امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6535 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲:۴۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سومین جشنواره بین‌المللی شعر «دوباره غدیر» در شیراز پایان یافت

خبرایران: مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی شعر «دوباره غدیر» شب گذشته با حضور شاعران پارسی‌گوی کشورهای مختلف در جوار آرامگاه خواجه شیراز برگزار شد
 سومین جشنواره بین‌المللی شعر «دوباره غدیر» در شیراز پایان یافت

به گزارش خبرایران، مراسم اختتامیه سومین کنگره بین‌المللی شعر «دوباره غدیر» شب گذشته، 15 مهر در جوار آرامگاه خواجه شیراز برگزاردر این مراسم شاعران پارسی‌گوی کشورهای مختلف و نقاط مختلف کشورمان، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌الاسلام محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیئت مدیره بنیاد بین‌المللی غدیر، احمدی مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظریف منش مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر، حجت‌الاسلام رصاف رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس، حجت‌الاسلام ملک‌مکان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس، سیدمحمد احمدی استاندار فارس و جمعی دیگر از علمای و مقامات ارشد استان فارس حضور داشتند                                                  .

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط امیدواری یکی از قاریان برجسته استان فارس آغاز شد و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، امین جعفری، دبیر اجرایی این جشنواره سخنرانی کرد.

وی، شیراز را خانه پدری شعر ایران و حافظ را حافظه ادبیات تاریخ ایران دانست و گفت: سومین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر در هر سه دوره با فراخوانی فراخور شعر ناب اسلامی با گستره در کشورهای اسلامی شاعران را دعوت کرده و بعد از داوری دقیق برگزیدگان خود را شناخته است                                     .

 

انتخاب 18 اثر برگزیده

جعفری عنوان کرد: سومین دوره با آثار زیباتر در مدح مولی‌الموحدین و حماسه غدیر و با استقبال شاعران پارسی‌گوی کشورهای مختلف مواجه شد و 18 نفر به‌عنوان برگزیده انتخاب شدند.

بنا بر این گزارش، در ادامه این مراسم حسین ظریف‌منش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر با بیان اینکه غدیر از جهات مختلف مورد توجه و تأکید همه شیعیان بلکه همه مسلمانان است، گفت: غدیر روز اکمال دین، اتمام نعمت و استمرار نبوت در قالب و چهره امامت است.

غدیر روز ارائه طرح اسلام برای مدیریت جامعه است

وی، غدیر را روز ارائه طرح اسلام برای مدیریت جامعه، ارائه الگویی برای چگونگی تنظیم محاسبات و نحوه و شکل و ارزش‌های حکومت و ویژگی‌های حاکم دانست که می‌تواند برای تمام بشریت مضمونی برای تمام جهان اسلام بلکه جهان بشریت باشد                                        .

ظریف‌منش با بیان اینکه سه ویژگی در هنر وجود دارد، گفت: میزان اثربخشی هنر، ضریب نفوذ هنر در دل و روح آدمیان و ماندگاری اثر هنری ما را به این سمت و سو می‌کشاند که به ندا و پیام آسمانی رسول خدا(ص) که «این پیام و سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند» لبیک گوییم زیرا اگر این پاسخ با زبان هنر صورت گیرد طبیعتاً نفوذ و اثر و ماندگاری آن بسیار بیشتر از هر سخن و روش دیگری خواهد بود   .

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر حقیقت درخشان غدیر را معرفی اسوه حسنه و قله مرتفع تمام ارزش‌ها دانست که به‌عنوان ضرورت محیط و محتوایی می‌تواند در قالب هنر به جهانیان عرضه شود و گفت: اگر بخواهیم نیازها و دردهای بشریت را پاسخ دهیم، غدیر به مسائل ملت‌ها پاسخ می‌دهد                       .

وی خاطرنشان کرد: اگر استکبار با دروغ، فریب و واژگونگی حقایق در تلاش تسخیر جهان است و اگر متحجرین و تکفیری‌ها با خشونت و جنایت اهداف خود را دنبال می‌کنند، قدرت نرم جمهوری اسلامی همانگونه که تا به حال در تمام صحنه‌ها صلابت و افتخار و اثربخشی خود را نشان داه است به مدد عقلانیت و دانش و هنر زنده و متعهد می‌تواند همه جهان را معطر به عطر ارزش‌های الهی کند                     .

به گزارش ایکنا، این مراسم با شعرخوانی محسن کاویانی از قم و احمدبابایی از تهران ادامه یافت و در ادامه محمدرضا سنگری، پژوهشگر شعر و ادب پارسی و عضو شورای مؤلفین گفت: تمام عظمت و هویت گذشته، امروز و فردای ما به زبان رسای بزرگ شعر پیوسته است است و این زبان می‌تواند مولا را بنمایاند البته در اندازه ظرف و توان شاعران ما                                            .

وی با بیان اینکه افق تازه‌ای در حوزه شعر آیینی و دینی ما در حال شکوفایی است، افزود: شعر علوی و به خصوص شعر غدیردر هیچ دوره‌ای از تاریخ ما به شکفتگی و بالندگی امروز نبوده است                           .

سنگری، دو پرتگاه را در کنار شعر آیینی و دینی ما و به خصوص شعر علوی برشمرد و گفت: یکی پرتگاه وهم و دیگری پرتگاه غلو است؛ اغراق کردن‌ها اصلاً پسندیده نیست و این مسئله تکیه‌گاهی برای کسانی می‌شود که می‌خواهند به این ساحت‌های مقدس جسارت کنند                 .

وی اضافه کرد: امروزه برخی فضاهایی اطراف جهان شیعه وجود دارد که می‌تواند به دلیل این مبالغه‌ها باشد، هر چند شاعران و هنرمندان ما نیز بخواهند با تمام ترفندها این مسائل را مطرح کنند، اما باید از غلو پرهیز کنند   .

این پژوهشگر شعر و ادب پارسی وهن در شعر آیینی را فروکشیدن اهل بیت(ع) دانست و گفت: برخی تصاویری در اشعار مشاهده می‌کنیم که مناسب شأن بزرگواران نیست و این زیبایی‌های سوری شعر که در قلمرو شعر می‌آید و زیبایی‌ها ظاهری ارجی بر آنها نیست و اگر پرده‌ها بیرون می‌رفت و چهره حضرت علی(ع) را مشاهده می‌کردیم، تصورات و انگاره‌های ما تغییر می‌کرد                    .

سنگری اضافه کرد: پیامبر(ص) و امام حسین(ع) در صحرای کربلا اسوه هستند و ما باید اسوه‌یابی کنیم نه اسطوره‌سازی و این‌ها آفت‌هایی است که در شعر دیده می‌شود                   .

دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی شعر در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه قریب 130 اثر به این جشنواره راه یافت که از این تعداد 18 اثر به عنوان برگزیده انتخاب شد، گفت: در این دوره امیر مرزبان، قادر طراوت‌پور، محمدرضا سنگری و سید محمد امین جعفری وظیفه داوری را به عهده داشتند.

این گزارش می‌‌افزاید، احد ده بزرگی از شیراز و محمد سهرابی از تهران نیز در ادامه به شعرخوانی اشعار خود پرداختند و سپس غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی مقام معظم رهبری سخنرانی کرد.

وی با اشاره به اینکه غدیر از روزی که به‌وجود آمد مانند جویباری در شعر شاعران روان شد، گفت: شاعران ستایشگران عظمت، بزرگی، والایی و زیبایی هستند و غدیر امیرالمؤمنین آیینه تمام این زیبایی‌هاست         .

حدادعادل ابراز کرد: آنچه خوبان همه دارند حضرت علی(ع) تنها دارد و این است که شاعران اعم از عرب، فارس و غیره از صدر اسلام تا به امروز عظمت امیرالمؤمنین و شکوه ولایت، امامت و غدیر را در شعر خود سروده‌اند   .

مدیرعامل بنیاد دانشنامه جهان اسلام، غدیرخم را واقعه‌ای بزرگ در فرهنگ اسلامی دانست که به دست شاعران به شیوه‌ای هنری ماندگار شده است، گفت: شاعران کوشیده‌اند تا غدیر را در ذهن تاریخ ماندگار کرده و دین خود را ادا کنند  و به شکرانه استعداد شاعری که خدا بدان‌ها بخشیده این حقیقت را ماندگار و مؤثر کنند                                                                                                                             پایان‌بخش این مراسم تجلیل از 18 برگزیده این جشنواره بود که شامل محمد سهرابی از تهران، احمد بابایی از تهران، قاسم صرافان از اصفهان، مجید نجفی از تهران، مصطفی توفیقی از مشهد، بهنام صدقی از آذربایجان شرقی، محسن کاویانی از قم، محسن ناصحی از اصفهان، سیدعلی اکبر سلیمانی از کهگیلویه و بویراحمد، سیدمهدی حسینی‌نژاد از ایلام، علی سلیمانی از همدان، مهدی مردانی از قزوین، عباس چشامی از تهران، علی مرادی از اصفهان، مجتبی صفدری از کرج، هادی فردوسی از شیراز، محمدتقی تفضل از همدان و عالیه مهرابی از یزد بودند                                                                                                                .

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب