امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6746 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر ارشاد در نشست اعضای کارگروه مد و لباس تاکید کرد؛

تلاش برای افزایش بودجه مد و لباس در بودجه سال ۹۴ / نقش مهم ژورنال‌های مد در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب دارای

خبرایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نشستی با اعضای کارگروه مد و لباس از تلاش برای افزایش بودجه مد و لباس در بودجه سال ۹۴ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.
تلاش برای افزایش بودجه مد و لباس در بودجه سال ۹۴  / نقش مهم ژورنال‌های مد در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب دارای

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس،‌ علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نشستی با اعضای کارگروه مد و لباس با بیان این مطلب گفت: الگوسازی در زمینه حجاب و عفاف از جمله موارد اساسی است که مورد توجه در بنیاد ملی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر بتوانیم آن را در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در این حوزه در جامعه وجود دارد به خودی خود حل و فصل می‌شود.
وی افزود: فرهنگ و تمدن کشور ما همواره مورد هجوم و بمباران تبلیغاتی از سوی شبکه‌های مختلف بیگانه،‌ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است که مبنای کار آنها ترویج الگوی برهنگی در جامعه است و تمام تلاش ما در این کارگروه این است که الگوی مناسب اسلامی ایرانی در حوزه مد و لباس در جامعه ارائه دهیم.
از طریق مد و لباس می‌توانیم فرهنگ انقلاب را صادر کنیم
جنتی با تأکید بر صدور فرهنگ کشورمان به خارج از مرزها ادامه داد: از طریق مد و لباس می‌توانیم فرهنگ انقلاب جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ و تمدن دیرینه کشورمان را به مرزهای بین‌المللی صادر کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر ساماندهی مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر ساختاری و داشتن قانون و مقررات در وضعیت مطلوبی قرار دارد و قوانینی که در این حوزه در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است و همچنین مصوبات دولت نیز دراین زمینه مطلوب و مناسب است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ساختار داخلی کارگروه ساماندهی مد و لباس  و کمیسیون‌های تخصصی آن نیز به خوبی طراحی شده است و وظایف دستگاه‌های عضو آن هم روشن و مشخص است.
نقش ژورنال‌های مد در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب دارای اهمیت است
وی با اشاره به ژورنال‌های مد و لباس گفت: نقش این ژورنال‌ها در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از اهمیت زیادی برخوردار است و با در اختیار گذاشتن آنها در میان طراحان این حوزه کمک بسیاری به ترویج مد و لباس با الگوهای ایرانی اسلامی می‌شود و کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز به اهدافش نزدیک‌تر می‌شود.
جنتی با تأکید بر نقش و جایگاه مهم سازمان صدا و سیما در تبلیغ و ترویج عفاف و حجاب در جامعه ادامه داد: عمده فعالیت‌های تبلیغی اعم از نمایشگاهی و فعالیت‌های صدا و سیما در این زمینه از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است و صدا و سیما می‌تواند با برنامه‌های خود در شبکه‌های مختلف در الگوسازی مد و لباس و ترویج فرهنگ پوشش ایرانی و اسلامی نقش به سزایی ایفا کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از طریق بازیگران و مجریان صدا و سیما به الگوسازی پوشش‌های مورد نظر که در راستای مد و لباس ایرانی اسلامی است بپردازند و در این زمینه می‌توان با صدا و سیما و سازمان سینمایی نشست‌های مشورتی داشت.
وی افزود: از دیگر راه‌هایی که می‌توان به ترویج فرهنگ مد و لباس ایرانی اسلامی در جامعه پرداخت؛‌ تولید لوح‌های فشرده‌ در این حوزه و توزیع آن در سطح جامعه از طریق مراکز و فروشگاه‌های فرهنگی و هنری است.
جنتی از پیگیری‌ و رای‌زنی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان مالیاتی کشور مبنی بر مشمولیت صنف طراحان پوشاک از قانون معافیت مالیاتی همانند ناشران و کتابفروشان خبر داد.
وی گفت: در حوزه حجاب و عفاف اگرچه حجاب برتر چادر است ولی طراحان و مسئولان این حوزه نباید تنها بر این مقوله تکیه کنند و در طراحی‌های خود باید به مانتوهای گشاد با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع با رعایت موارد پوشش اسلامی نیز توجه کنند.
جنتی با اشاره به نقش مهم وزارت آموزش و پرورش در ترویج پوشش اسلامی ایرانی اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش در این زمینه وظایف گسترده‌ای بر عهده دارد و باید آنها را مورد توجه قرار دهد و باید برای پوشش دانش آموزان برنامه‌ریزی درست و مناسبی صورت گیرد.

اختصاص فروشگاه‌های ویژه لباس اسلامی در سطح کشور
وی بر اختصاص فروشگاه‌های ویژه لباس اسلامی در سطح کشور با هدف ایجاد برند پوشش اسلامی در داخل و خارج از کشور تأکید کرد.
وزیر فرهنگ گفت: حضور فعال در فضای مجازی و ایجاد سایت‌هایی در این زمینه ضروری است و باید به این سایت‌ها کمک شود تا بتوانند در ترویج و تبلیغ پوشش اسلامی ایرانی نقش موثری در سطح جامعه ایفا کنند.
مد و لباس نماد هویتی جامعه است
در ادامه علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر ارشاد گفت: مد و لباس نماد هویتی جامعه ماست و با توجه به بازتاب‌ها و مسائل اجتماعی که در این حوزه وجود دارد، معاونت امور هنری به عنوان متولی بنیاد مد و لباس با تمامی نهادها و گروه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در ارتباط است.
وی گفت: از طریق تعامل و همکاری با بخش خصوصی با اصناف این حوزه در حال تلاش برای نهادینه کردن پوشش اسلامی ایرانی هستیم و جریان‌سازی این امر در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است.
روند رو به رشد جریان مد و لباس توقف‌ناپذیر است
در ادامه این نشست حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، گفت: ساماندهی مد و لباس در جامعه به ارتقای سطح فرهنگ جامعه کمک بسیاری می‌کند و در این کارگروه اقدامات گسترده‌ای در جهت تثبیت قانون در حوزه ترویج مد و لباس ایرانی اسلامی صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به تأسیس بنیاد مد و لباس اسلامی ایران،‌ نشان شیما (شناسنامه دار کردن لباس) مالکیت معنوی،‌ راه‌اندازی کمیسیون صدور مجوزها و راه‌اندازی کمیسیون صدور مجوز ژورنال اشاره کرد.
قبادی افزود: راه‌اندازی کمیسیون رسانه و تبلیغ با محوریت صدا و سیما،‌ ساماندهی فعالیت‌های طراحان و تولید کنندگان و هویت بخشی به دست‌اندرکاران‌، بیمه هنرمندان طراح،‌ تشکیل شورای ارزشیابی درجه هنری طراحان،‌ صدور کارت صلاحیت طراحان و مدل‌ها از دیگر اقدامات و فعالیت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس است.
وی راه‌اندازی شوراهای راهبردی،‌ راه‌اندازی کارگروه‌های استانی،‌ برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف مد و لباس و ... را از دیگر اقدامات این کارگروه برشمرد.
طرح ملی ارتقای چادر نماز در مساجد و اماکن متبرکه
قبادی از طرح ملی ارتقای چادر نماز در مساجد و اماکن متبرکه برای اولین باز و به تعداد سه میلیون چادر خبر داد و گفت: چادر نماز در مساجد از مغفول‌ترین مواردی است که باید به آن توجهی ویژه داشت و بر اساس این طرح با همکاری بخش خصوصی در ابتدا به مساجد و اماکن متبرکه چادر نماز اعطا می‌شود و در مرحله بعدی و در قالب وقف و نذر این طرح را در کشور گسترش می‌دهیم.
دبیر کارگروه ساماندهی مدو لباس افزود: در حال راه‌اندازی پورتال ویژه و تخصصی مد و لباس به عنوان پایگاه مرجع در این حوزه هستیم تا علاقه‌مندان و مردم بتوانند از این طریق و به صورت کاملا تخصصی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی یابند.
ضرورت توجه به اسلامی بودن طرح‌ها
در بخشی ازاین نشست لاله افتخاری‌ عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در انتخاب و طراحی طرح‌ها و مدل‌های پوشاک باید به اسلامی بودن آنها توجه و در در عین حال ذائقه و سلایق موجود در جامعه نیز رعایت شود.
وی افزود: در برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس می‌توان از طریق پوشش اسلامی غرفه‌داران نیز در ترویج عفاف و حجاب کمک گرفت.
در ادامه این نشست نمایندگان و اعضای مختلف سازمان‌ها و دیگر اعضای کارگروه مد و لباس با ارائه گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه خود پیشنهاداتی در زمینه گسترش و ترویج حجاب و عفاف ارائه دادند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب