانی می‌كنند كه نكند این مسئله بدعتی در حوزه هنر دینی باشد، می‌دهد و این كه قطعات موسیقی در قالب قوالی و یا گونه‌های فراوان دیگر وجود دارد كه مضامین و ریتم آن دقیقاً منطبق با موضوع غدیرخم و یا حتی ولادت حضرت علی(ع) است.
این كارشناس و مدرس موسیقی در ادامه گفت: حتی در حوزه موسیقی مذهبی و به ویژه قوالی شیعیان در كشورهای اسلامی نمونه‌هایی نیز از شرح فتح خیبر، ذوالفقار علی(ع) و شركت ایشان در غزوات در كنار رسول اكرم(ص) وجود دارد كه پرداختن به آن ها در همایشی همچون «باران غدیر» خالی از لطف نیست و موجب هرچه پربارتر شدن آن می‌شود.
وی گفت: از آنجا كه در این همایش ادبا و شاعرانی از ملیت‌های مختلف شركت می‌كنند، چه مسلمان و چه غیرمسلمان، این امكان وجود دارد كه قالب‌های دیگر موسیقی ویژه كشورها و ملل مختلف هم كه ظرفیت پرداختن به موضوع همایش را دارند، در آن شركت داده شوند.
مهدوی تأكید كرد: علی(ع) و واقعه غدیرخم یك شخصیت جهانی و یك پدیده تاریخی است كه صرفاً برای قشر خاصی از جامعه مطرح نیست و موتیف‌ها و نغماتی وجود دارد كه می‌تواند در راستای این معنا به كار گرفته شود.
وی در پایان گفت: ورود سبك‌ها و قالب‌های دیگر موسیقی به موضوع غدیر و پرداخت هنری به آن همانند چیزی است كه در مورد محرم و حماسه عاشورا متداول بوده و در این ایام شاهد هستیم كه بسیاری از هنرمندان از كشورهای مختلف و با دینی غیراسلام به دلیل ارادتی كه به ساحت حسینی دارند، از هنر خود برای این منظور استفاده می‌كنند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب