امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6597 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علیرضا برازش خبرداد؛

جامع‌الاحادیث با هدف گردآوری کامل احادیث مأثوره از ائمه معصومین(ع) تدوین شده / این کتاب زوایای جدیدی به‌ روی محققان می‌گشاید / نقطه آغاز ایده «جامع‌الاحادیث» در اواخر دهه 60 بود

خبرایران: علیرضا برازش نویسنده کتاب «جامع‌الحادیث» گفت: این کتاب زوایای جدیدی را به روی محققان می‌گشاید و می‌توان آن را کلید تحقیقات گسترده‌تر دانست.
جامع‌الاحادیث با هدف گردآوری کامل احادیث مأثوره از ائمه معصومین(ع) تدوین شده / این کتاب زوایای جدیدی به‌ روی محققان می‌گشاید / نقطه آغاز ایده «جامع‌الاحادیث» در اواخر دهه 60 بود

به گزارش خبرایران، مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های «جامع‌الاحادیث» یکشنبه 19 مهرماه با حضور «حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، «علیرضا برازش» نویسنده و مدیرعامل انتشارات امیرکبیر، جمعی از محققان و نویسندگان و اصحاب رسانه در پژوهشکده باقرالعلوم برگزار و در این مراسم «علیرضا برازش» نویسنده کتاب «جامع‌الاحادیث» با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) اظهارداشت: یکی از وظایف ما این است که باید کلام ائمه اطهار(ع) را به مردم انتقال دهیم و این انگیزه از دوران جوانی سبب گردآوری آن شد و با بررسی آثار متوجه شدم که گردآوری منسجمی وجود دارد، اما فهرست‌بندی منسجمی وجود ندارد و سال‌های قبل، توسط سیدحسین موسویان که اکنون یکی از نمایندگان مذاکرات هسته‌ای است و قبلاً در سازمان تبلیغات اسلامی بود، به این سازمان معرفی شدم، البته وی هم دانشکده‌ای من هم بود.

وی تصریح کرد: مرحوم شیرازی، رئیس وقت سازمان تبلیغات اسلامی کتابی را که در آن زمان به صورت فهرست‌بندی احادیث انجام داده بودم، بررسی کرد؛ کتابی که در آن حدود 500 حدیث درباره «شُکر» جمع‌آوری کرده بودم در حالی که در کتاب کافی در رابطه با این موضوع 30 حدیث توسط مرحوم کلینی با امکانات محدود البته، جمع‌آوری شده بود و این مجموعه با هدف گردآوری کامل احادیث مأثوره از ائمه معصومین(ع) تدوین شده است و سعی کرده‌ام همه روایات در رابطه با یک موضوع را از میان احادیث نقل شده در کتب محدثان شیعی استخراج و سپس فصل‌بندی کنم.

برازش خاطرنشان کرد: نقطه آغاز ایده «جامع‌الاحادیث» در اواخر دهه 60 بود و مؤسسه انتشارات امیرکبیر این طرح را به مؤلف پیشنهاد و مرحله اول آن از آغاز سال 1369 شروع شد. مجموعه معاجم کتب روایی در 70 مجلد و بالغ بر پنجاه هزار صفحه از ثمرات جانبی مرحله اول این طرح بود؛ چرا که برای تألیف کتابی که جامع همه احادیث باشد، وجود معاجم حدیثی ضروری بود و در آن تاریخ جز بر اصول کافی و نهج‌البلاغه معجم حدیثی قابل ذکر دیگری نبود و مجموعه حاضر جز از منابع معتبر حدیث شیعی استفاده نکرده است، از این رو اعتبار آن به اعتبار مآخذی است که در پایان کتاب در بخش فهرست ذکر شده است و این مجموعه حرفی و کلمه‌ای خارج از آنچه کلینی‌ها و صدوق‌ها نقل کرده‌اند، در خود نگنجانده است.

وی با اشاره به مزیت گردآوری احادیث در زمان حاضر ابرازداشت: در زمان حاضر نرم‌افزارهای دقیقی وجود دارند که امکان جستجوهای ترکیبی با سرعت بالا و مقایسه و جستجوی لابه‌لای صدها هزار صفحه را فراهم می‌کنند و از سوی دیگر این امکان را به ما می‌دهد تا بدون خدشه به وثاقت و استحکام مطالب با در اختیار داشتن صدها برابر حدیث نسبت به محدثان متقدم، باب‌بندی جزئی و غیرقابل مقایسه با سایر آثار ارائه دهیم. به طوری که در حال حاضر درباره «شُکر» 4 هزار و 589 حدیث گردآوری شده است، البته نیمی از این احادیث تکراری هستند که نیازمند بررسی دوباره است تا منقح‌تر شود.

برازش عنوان داشت: گردآوری احادیث 10 درصد زمان را خود اختصاص داد و 90 درصد زمان برای مدخل‌ها، زیرعنوان‌ها و دسته‌بندی باب‌ها اختصاص پیدا کرده است. که این دسته‌بندی و تبویب سبب می‌شود محققان با زوایای جدیدی موضوعات را بررسی کنند و این نمونه‌ای است که به جامعه دینی ارائه شده است و با توجه به اینکه به موضوعات «صبر»، «شکر» و «دعا» علاقه داشتم، مجموعه را از این موضوعات آغاز کردم و این مجموعه دریچه جدیدی را به روی محققان در زمینه‌های اقتصاد اسلامی، روانشناسی، مسائل تربیتی و ... باز می‌کند و  می‌تواند کلید تحقیقات گسترده‌تر دانست.

بنابراین گزارش، کتاب «جامع‌الاحادیث» موضوعاتی چون دعا در دو مجلد، صبر، شکر و توبه هر یک در مجلدهای جداگانه توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است که در این مراسم، رونمایی شدند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب