امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6798 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبير شوراي معارف معاونت صدا عنوان كرد؛

ترويج سبک زندگي سيد الشهدا رويكرد اصلي برنامه هاي راديويي ماه محرم

خبرایران: همزمان با برگزاري نشست رسانه‌اي معاونت صدا ويژه برنامه‌هاي ماه محرم، هفته امر به معروف و نهي از منكر و نرم افزارهاي عاشورايي معاونت صدا ويژه تلفن هاي همراه معرفي شد.
ترويج سبک زندگي سيد الشهدا رويكرد اصلي برنامه هاي راديويي ماه محرم

به گزارش خبرایران از روابط عمومي معاونت صدا، نشست معرفي ويژه‌ برنامه‌هاي ماه محرم راديو با حضور دبير شوراي معارف و مدير روابط عمومي معاونت صدا به همراه جمعي از خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد.

محمد لطفي نياسر دبير شوراي معارف صدا در نشست تشريح ويژه برنامه هاي راديويي ماه محرم و هفته امر به معروف و نهي از منكر از پخش از توليد و پخش بيش از 85 هزار دقيقه برنامه در قالب 371 عنوان خبر داد و گفت: تاكيد معاونت صدا در ماه محرم امسال بر معرفي و تبيين سبك زندگي جهادي پيرامون واقعه عاشوراست.

محمد لطفي نياسر مدير راديو معارف و دبير شوراي معارف راديو در ابتداي مراسم با تسليت درگذشت آيت الله مهدوي كني ايشان را از ياران صديق امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري دانست. وي همچنين  با اشاره به شعار كلي ويژه برنامه هاي محرم امسال گفت: امسال تاكيد اصلي مان بر موضوع سبك زندگي سيد الشهدا در توليد برنامه هاي راديويي ماه محرم است. معاونت صدا سال هاست با اجلاس پيرغلامان حسيني هر ساله به پيشواز محرم مي رود كه دوازدهمين دوره ان هفته گذشته پرشور و باشكوه در شهر اهواز برگزار شد. دومين اقدام معاونت صدا طرح ملي بوي سيب است كه هفتمين دوره آن امسال با دريافت آثار از علاقه‌مندان از ابتداي محرم شروع مي شود. اين طرح در سه مقطع اجرا مي شود. نخست بخش دريافت آثار به دبيرخانه كه تا پايان محرم ادامه دارد. 15 صفر نيز ارزيابي آثار را در دستور كار داريم و 25 ماه صفر هم مصادف با 27 آذرماه نيز آيين اختتاميه اين طرح در حرم عبدالعظيم حسني برگزار مي شود.

وي با اشاره به اهداف اين طرح ادامه داد: شناسايي و پرورش استعدادهاي جوان در حوزه برنامه‌سازي راديويي، آشنايي بيشتر با برنامه هاي مذهبي، افزايش سطح سواد مذهبي مردم، غني سازي فضاي مجازي و شبكه هاي مجازي به عنوان پركاربردترين رسانه ها از سوي جوانان از اهداف اين طرح است. همچنين تقدير از خبرنگاران كه در پرداختن به فعاليت هاي راديويي سهم بيشتري دارند، نيز از ديگر بخش هاست.

لطفي نياسر درباره بخش هاي مختلف طرح بوي سيب افزود: اين طرح داراي دو بخش اصلي مسابقه راديويي در سطحي حرفه اي و مسابقه مردمي در سطح آماتور است. همچنين بخش ديگري با عنوان راديونگاران درباره ايده پردازي در فضاي مجازي با موضوع سيد الشهدا و نقد و بررسي برنامه هاي راديويي از سوي رسانه ها را در بر مي گيرد.

هر شبكه راديويي؛ يك رويكرد

دبير شوراي معارف صدا در خصوص رويكرد شبكه هاي راديويي براي برنامه سازي محرم وصفر گفت: براي شبكه هاي راديويي 21 رويكرد اصلي و كلان و 25 سياست اجرايي در نظر گرفته شده كه در برنامه سازي براي ايام محرم در نظر گرفته مي شود،

تبيين و بررسی چگونگی تحقق عدالت اجتماعی در پرتو نهضت عاشورا، تبیین امر به معروف و نهی از منکر به عنوان هدف سیدالشهداء از قیام عاشورا، بررسی شیوه‌های صحیح عزاداری به همراه معرفی آیین‌های سوگواری، تبيين نگرش و رفتارهاي صحيح جوانان با الهام از فرهنگ عاشورا، بررسی نقش و اهمیت رعایت اخلاق در خانواده با تاسی از زندگانی امام حسين(ع) و اهل بيت ايشان، پخش ادعيه ،حكايات اخلاقي و مناجات متناسب با ايام محرم و تشريح جلوه هاي عرفاني عاشورا، معرفی واقعه عظیم عاشورا و بررسی ابعاد گوناگون آن در قالب نمایش، پخش همخوانی، مداحی، مرثیه، ابتهال و مقتل‌خوانی و ایجاد فضایی محزون به مناسبت ایام عزاداری امام حسین(ع)، بررسی اثرات و راهبردهای امر به معروف و نهی از منکر در تعالی جامعه ورزشي از مهمترين رويكردهاي برنامه هاي راديو براي ماه محرم وصفردر شبكه هاي راديويي است.

وي افزود: بر اين اساس 85 هزار دقيقه برنامه راديويي درقالب 371 عنوان و 2342 برنامه براي مخاطبان توليد و پخش شده كه برخي از مهمترين برنامه هاي راديويي به شرح ذيل ارائه مي شود.

برنامه "اشراق و "قران كربلا" (راديو قرآن)، "قصيده غربت" و "خورشيد بر ني" (راديو معارف)،"اينجا كربلاست" و "هنگامه معرفت" (راديو ايران)،"تكيه شبانه" و "منظومه عاشقي" (راديو جوان)،"خط خون" و "ديباچه" (راديو كتاب)،"اهل بيت آفتاب" (راديو خانواده)، "حماسه جاويد" و "نغمه سوگ" (راديو فرهنگ)،"از جنس عشق" (راديو سلامت) ،"عرش در سوگ" (راديو اقتصاد)،"شرح بينهايت" و "روشنا" (راديو تهران)، "باران عطش" (راديو دانش)،"روايت گل سرخ" (راديو صداي آشنا)،"رسم عاشقي" (راديو ورزش)،"سقاخونه"( راديو فصلي)،"شرح بينهايت" (راديو گفت و گو)،"از آسمان" و "حسينيه" (راديو نداي اسلام) است همچنين در اين ايام راديو نينوا راه اندازي شده و بر روي سايت شبكه راديويي ايران صدا قرار خواهد گرفت.

وي ياد آور شد: سخنراني از ديگر ويژه برنامه هاي اين ماه است كه تعداد 400 سخنراني براي پخش در اين ماه پالايش، تهيه و ضبط شده است. همچنين مداحي و روضه خواني بيش از 50 ذاكر اهل بيت (ع) نيز در طول اين ماه از شبكه هاي مختلف راديويي پخش مي شود.

دبير شوراي معارف بيان داشت: مركز هنرهاي نمايشي نيز بيش از 90 هزار دقيقه برنامه نمايشي را براي اين ماه آماده پخش دارد. بدين ترتيب "لشكر خوبان" با موضوع دفاع مقدس و محرم از راديو معارف، "شب هاي ترديد و روزهاي تاريك" از راديو ايران،‌"خادم الفقرا" از راديو تهران، "كاروان زيارتي" از راديو فرهنگ، "زندگي پهلوان اكبر خراساني" از راديو ورزش، "ناي ني" از صداي آشنا، "شبيه خواني" از راديو دانش و "گمگشته در غبار" از راديو نمايش عناوين تعدادي از مجموعه هاي نمايشي راديو است. همچنين شبكه راديويي جوان و سلامت نيز بنابر سياست هاي خود به پخش برخي از اين آثار نمايشي خواهند پرداخت.

در ادامه نشست حسين غفاري مدير رسانه هاي نوين راديو معارف نيز با توضيح درباره 10 نرم افزار تلفن هاي همراه هوشمند كه عصر امروز با حضور آيت الله مكارم شيرازي رونمايي خواهد شد، گفت: تجربه خوب به كارگيري نرم افزارهايي همچون "ماه خد"ا كه با قرارگرفتن بر فضاي مجازي بيش از 80 هزار بار دانلود شد و 700 قطعه راديويي درباره نيمه شعبان و ماه رمضان را در بر مي گرفت، باعث شد تا امسال نيز با هدف ارائه محتواي عاشورايي به طراحي 10 نرم افزار ويژه ماه محرم بپردازيم. همه محتواي اين نرم افزارها از آرشيو راديو معارف با پالايش صوتي و محتوايي تامين مي شود و از اين ميان 9 نرم افزار رايگان و يك نرم افزار براي علاقه مندان قابل خريداري خواهد بود.

وي اسامي اين نرم افزارهاي تلفن همراه را برشمرد و افزود: نرم افزارهاي "حسينيه" با محوريت سينه زني، تك خواني و همخواني، "موج اشك" با موضوع قطعات روضه از مجالس معتبر اهل بيت (ع) در 180 قطعه، "نجواي عاشقان" با محوريت مراثي حسيني در 200 قطعه، "سخن شيدايي" با دربرگيري سخنراني گزيده كلام هاي علما پيرامون قيام عاشورا در 100 قطعه، "طوفان واژه ها" با موضوع شعرخواني هاي عاشورايي، "زمزمه ديدا"ر با موضوع زيارات مخصوص محرم، "ستارگان كربلا" با محوريت شناسايي و معرفي 45 تن از ياران كربلايي، "پرسمان محرم" با در بر گيري 40 پرسخ و پاسخ درباره واقعه عاشورا، "بوي سيب" منتخبي از آثار صوتي طرح ملي بوي سيب و "حديث تيغ و عشق" در 13 قسمت 10 دقيقه اي درباره سيرت بانوان در حادثه عاشورا اسامي 10 نرم افزار طراحي شده براي ماه محرم در شوراي معارف معاونت صداست.

تدارك ويژه برنامه‌هاي متنوع راديويي با موضوع امر به معروف و نهي از منكر

بخش دوم نشست تشريح برنامه محرم صدا نيز به ويژه برنامه هاي شبكه هاي راديويي در هفته امر به معروف و نهي از منكر اختصاص يافت. لطفي نياسر مدير راديو معارف با اشاره به تهيه 30 هزار دقيقه برنامه درباره اين موضوع گفت: با توجه به حساسيت اصل ديني امر به معروف و نهي از منكر تلاش داريم تا اين مساله به بر اساس معيارهاي ديني تشريح شود. بدين ترتيب ضرورت، شيوه، شرايط، نقش و جايگاه امر به معروف و نهي از منكر را برنامه هاي راديويي در بخش هاي خبري، مسابقه اي، نمايشي وبرنامه هاي تركيبي و گفت و گو محور مورد بررسي قرار مي گيرد.

وي در پايان به سوالات خبرنگاران حاضر در نشست پاسخ داد و درباره نحوه استفاده از دستاوردهاي دوازدهمين اجلاس تجليل از پيرغلامان حسيني در ويژه برنامه هاي راديويي محرم توضيح داد: يكي از آيتم هاي بسياري از شبكه هاي راديويي به قطعات و مجموعه هايي اختصاص دارد كه در اجلاس ضبط و تهيه شده است. ضمن اين كه هر شبكه برنامه هاي ويژه‌اي براي پرداختن به اين رويداد بين المللي تدارك ديده اند.

لطفي نياسر همچنين به تفاوت هاي بارز و اقدامات ويژه معاونت صدا در محرم سال جاري اشاره كرد و ادامه داد: افزايش تعداد آثار نمايشي شبكه هاي مختلف، تنوع كارشناسان متناسب با رويكردها و ويژگي هاي هر شبكه، تنوع مداحي ها با محوريت موضوع زندگي و سبك جهادي و تاكيد بيشتر بر محتوا و مهندسي پيام مهم ترين نكات مورد توجه در برنامه سازي ويژه ماه محرم راديو در سال جاري ست. 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب