امروز: پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/05/02]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6730 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گروسی در تشریح برنامه های محرم سیما اعلام کرد؛

بهترین علما و کارشناسان دینی در برنامه های محرم امسال حضوردارند/ سریال مختارنامه برای نخستین بار با کیفیت فول HV پخش می شود/ شعار برنامه هامحرم مبنی بر فرهنگ حسینی بصیرت دینی است

خبرایران : حسن گروسی معاون برنامه های معارفی سیما ضمن تشریح اهم برنامه های دهه اول محرم از شعار این برنامه ها مبنی بر فرهنگ حسینی بصیرت دینی خبر داد.
بهترین علما و کارشناسان دینی در برنامه های محرم امسال حضوردارند/ سریال مختارنامه برای نخستین بار با کیفیت فول HV پخش می شود/  شعار برنامه هامحرم مبنی بر فرهنگ حسینی  بصیرت دینی  است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری تشریح برنامه های ماه محرم امسال صبح امروز با حضور«حسن گروسی» مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و اصحاب رسانه درساختنان شبکه قرآن سیما برگزار و دراین نشست خبری «حسن گروسی» مدیر شبکه قرآن و معارف سیما اظهارداشت: گفتمان اصلی برنامه های امسال فرهنگ حسینی و بصیرت دینی است که در این راستا اهداف خود را در قالب شش راهبرد اصلی پی می گیریم و احیای نهضت عاشورا، استقلال طلبی در نهضت عاشورا، بازخوانی و تبیین رفتار سیاسی در حکومت دینی، انسان و زمینه های ایجاد قیام عاشورا جلوه هایی از عزت حسینی با تأکید بر پیام های عاشورایی، تبیین ویژگی و شخصیت ابا عبدالله الحسین (ع) با اشاره به شرایط مسلمانان جهان و بحث بیداری اسلامی از مهمترین راهبردهای اصلی برنامه های محرم سیماست.

گروسی تصریح کرد: این برنامه ها بر اساس 29 سیاست و 6 راهبرد اصلی تدوین و تهیه شده است که به تفکیک از شبکه های مختلف در دهه اول محرم پخش می شود. مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با رویکردهای برنامه های محرم به تفکیک شبکه های مختلف می پردازد و تبیین مولفه های نهضت عاشورا، عدالت خواهی و اصلاح طلبی از رویکرد برنامه های شبکه اول، تبیین آموزه های عاشورا در راستای دستیابی به خانواده ای سالم از جمله رویکردهای شبکه 2، ارتقای سطح اخلاق و بصیرت جوانان از رویکرد برنامه های شبکه 3، تاکید بر بعد فرهنگی عاشورا و آموزه های تمدن اسلامی از رویکردهای شبکه 4، بازخوانی رفتار و آموزه های عاشورایی در تبیین دیانت و سیاست از رویکردهای شبکه 5، همچنینتبیین سبک زندگی اسلامی با الهام از روایات از رویکردهای شبکه قرآن و  معارف سیما و نگاه جهانی به فرهنگ انسان ساز امام حسین (ع) مهمترین رویکرد اصلی برنامه های محرم از شبکه جهانی جام جم خواهد بود.

وی  با بیان این مطلب که هر شبکه یک مرکز استان و مکان مذهبی را تحت پوشش تصویری قرار می دهد، گفت: شبکه های مختلف سیما در ایام دهه اول و به  انعکاس تصویری عزاداری استان های شاخص که دارای عزاداری های سنتی با قدمت چند ساله هستند، می پردازد. بنا بر این اساس، برنامه های محرم از جوار آستان امام رضا (ع) و استان یزد به صورت ویژه پوشش داده می شود. همچنین شبکه 2 سیما به پوشش عزاداری استان زنجان و حسینیه اعظم این شهر و همچنین برنامه های آستان شاهچراغ از شیراز می پردازد. گفتنی است شبکه 3 سیما در ایام محرم برنامه های امامزاده هلال بن علی (ع) استان کرمان را پخش می کند. شبکه 4 برنامه های حرم امام رضا (ع) و عزاداری های شاخص استان تهران شامل دانشگاه تهران و غیره را پوشش می دهد. شبکه 5 دو مکان مذهبی حرم مطهر امام خمینی (ره) و آستان مقدس صالح بن موسی الکاظم و همچنین برنامه های شاخص حرم عبدالعظیم الحسنی و مهدیه تهران را انعکاس می دهد. همچنین پوشش تصویری عزاداری مردم تهران در بازار تهران از جمله برنامه های این شبکه است. همچنین شبکه آموزش به پوشش عزاداری شهرستان آران و بیدگل واستان گیلان از حرم آستانه اشرفیه می پردازد. گفتنی است شبکه قرآن و معارف برنامه های حرم حضرت معصومه (س) شبکه جام جم برنامه های حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، آستان احمد بن موسی در شاهچراغ و عزاداری های استان زنجان، کرمان و یزد را انعکاس می دهد.

گروسی با اشاره به ساخت و تولید برنامه های مستند ویژه ایام محرم امسال گفت: شبکه یک به پخش برنامه مستند پرده نشین، شبکه 2 برنامه قصه های ناخوانده وقتی ابرها پایین می آیند، الا یا اهل العالم و نخل گردانی و پخش سریال های رخنه، تا آخرین نفس، بزرگمرد کوچک، شبکه 3 برنامه خطبه عشق، مصباح، مثل باران، زنده عشق، مستند نامه های شفاهی می پردازند.

وی عنوان کرد: در برنامه های محرم امسال از حضور بهترین علما و کارشناسان دینی در قالب برنامه های گفتگومحور استفاده می کنیم. در همین راستا شبکه 4 سیما برنامه گفتگوی تنهایی، مجله تئاتر، کتاب شناسی، برنامه آواهای حسینی و شبکه 5 به پخش برنامه فانوس، تسبیح فرات، نینواییان، درس های عاشورا، شکوه نی با محوریت پاسخ به شبهات، سرگشته با محوریت بصیرت افزایی و مستند چاووش و مرثیه خورشید و مسابقه فردوس می پردازد. همچنین طی این برنامه ها سه باکس سخنرانی روزانه در نظر گرفته شده که پخش سخنان آیت الله جاودان از جمله آنهاست. گفتنی است مسابقه نور مبین، حدیث معرفت با محوریت پخش عزاداری های استانی از دیگر برنامه های محرم امسال است.

وی با اشاره به برنامه های این ایام از شبکه مستند سیما گفت: پخش برنامه پشت فرات، پیرغلامان، مثبت 70، درب های بهشت، نردبان با پاهای دل، سفر کن، تک چراغ شب تار از جمله برنامه های ماه محرم از شبکه مستند است. شبکه جام جم نیز به پخش برنامه ترکیبی حسینیه، روشنا، معراج عشق و پنجره می پردازد. همچنین شبکه HV برنامه نخستین بار سریال مختارنامه را با کیفیت فول HV پخش می کند. پخش برنامه پریدخت، خون بها، زمانی برای عاشقی، انیمیشن سینمایی آبست، عاشوراییان، خورشید نینوا، علمدار نینوا، برنامه طبیب دل ها، برنامه من اینجا هنوز دلتنگم، در کوی نغمه خدا می خوانم، ضامن آهو و انیمیشن حضرت حر از جمله برنامه های شبکه های تماشا، سلامت، پویا و افق سیماست.

گروسی با اشاره به برخی از نوآوری های برنامه های محرم امسال گفت: انعکاسهمایش قاسم بن الحسن (ع) با همکاری  وزارت آموزش و پرورش و هیئت رزمندگان اسلام در صبح روز هفتم محرم و زمزمه شعار لبیک یا حسین و تجلیل از مقام شهدای دانش آموز، همچنین تجلیل از خواهران و مادران شهدای دفاع مقدس در 8 محرم از جمله نوآوری ها و دستاوردهای برنامه های محرم امسال است.

وی افزود: امسال در بحث کتاب شناسی و آشنایی با مقاتل کتاب لحوف و نفس المحموم را تبیین و معرفی می کنیم. یکی از برنامه های ویژه امسال پخش برنامه گفتگومحور خیمه است که با مداحان و شعرای اهل بیتی گفتگو کرده و به مباحث تفسیری سوره فجر می پردازد

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب