امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6658 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۳:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پایان هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در وین/ظریف و تیم مذاکره کننده تا ساعتی دیگر راهی تهران می‌شوند

خبرایران: هشتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای در وین پایان یافت و ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای تا ساعتی دیگر به تهران باز رامی‌گردند.
پایان هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در وین/ظریف و تیم مذاکره کننده تا ساعتی دیگر راهی تهران می‌شوند
به گزارش خبر ایران، هشتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای در وین پایان یافت.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف بامداد سه‌شنبه به منظور انجام رایزنی‌های دو و سه جانبه با هیأت آمریکایی و کاترین اشتون راهی وین شدند.

همان روز نشست سه جانبه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران،‌ ویلیام برنز قائم مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون طی دو نوبت صبح و عصر برگزار و در نهایت توافق شد که هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای پنجشنبه (امروز) در وین برگزار شود.

سه‌شنبه نیز کاترین اشتون در محل دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین به دیدار ظریف آمد و گفت‌وگوهایشان یک ساعت و نیم طول کشید و این رایزنی‌ها بر سر میز شام نیز ادامه یافت.

ظریف پس از دیدار با اشتون در جمع خبرنگاران عنوان کرد: بحث‌های جدی در مذاکرات بین طرفین صورت گرفته، اما به جمع‌بندی مشترک نرسیده‌ایم البته معتقدم در صورت وجود اراده سیاسی دستیابی به توافق ممکن است.

صبح چهارشنبه نیز سباستین کورتس وزیر خارجه اتریش در محل اقامت ظریف حضور یافت و با وی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

فدریکا موگرینی وزیر خارجه ایتالیا نیز چهارشنبه در تماس تلفنی با ظریف در خصوص تحولات منطقه،‌ موضوع هسته‌ای و گروهک تروریستی داعش به رایزنی پرداخت.

نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون نیز بعدازظهر دیروز -چهارشنبه- 23 مهر ماه آغاز و تا شب ادامه یافت که حدود شش ساعت و نیم به طول انجامید.

صبح امروز پنجشنبه نیز سید عباس عراقچی و سرگئی ریابکوف معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه گفت‌وگو کردند و نشست عمومی هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای با حضور هیأت‌های ایران و 1+5 و به ریاست ظریف و اشتون ظهر امروز برگزار که حدود یک ساعت به طول انجامید.

ظریف پیش از شروع نشست عمومی در جمع خبرنگاران ایرانی اعلام کرد که هنوز اختلافات وجود دارد و قرار است نشست کارشناسی ظرف یک تا دو هفته آینده در جایی به جز وین برای بررسی نحوه رفع اختلافات برگزار شود و از سوی دیگر از برگزاری نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون در سه تا چهار هفته آینده باز هم در جایی به غیر از وین خبر داد.

بعد از پایان نشست عمومی، عراقچی و نماینده چین در گروه 1+5 به گفت‌وگو پرداختند و کمی بعد از آن نیز نشست کارشناسی ایران و سه کشور اروپایی (آلمان،‌فرانسه و انگلیس) برگزار شد.

بعد از پایان رایزنی با هیات چینی،‌ سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی با نمایندگان سه کشور اروپایی به گفت‌وگو پرداختند.

علاوه بر آن معاونان وزیر خارجه کشورمان با نمایندگان آلمان و انگلستان نیز به طور جداگانه رایزنی دوجانبه داشتند.

ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای تا ساعتی دیگر وین را ترک و به تهران باز می‌گردند.

ایران و گروه 1+5 پیش از این هفت دور درباره راه‌حل جامع هسته‌ای به گفت‌وگو نشستند که شش دور در وین و هفتمین دور آن دو هفته قبل در نیویورک برگزار شد.

وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه کاترین اشتون در سوم آذر سال گذشته (1392) در ژنو درباره موضوع هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و از آن زمان تاکنون گفت‌وگوها درباره راه‌حل جامع هسته‌ای ادامه دارد.

در ششمین دور مذاکرات در وین زمانی که طرفین به این نتیجه رسیدند که حصول توافق تا 29 تیر ماه عملی نیست این مذاکرات را برای چهار ماه دیگر (سوم آذر 93) تمدید کردند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب