امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 669 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان؛

جوانان ضد دین نیستند/ نبایدازفضای مجازی ترسید / مخالف فیلترینگ فیسبوکم

خبرایران : محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: فضای مجازی یک فرصت خوب است و نباید از آن ترسید و با آگاهی دادن به جوانان و خانواده‌ها، می‌توان آن را به رسمیت شناخت. من از لحاظ فرهنگی و تربیتی با فیلترینگ فیسبوک مخالفم و وظیفه رسیدگی به این مسائل، وظیفه کشور،‌ دولت و نظام است. وظیفه ما در وزارت ورزش و جوانان حساس کردن دستگاه‌ها و نزدیک کردن آنها برای رسیدگی به امور جوانان است.
جوانان ضد دین نیستند/ نبایدازفضای مجازی ترسید / مخالف فیلترینگ فیسبوکم

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری تشریح برنامه‌های معاونت ساماندهی امور جوانان صبح امروز با حضور«محمود گلزاری» معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان واصحاب رسانه در ساختمان شماره 2 وزارت ورزش و جوانان برگزارشد.

دراین نشست خبری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهارداشت: فیلترینگ فضای مجازی را از دو منظر می‌توان دید؛ یکی بخش قانونی و دیگر بخش تربیتی و اخلاقی است. بخش قانونی سازوکار خود را دارد و در حوزه کاری ما نیست و در مورد آن اظهارنظری نمی‌کنیم. اما همیشه بر این نکته تاکید داشته‌ام که نمی‌توان زمان را به قبل از اینترنت برگردانیم و نباید به این پدیده به چشم یک تهدید نگاه کنیم.

وی تصریح کرد: جوانان در کشور ما به سه دسته تقسیم می‌شوند، که یک اقلیتی از جوانان که تعداد آنها کم نیست، جوانان فرهیخته و نخبگان جامعه هستند که دولت تدبیر و امید نیز به آنها توجه ویژه‌ای دارد؛ دسته‌ای دیگر اقلیتی هستند که دچار آسیب‌های اجتماعی‌اند و دولت در این مسئله نیز بسیار تاکید دارد و به دنبال آن است که آنها را به دسته اول بازگرداند و دسته سوم اکثریت جامعه جوان هستند که باید به مسائل مسکن، اشتغال، ازدواج و ساماندهی تحصیل آنها توجه کرد.

گلزاری افزود: در یک پارک هم آسیب اجتماعی رخ دهد و این مسئله نمی‌تواند دلیلی برای بستن پارک باشد. فضای مجازی یک فرصت خوب است و نباید از آن ترسید و با آگاهی دادن به جوانان و خانواده‌ها، می‌توان آن را به رسمیت شناخت. من از لحاظ فرهنگی و تربیتی با فیلترینگ فیسبوک مخالفم و وظیفه رسیدگی به این مسائل، وظیفه کشور،‌ دولت و نظام است. وظیفه ما در وزارت ورزش و جوانان حساس کردن دستگاه‌ها و نزدیک کردن آنها برای رسیدگی به امور جوانان است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در برنامه‌های وزیر ورزش و جوانان و رئیس جمهور نگاه مثبت به جوانان وجود دارد و نگاه جوان‌هراسی که در سال‌های گذشته به وجود آمده بود، جای خود را به جوان باوری می‌دهد و اگر با جوانان با احترام و با صداقت و اعتماد روی آنها حساب کنیم، قطعا می‌تواند افتخار بیافریند. درست است که در کشور کسانی هستند که اگر جوانان بخواهند وارد عرصه شوند و بدون وابستگی فعالیت کنند، آنها ناراحت می‌شوند. اما مهم جذب غالب کشور است که نگاه جوان باوری دارد.

وی عنوان داشت: مسئله ازدواج فقط وام ازدواج که سقف آن هم خیلی بالا نبوده، نیست؛ بلکه مسئله بزرگی است که نیازمند کار علمی و انگیزشی است و باید روی انگیزه جوانان و تقویت مسائل اقتصادی کار کنیم و توان اقتصادی شامل چهار بخش می‌شود، که بخش اول کار و شغل ثابت است. به این معنی که فرد سال‌ها در یک حوزه تخصص پیدا کند تا مسئول بار بیاید. بخش دوم درآمدی است که فرد بتواند یک زندگی دو نفره را اداره کند و در بخش سوم به مسئله مسکن به عنوان یک سرپناه دیده می‌شود و در آخر هزینه‌های ازدواج وجود دارد که با برخی مسائل فرهنگی می‌توان هزینه‌های ازدواج را کاهش داد.

گلزاری خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات بودجه‌ای، بانک مرکزی به طور جدی وارد مقوله ازدواج نشده و قولی نداده است، به همین دلیل با وزیر اقتصاد نشستی داشته‌ایم و از ایشان قول همکاری گرفته‌ایم و در همین راستا یک کارگروهی متشکل از وزارت اقتصاد، کار، مسکن و جوانان تشکیل داده شده است تا از طریق این کارگروه، پیگیر مشکلات اشتغال و مسکن جوانان باشیم و تا یک ماه آینده گزارش‌ کاملی از پیگیری‌های خود را در این حوزه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی ابرازداشت: رییس‌جمهور توجه ویژه‌ای به ظرفیت صندوق مهر امام رضا (ع) دارد و صندوق مهر امام رضا (ع) مسئولیتش در دو حوزه اشتغال و ازدواج است و حدود 10 روز پیش رییس‌جمهور با دستوری به هیات تشکیل دهنده صندوق مهر امام رضا (ع)، اعلام کرد تا بهره‌مندی از ظرفیت‌های این صندوق، به رفع دغدغه‌های اشتغال و مسکن توجه ویژه شود و از نامه رییس‌جمهور پیداست که ایشان ظرفیت صندوق مهر امام رضا (ع) را فعال خواهند کرد و ضمن اینکه 12 کارگروهی وجود دارد که وزیر ورزش و جوانان در برنامه‌های خود به آن اشاره داشتند و خوشبختانه دکتر گودرزی با آنکه سابقه ورزشی داشته‌اند، اما دغدغه‌های جوانان را جدی گرفته‌اند و به طور جدی پیگیر راه‌اندازی این 12 کارگروه هستند و به زودی ساختار و افراد فعال در این حوزه معرفی خواهند شد. در کنار آن شوراهای راهبردی به عنوان اتاق فکر وجود دارد که افراد صاحب نظر در عرصه‌های مختلف در کنار مسئولان اجرایی، به مشورت و اظهارنظر در موضوعات مختلف می‌پردازند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانن با تشریح مراحل تشکیل یک خانواده گفت: ازدواج یک حرکت است و ابتدا باید یک انگیزه‌ای برای ازدواج به وجود بیاید که متاسفانه در تمام دنیا و همچنین ایران این مسئله کمرنگ شده و علت آن هم می‌تواند ترس یا راحت‌طلبی باشد. حال که جوان علاقه‌مند به ازدواج شد، باید یک همسر هم‌کفو خود پیدا کند و در اینجا مسئله آگاهی از ملاک‌های ازدواج مطرح می‌شود. در مرحله بعدی فرد بر اساس ملاک‌های خود باید همسریابی کند که امروزه روش‌های سنتی دیگر جواب نمی‌دهد و مسائل اینترنتی نیز آسیب‌زاست و پس از پیدا کردن همسر، باید به دنبال سازگاری این دو نفر و امکانات ازدواج برویم.

 وی ادامه داد: از 15 مسئله مطرح شده در ازدواج، 12 مسئله فرهنگی است و دولت باید وارد عمل شود و یک همگرایی بین کارشناسان ایجاد شود تا صحبت‌های ضد و نقیض در خصوص مسئله ازدواج به جوانان ارائه نشود و قرار است معاونت ساماندهی امور جوانان 100 برنامه 45 دقیقه‌ای در خصوص ازدواج تولید کند و با رایزنی با یکی از شبکه‌ها، پخش شود.ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌هایی میان معاونت فرهنگی وزارت علوم، معاونت آموزشی وزارت علوم، ‌معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت منعقد می شود که در حال تدوین تفاهم‌نامه‌ای هستیم تا دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج را در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کنیم.

گلزاری با اشاره به معایب و محاسن همسرگزینی، یادآورشد: روش‌های همسریابی اشکال گوناگونی دارد که یکی از آنها روش سنتی است که فامیل‌ها و همسایه‌ها دو جوان را به هم می‌رسانند و حسن این کار این است که خانواده‌ها آگاه و راضی هستند. اما عیب این مسئله، عدم شناخت کافی میان این دو زوج و پررنگ بودن ملاک‌های ظاهری است و مسئله بعدی همسریابی در فضای مجازی است که یکی از ویژگی‌های این فضای مجازی، هویت‌های مجازی در این محیط است و این مسئله با فرهنگ کشور ما سازگاری ندارد و سایت‌های همسرگزینی هیچ کمکی نمی‌توانند در این زمینه انجام دهند.

وی با بیان اینکه راه مناسب برای انتخاب همسر، محل کار و دانشگاه است،‌ افزود: اگر شرایطی همچون آگاهی خانواده‌ها به موقع و عدم وابستگی‌های عاطفی و ... رعایت شود، این مسئله می‌تواند از روش‌های دیگر بهتر باشد. بارها ابراز مخالفت خود را با تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ام و تفکیک جنسیتی روند همسریابی جوانان را دچار مشکل می‌کند و باید با ایجاد فضایی سالم، امکان ارتباط میان جوانان را ایجاد کنیم. مراکز مشاوره ازدواج باید در مقوله همسریابی و همسرگزینی اقداماتی انجام دهند که یکسری فعالیت‌ها نیز در گذشته در این خصوص انجام شده، اما به خاطر مشکلاتی که با نظام روانشناسی و بهزیستی به وجود آمد، این مسائل نیمه کاره مانده و امیدواریم این مسائل حل شود و نگاهمان این است که سازمان نظام روانشناسی تنها مرجع صدور پروانه برای مراکز مشاوره است و اگر این مقوله را جدی بگیریم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: خیلی ساده حواشی این مسئله حل می‌شود و سازمان نظام روانشناسی در کنار وزارت ورزش و جوانان و بهزیستی می‌تواند به این مسئله رسیدگی کند و یکی از مباحثی که وزیر ورزش و جوانان بر آن تاکید دارد، مسئله غنی‌سازی اوقات فراغت با محوریت تقویت نشاط و امید در جوانان است و طی جلساتی که با سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران داشته‌ایم یکسری تفاهم‌نامه‌ای را فراهم کرده‌ایم تا یکسری مسائل گردشگری برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان داشته باشیم و همچنین تشکل‌های جوانان را نیز باید فعال کنیم که متاسفانه در سال‌های اخیر کمرنگ شده است.

گلزاری با اشاره به جزئیات این تفاهم‌نامه‌ها، افزود: با علاقه‌مندی که شهرداری تهران و معاونت فرهنگی این سازمان به ورود به مسائل جوانان دارد، تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که می‌توان به مواردی همچون تشکیل شورای راهبردی جوانان شهرداری تهران، تدوین لایحه دوستدار جوان و احداث مراکز کنترل خشم اشاره کرد. بعد از اعتیاد و طلاق، خشونت سومین آسیب اجتماعی در کشور است، و اداره کل سلامت شهر تهران با استقبال از این مسئله، قرار است تا در خانه‌های سلامت شهر تهران، مراکز کنترل خشم احداث شود.

 

وی با تشریح شش برنامه اساسی در معاونت ساماندهی امور جوانان گفت: در رابطه با مسئله ازدواج شش مقوله مطرح است از جمله ازدواج، رفع مشکلات معیشتی که شامل اشتغال و مسکن می‌شود، فعال کردن جوانان در مشارکت‌های اجتماعی از طریق سمن‌ها، اوقات فراغت، هویت جوانان، سلامت و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌توان اشاره کرد و برای تصویب لایحه ساماندهی سمن‌ها در مجلس شورای اسلامی باید کمی تصحیح شود و نباید نگاه امنیتی به سمن‌ها داشته باشیم و باید جوانان را در این مسئله فعال کنیم.

گلزاری ادامه داد: در پاسخ به این سئوال که آیا جوانان از فضای فرهنگی و دینی فاصله گرفته‌اند، افزود: با این مسئله به هیچ وجه موافق نیستم و معتقدم جوانان ضد دین نیستند و اگر نگاه دینی را گسترش دهیم، مشاهده می‌کنیم که جوانان آنقدری هم از دین فاصله نگرفته‌اند. اگر یک قرائت جدید در چارچوب بنیان‌های دینی داشته باشیم، می‌توانیم جوانان را با ایجاد فضای نشاط و شادابی به دین جذب کنیم و افراد مختلفی آمار و اظهارنظرهای مختلفی در خصوص آسیب‌های اجتماعی همچون زنان خیابانی اعلام می‌کنند و نمی‌توان به این آمارها استناد کرد. جامعه ایران یک جامعه خانواده محور است و تحقیقات نشان داده که جوانان اولین اعتمادشان به خانواده است.

 

 

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب