امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6739 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دبیر کل بانک مرکزی خبرداد؛

دریافت کارمزد کارت‌خوان‌ها منتفی شد/برگشت روزانه 20 هزار چک

خبر ایران : دبیر کل بانک مرکزی در مورد دریافت کارمزد تراکنش کارت‌خوان‌ها گفت: با توجه به حواشی به وجود آمده و مطرح شدن آن در هیأت دولت مقرر شد این طرح در شورای پول و اعتبار مطرح و جوانب کار مجدداً بررسی شود و پس از تصویب به اجرا درآید.
دریافت کارمزد کارت‌خوان‌ها منتفی شد/برگشت روزانه 20 هزار چک
به گزارش خبر ایران ، بانک مرکزی در حالی قرار بود طرح اخذ کارمزد از دستگاه‌های کارت‌خوان را در اول آبان ماه جاری آغاز کند که نه‌تنها هنوز طرح مذکور در شورای پول و اعتبار بررسی نشده و در نوبت انتظار قرار دارد، بلکه دبیر کل بانک مرکزی خبر داده که طرح دریافت کارمزد تراکنش‌ کارت‌خوان‌ها از اول آبان اجرایی نمی‌شود. محمود احمدی گفته است که با توجه به حواشی به وجود آمده و مطرح شدن آن در هیأت دولت مقرر شد این طرح در شورای پول و اعتبار مطرح و جوانب کار مجدداً بررسی شود و پس از تصویب به اجرا درآید.
این درحالیست که در اواخر هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که گرفتن کارمزد از کارت‌خوان‌ها منتفی نشده و در حال بررسی است.ولی الله سیف حتی تاکید کرده بود که اخذ کارمزد خدمات بانکی اجتناب‌ناپذیر است و برای به روز شدن خدمات، استفاده کننده باید هزینه را پرداخت کند.
با این حال محمود احمدی، دبیر کل بانک مرکزی با اعلام خبر منتفی شدن اخذ کارمزد از دستگاه‌های کارتخوان در اول آبان ماه در همایش هم‌اندیشی بانک‌ها و فناوری اطلاعات در مورد آخرین تصمیمات برای دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها تاکید دارد که این تصمیمی بود که بانک مرکزی مصمم به اجرای آن بود،‌اما با توجه به حواشی که پیش آمد و طرح موضوع که در هیات دولت، مقرر شد که برای بررسی بیشتر به شورای پول و اعتبار منتقل شود.به گفته او، باید در مورد تمامی جوانب این مساله همچنین هزینه‌های شبکه بانکی، امنیت طرح و سایر مسائل مربوط به آن شورای پول و اعتبار به عنوان یک شورای فرادستگاهی تصمیم‌گیری کند.
احمدی در مورد احتمال کاهش رقم کارمزد نیز عنوان کرد که این مساله در اختیار شورای پول و اعتبار است.او درباره‌ مجموع درآمد بانک‌ها از کارمزد‌های دریافتی نیز گفت: با توجه به هزینه‌های موجود و پرداخت نکردن هزینه خدمات درآمد بانک‌ها از کارمزد‌ها کم بوده و قابل اشاره نیست.
روزانه حدود 20 هزار چک برگشت می‌خورد
دبیر کل بانک مرکزی در بخش دیگر سخنان خود به آمار چک برگشتی اشاره و اعلام کرد که در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه بین 17 تا 20 هزار چک برگشت می‌خوردبه گفته محمود احمدی آمار چک‌های برگشتی در حالی بالاست که پردازش چک‌ها در چکاوک این اطمینان را به دریافت‌کننده و ذینفع چک می‌دهد که بتوانند تشخیص دهند که آیا طرف مقابل پیش از این چک برگشتی داشته یا خیر.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب