امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6712 تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خبر داد؛

دایره نخبگان کشور وسیع تر می شود/ حضور استادان ایرانی مقیم خارج بعنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های کشور/ وجود معضلی به نام پایان نامه فروشی و مقاله فروشی در کشور

خبرایران : دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از انتخاب استادان برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور به عنوان استادان مدعو در دانشگاه‌های ایران خبر داد
دایره نخبگان کشور وسیع تر می شود/ حضور استادان ایرانی مقیم خارج بعنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های کشور/ وجود معضلی به نام پایان نامه فروشی و مقاله فروشی در کشور

به گزارش خبرنگارخبرایران، دکتر سورنا ستاری، رئیس بنیاد ملی نخبگان در نشست خبری هشتمین همایش سالانه و نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی نخبگان جوان که صبح شنبه، 26 مهرماه در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، اظهارداشت: بر اساس آیین نامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان استادان برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور سالی سه تا چهار ماه در ایران حضور خواهند داشت و در دانشگاه‌های ایرانی تدریس می‌کنند  و معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان وظیفه ایجاد شبکه زیرساخت ارتباطی بین نخبگان و برجستگان ایرانی خارج از کشور را دارد و برای اجرایی کردن این کار همه تلاش خود را در این دونهاد انجام می دهد.

ستاری با اشاره به حضور تعداد زیادی از نخبگان ایرانی در سایر کشورها، بیان کرد: بر اساس آمار تعداد زیادی از نخبگان ایرانی در خارج در کشورهای کانادا و امریکا، اروپا و خاور دور حضور دارند که درصددیم این قشر را با پتانسیل‌های موجود در کشور آشنا کرده و به سمت ایران جذب کنیم. بانک اطلاعاتی متخصصان خارج از کشور تهیه شده است تا از این طریق نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور شناسایی شوند و به صورت هدفمند آنها را جذب کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه به دلیل برنامه‌های مختلف و متنوع برای نخبگان و استعدادهای برتر در این هفته می‌توان هفته پایانی مهرماه را هفته نخبگان نام گذاری کرد، گفت: این هفته از امروز و با مراسم جشن ورودی های جدید بنیاد ملی نخبگان که شامل نفرات برتر کنکور سراسری و برگزیدگان المپیادی های علمی دانش آموزی است، آغاز می شود و با برگزاری هشتمین همایش ملی نخبگان جوان در روز سه شنبه و چهارشنبه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی همراه با دیدار با مقام معظم رهبری و حضور رئیس جمهوری در برنامه افتتاحیه همایش ادامه می‌یابد و در نهایت با برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی و ورزشی نخبگان جوان در روزهای پنج شنبه و جمعه در استان مازندران خاتمه می‌یابد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به تغییر آیین نامه‌های شناسایی و حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر، خاطرنشان کرد: برخی از آیین نامه‌های بنیاد ملی نخبگان در حال تغییر است تا با این تغییرات بتوانیم نخبگان را در مسیر نخبگی توانمند کنیم، نه اینکه به صرف چاپ چند مقاله و یا برگزیده شدن در کنکور و المپیادهای علمی به عنوان نخبه انتخاب شوند و مزایا و تسهیلات دریافت کنند.

ستاری با اشاره به رویکرد جدید آیین نامه‌های بنیاد ملی نخبگان، گفت: در این آیین نامه ها تلاش داریم کاری کنیم که این بنیاد ملی نخبگان تشخیص می دهد که چه کسی نخبه و استعداد برتر است نه اینکه مثل گذشته افرادی بیایند و خود را نخبه معرفی کنند، بدون اینکه کاری ویژه برای کشور انجام دهند.

وی در ادامه نخبه را کسی دانست که در کشور تاثیرگذار باشد و بتواند جوایز بین‌المللی دریافت کند و در نهایت کشور را به سمت توسعه پیش برده و در جهت رفاه مردم کشور خود قدم بردارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اجرایی شدن آیین نامه‌های جدید از مهرماه امسال افزود: به طور کلی آیین نامه‌های جدید بنیاد پس از تصویب در هیات امنای بنیاد ملی نخبگان، اجرایی می‌شوند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه بر اساس آیین نامه‌های جدید بنیاد، دایره نخبگان وسیع می‌شود، گفت: بنیاد درصدد است که نخبگان و استعدادهای برتر تمامی رشته‌ها را شناسایی، جذب و حمایت کند و جهت‌گیری‌ها نیز به سمت تحصیلات تکمیلی خواهد بود.

ستاری، خاطرنشان کرد: امسال نخبگان ورودی به بنیاد ملی نخبگان در مقاطع تحصیلی فوق لیسانس و دکتری 2.5 تا 3 برابر شده است و یکی از برنامه‌های امسال نیز افزایش حمایت از این افراد است.

وی در خصوص طرح تربیت پزشک پژوهشگر به عنوان یکی از طرح‌های در دست اجرای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در این طرح 60 نفر از 100نفر برتر کنکور در رشته پزشکی، بورسیه خاصی در این زمینه می گیرند.

ستاری تاکید کرد: باید قبول کنیم که نخبگان ورودی جدید در ابتدای راه نخبگی قرار دارند و تنها با رتبه اول شدن آنها را نخبه ندانیم، بلکه از ابتدای مسیر آنها را همراهی کنیم و تا انتهای مسیر و به نتیجه رساندن فعالیت آنها همراهشان باشیم.

ستاری، با انتقاد از وجود معضلی به نام پایان نامه فروشی و مقاله فروشی در کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه در آیین نامه‌های مراکز علمی و آموزشی موجود کشور ضعف وجود دارد، معضلاتی مانند پایان نامه فروشی و مقاله فروشی در کشور رونق می گیرد که تنها راه نجات از این بن بست‌ها اصلاح دیدگاه ها، آیین نامه‌ها و ارزیابی‌هاست.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب