امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6524 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۳۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اختتامیه ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران/ 2

چمران: مجسمه سازی محض نمی‌خواهیم/مفهوم ، اثر را ارزشمند می‌کند/ مجسمه‌سازی محض نمی‌خواهیم

خبرایران: رئیس شورای شهر با انتقاد از استفاده از طرح‌های گرافیکی در سطح شهر گفت: مجسمه‌های شهری می‌توانند آرامشی به مردم القا کنند و از عصبانیت و مشکلات آنها بکاهند، البته ما مجسمه‌سازی محض نمی‌خواهیم، بلکه به دنبال مجسمه‌سازی هدفمند هستیم.
چمران: مجسمه سازی محض نمی‌خواهیم/مفهوم ، اثر را ارزشمند می‌کند/ مجسمه‌سازی محض نمی‌خواهیم
به گزارش خبرنگار خبرایران، مهدی چمران در مراسم اختتامیه ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، گفت: در شهر تهران که ناهنجاری‌های بصری فراوان و مشکلات گوناگونی در حوزه حمل و نقل و مسائل آب و هوایی دارد، استفاده از هنر بسیار مهم است.

وی افزود: این مشکلات انسان را رنج می‌دهد و ما کمتر فرصت می‌کنیم از زیبایی های پارک‌ها و مناظر تهران در خود این شهر استفاده کنیم. با این همه، دغدغه ما حل مشکلات تهران و زدودن ناهنجاری‌های شهری است و به دنبال آن هستیم که شهر 10 میلیون نفری تهران را به جایی آرام برای زندگی مردم تبدیل کنیم.

چمران ادامه داد: یکی از ابزارهایی که در این مسیر می‌تواند به کمک ما بیاید، کاربرد آثار حجمی و مجسمه‌ها در سطح شهر است.

رئیس شورای شهر با انتقاد از استفاده از طرح‌های گرافیکی در سطح شهر گفت: این طرح‌ها که برای زیباسازی فضای شهری استفاده می‌شوند، بر روی دیوار ماندگاری ندارند و نمی‌توان آنها را اثر هنری نامید. در مقابل، مجسمه‌هایی که در نقاط مختلف شهر نصب می‌شوند، موجب آرامش مردم می شود، عصبانیت و مشکلات آنها را کاهش می دهد و آرامش بصری شکل گرفته در آنها را به آرامش درونی تبدیل می‌کند.

وی تصریح کرد: البته ما مجسمه‌سازی محض نمی‌خواهیم و چیزی که در این زمینه وظیفه شهرداری است، مجسمه سازی هدفمند است. به همین دلیل باید در سال‌های آینده سمپوزیوم مجسمه سازی را به صورت موضوعی برگزار کنیم تا گویای مفهومی خاص باشد و موضوعات ارزشمند را ماندگار کند.

چمران با ذکر مثالی از اشعار مولوی و حافظ گفت: این اشعار معانی ارزشمندی را در قالب کلمات زیبا بیان می‌کنند که با خواندن آنها به افکار عمیقی می‌رسیم. بنابراین گرچه ممکن است اثر هنری از نظر تکنیکی زیبا باشد، ولی این مفهوم است که اثر را ارزشمند می‌کند،‌ مفاهیمی مثل دوستی، شرافت، صداقت و ارزش های اخلاقی دیگر که علاوه بر چشم نوازی،‌ روح انسان را نیز نوازش می دهند.

رئیس شورای شهر تأکید کرد: بنابراین ما به دنبال ظاهر زیبا نیستیم و در پی هدفمند کردن سمپوزیوم مجسمه سازی هستیم. می خواهیم این سمپوزیوم بیان متفاوت و نوآوری در شهر داشته باشد. زیبایی هنری و تکنیکی هر دو باید بیانگر مفاهیم ارزشمند باشند.

وی در پایان گفت: باید به جایی برسیم که فقط به زیبایی شهر نگاه نکنیم، بلکه رسیدن به یک معنا و مفهوم و واداشتن جوانان به تفکر را مورد نظر قرار دهیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب