امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6758 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آرش سلطانعلی خبرداد؛

انتشارمجموعه‌های «10» و«100» برای معرفی هنرمندان پیشکسوت/ معرفی مشاهیر فرهنگی و هنری درمجموعه «یاد»

خبرایران : آرش سلطانعلی مدیر موسسه ایده گفت: مجموعه کتاب‌های 10 به معرفی هنرمندان تاثیرگذار در رشته‌های مختلف می‌پردازد .
انتشارمجموعه‌های «10» و«100»  برای معرفی هنرمندان پیشکسوت/ معرفی مشاهیر فرهنگی و هنری درمجموعه «یاد»

به گزارش خبرایران، نشست خبری موسسه ایده با موضوع انتشار کتاب‌های حوزه تجسمی صبح روز سه شنبه 29 مهرماه با حضور«آرش سلطانعلی » مدیر موسسه ایده ،« آرش تنهایی» و «جواد عاطفه» دبیران بخش نشرو اصحاب رسانه  در آموزشگاه ایده برگزار و دراین نشست خبری «آرش سلطانعلی» مدیر موسسه انتشارات ایده با اشاره به اینکه انتشارات ایده در راستای اهداف مدرسه ایده شروع به کار کرده اظهارداشت: از 6 سال پیش فعالیت بخش انتشارات موسسه آغاز شده و با همکاری سایر دوستان به موفقیت‌های چشمگیری دست یافتیم. رویکرد موسسه ایده این نیست که کتاب‌های آماده یا دریافت شده از دیگران را منتشر کند، بلکه این کتاب‌ها با انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی فراهم شده و منتشر می‌شوند.

وی تصریح کرد: فعالیت اخیر موسسه در زمینه انتشار کتاب‌هایی با عنوان «10 » ، «100» و «یاد» است. مجموعه کتاب‌های 10 به معرفی هنرمندان تاثیرگذار در رشته‌های مختلف می‌پردازد و کتاب‌هایی مانند ده عکاس، ده طراح صحنه، ده نقاش و... در این مجموعه منتشر می‌شوند. مجموعه کتاب‌های "100" نیز شامل کتاب‌هایی مانند صد سند، صد تصویر، صد اثر و... است. اولین کتاب از این مجموعه با عنوان صد آگهی مطبوعات منتشر شده است و عناوین دیگر مانند 100 پوستر، 100 روی جلد و... در دست پژوهش هستند. مجموعه "یاد" هم شامل 100 جلد کتاب 100 صفحه‌ای است که هر کدام یکی از مشاهیر فرهنگی و هنری را که در قید حیات نیستند معرفی می‌کند.

جواد عاطفه دبیر مجموعه "یاد" گفت: احساس نیاز به گردآوری چنین مجموعه‌ای به این دلیل بود که افراد تاثیرگذاری سال‌ها در رشته‌های مختلف فعالیت کردند اما مطالب پژوهشی زیادی در مورد آنها منتشر نشده است. یا در مورد افرادی مانند صادق هدایت که مطالب زیادی درمورد آنها نوشته شده سعی کردیم نگاه متفاوتی به او داشته باشیم. در این کتاب‌ها بیوگرافی تحلیلی انتقادی و تاثیر هنرمند در فضای فرهنگی هنری مطرح شده است.

عاطفه افزود: بیش از 80 نفر از محققان و کسانی که در حوزه فعالیت هر هنرمند تخصص دارند به نوشتن این کتاب‌ها مشغول هستند. در این مجموعه زندگی و فعالیت‌های افرادی مانند عبدالحسین نوشین، شاهین سرکیسیان، بیژن مفید، بهمن محصص، ذبیح‌الله منصوری، ژازه تباتبایی و... بررسی می‌شود. همچنین در مورد کسانی که پیش از این کتابی درباره آنها منتشر نشده سعی شده است به شکل کامل و موجز به آنها پرداخته شود.

آرش تنهایی دبیر مجموعه‌های "10 " و "100 " گفت: کتاب‌های 10 مانند همان کتاب‌های خارجی است که بارها دیده‌ایم و به معرفی ده هنرمند برتر هر رشته می‌پردازند و با رویکردی ژورنالیستی در رشته‌های مختلف منتشر می‌شوند. ما هم با انتخاب منتقدان و نویسندگان هنری چنین کاری را انجام می‌دهیم و در واقع هر کتاب سلیقه و دیدگاه یک منتقد یا نویسنده مهم آن حوزه است که با معیارهای خود 10 هنرمند برگزیده را معرفی می‌کند. به عنوان مثال امیر سقراطی 10 کاریکاتورست و پیام فروتن 10 طراح صحنه را معرفی می‌کنند. انتخاب این نویسنده‌ها براساس فعالیت‌های مطبوعاتی آنها و نقدها و نوشته های آنان در زمینه تخصصی خود بوده است.

او افزود: در میان هنرمندان معرفی شده در این مجموعه افراد جوان حضور ندارند و در مورد کسانی صحبت شده است که با چند دهه فعالیت تثبیت شده‌اند. به عنوان مثال جوان‌ترین کاریکاتوریست این مجموعه جواد علیزاده است و به نسل بعد از او نپرداختیم. مخاطبان این مجموعه دانشجویان و کسانی هستند که تازه وارد این حوزه شده و می‌خواهند با هنرمندان قدیمی آشنا شوند.

تنهایی در مورد مجموعه 100 گفت: یکی از کتاب‌های این مجموعه که اثر مهمی است و تاریخ گرافیک ایران به آن نیاز دارد، کتاب اعلان‌های دوره قاجار است. ما همیشه بیش از 50 سال از تاریخ گرافیک ایران را نادیده می‌گیریم و آن را از زمان مرتضی ممیز آغاز می‌کنیم، در حالی که اولین اعلان‌ها در ایران از زمان قاجار آغاز شده‌اند. از اولین اعلان‌های زمان ناصرالدین شاه در مورد گران شدن گوشت تا آخرین اعلان زمان قاجار که اعلام حکومت نظامی رضاشاه است در این کتاب گردآمده است. در واقع این کتاب تاریخ نانوشته گرافیک ایران است.

او ادامه داد: بیشتر دانشجویان و هنرمندان ما از سابقه تاریخی رشته خود و هنرمندان قدیمی آن رشته اطلاعی ندارند. این مجموعه ها فرصت مناسبی برای آنان است تا اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرند.

در ادامه آرش سلطانعلی به بیان نکاتی در مورد نمایشگاه 200 پوستر پرداخت و گفت: در خانه هنرمندان آثار 82 نفر از طراحان بزرگ دنیا به نمایش درآمده است. این آثار که توسط دو نفر از هنرجویان ایده علی عمرانی و بهنام رئیسیان گردآوری شده است تا 30مهر نمایش داده خواهد شد و مجموعه آثار در کتابی منتشر می‌شود. تمامی پوسترها با دعوت از هنرمندان و به انتخاب خود آنها برای نمایشگاه ارسال شده است و آثار معروفی در میان آنها هست که بارها توسط سازمان‌های جهانی استفاده شده‌اند.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب