امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6827 تاریخ انتشار: شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر انجمن سینمای جوانان ایران خبرداد؛

مناسب نیودن دوره بلندمدت فیلم‌سازی سینمای جوان / تشریح اهداف تحولات آموزشی دورهٔ جدید / تمرکز دوره‌های جدید آموزشی بر پایهٔ عضویت معتبر در انجمن سینمای جوانان ایران

خبرایران: حبیب ایل‌بیگی مدیر انجمن سینمای جوانان ایران طی نشست ، عمده اهداف دوره‌ جدید آموزشی این انجمن را اعلام کرد.
مناسب نیودن دوره بلندمدت فیلم‌سازی سینمای جوان / تشریح اهداف تحولات آموزشی دورهٔ جدید / تمرکز دوره‌های جدید آموزشی بر پایهٔ عضویت معتبر در انجمن سینمای جوانان ایران

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری تحولات آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران صبح امروز با حضور«حبیب ایل‌بیگی» مدیر انجمن سینمای جوانان ایران ، «سعید‌پور» اسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران و اصحاب رسانه برگزار و دراین نشست خبری«حبیب ایل‌بیگی» مدیر انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به بازخوردهای دریافتی از سوی هنرجویان، اساتید و متخصصین حوزهٔ سینما و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده طی دورهٔ زمانی اواخر سال 92 و شش‌ماههٔ اول سال 93، از تغییر روش اجرایی و آموزشی دوره‌های آموزش فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ایران خبر داد.

ایل بیگی درخصوص دلایل اصلی تغییرات اعمال‌شده بر دورهای آموزش انجمن سینمای جوانان ایران تاکید کرد: به استناد آمار ریزش بالای هنرجویان، دوره بلندمدت فیلم‌سازی مناسب سینمای جوان نیست و دورهٔ فیلم‌سازی برای تربیت کارگردان است، درنتیجه به ارائهٔ اطلاعات زیاد در مورد تصویر، تدوین و غیره نیاز ندارد . همچنین به دلیل تمرکز بالای دورهٔ آموزش فیلم‌سازی بر روی مباحث تئوریک و درگیر شدن هنرجویان باتجربه‌های عملی بعد از یک سال، درنتیجه کیفیت تجربیات عملی هنرجویان بسیار کم است.

وی اضافه کرد: این در صورتی است که تمرکز تا این حد بر روی مباحث تئوریک باعث تربیت فیلم‌ساز نمی‌شود بلکه صرفاً اطلاعات تئوریک آن‌ها را افزایش می‌دهد. با توجه به ارائهٔ مدارک معتبر از سوی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی علمی و کاربردی ارائهٔ مدرک فیلم‌سازی و آموزش بر اساس ارائهٔ مدرک معتبر از سوی انجمن سینمای جوانان ایران نه‌تنها در قالب اعتبار مدرک ارائه‌شده به سطح مدارک مراکز یادشده نمی‌رسد. بلکه لازمهٔ ارائهٔ آموزش سریع و عملی را از انجمن سینمای جوانان ایران سلب می‌کند. از این رو تمرکز دوره‌های جدید آموزشی بر پایهٔ عضویت معتبر در انجمن سینمای جوانان ایران است نه ارائهٔ مدرک علمی.

وی با اشاره به هزینه های ثبت نام در دوره های انجمن سینمای جوان خاطرنشان کرد: هزینهٔ بالای دوره‌های بلندمدت فیلم‌سازی باعث تشکیل نشدن این دوره‌ها در یک‌سوم دفا‌تر شهرستان انجمن شده است. با توجه به این مسئله شهریهٔ پایین دوره‌های کوتاه‌مدت می‌تواند در ایجاد انگیزه برای علاقه‌مندان شرکت در این دوره‌های فیلم‌سازی بسیار مؤثر باشد.  به دلیل پرداخت یارانهٔ آموزشی جهت آموزش هنرجویان فرصت سرمایه‌گذاری بر روی هنرجویان مستعد از انجمن سینمای جوانان ایران سلب می‌شود. با توجه به کاهش هزینه‌های آموزشی در دورهٔ کوتاه‌مدت فیلم‌سازی امکان این سرمایه‌گذاری نیز فراهم می‌شود.

ایل‌بیگی با اشاره به سیاست‌های مهم آموزشی در دوران مدیریتی جدید عنوان کرد: شناسایی، کشف استعداد و حمایت از هنرجویان آموزش‌دیده، عملی محور کردن آموزش‌ها به‌جای تئوری محور بودن، تنوع روش‌های آموزشی، متناسب با شرایط متنوع فراگیران ، حمایت دوره‌های تکمیلی با 5 روش متفاوت کارگاه‌های آموزشی، طراحی آموزش رایگان سینما برای خانواده‌ها به دنبال طرح موفق سینما سلام ، افزایش بینش اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی و ملی هنرجویان و تغییر رویکرد فیلم‌سازان به امید و نشاط در آثار تولیدی از طریق نمایش فیلم / بررسی فیلم‌نامه / و نشست‌های فرهنگی، در دفا‌تر به‌طور مداوم و هفتگی ــ تمرکززدایی از طریق واگذاری مدیریت اجرای برنامه‌های آموزشی توسط شوراهای آموزش تشکیل‌شده در دفا‌تر سراسر کشور، برون‌سپاری بخشی از آموزشهای تئوری‌ و مهارتی به بخش خصوصی و اجرای کارگاه‌های آموزشی تخصصی فیلم‌سازی و کشف استعدادهای جوان، تأکید بر مطالعهٔ کتاب‌های سینمایی از طریق تجهیز کتابخانه‌های دفا‌تر سینمای جوان ، بین‌المللی کردن آموزش‌های سینمای جوان برای منطقه، فارسی‌زبان و جهان، به‌روز کردن روش‌های تدریس کارگاهی و آموزش‌های تخصصی به‌صورت سالیانه برای کلیه مربیان انجمن سینمای جوانان در سراسر کشور، تشکیل دپارتمان‌های تخصصی در معاونت فرهنگی و آموزش و گروه کار‌شناسان و مشاورین آموزشی و شورای عالی آموزش، جهت تقویت سطح تصمیمات آموزشی در ستاد مرکزی، حمایت مالی از اولین فیلم‌های تولیدی هنرجویان آموزش‌دیده در سینمای جوان ــ تأکید بر آموزش‌های سینمای مستند و تجربه‌گرا که در سال‌های گذشته فراموش‌شده است، عمده اهداف دورهٔ جدید آموزشی انجمن هستند.

در ادامهٔ این نشست خبری سعید‌پور اسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران دورهٔ جدید فیلم‌سازی را شامل 3 گام اصلی دانست که در هفت ماه توسط هنرجویان گذرانده خواهد شد. وی در ادامه به تشریح گام‌های مذکور پرداخت و افزود گام اول با عنوان شناخت سینما شامل دروس: آشنایی با سینما و عکاسی خواهد بود. گام دوم با عنوان مهارت‌آموزی شامل دروس: فیلم‌نامه‌نویسی، کارگردانی، تصویربرداری، تدوین و صدا خواهد بود و گام سوم با عنوان کارگاهی شامل کارگاه مستندسازی، کارگاه فیلم داستانی و کارگاه فیلم تجربه‌گرا خواهد بود.

پور اسماعیلی در توضیح ویژگی‌های منحصر به فرد طراحی این دوره افزود: کوتاه‌مدت و سریع است و بسیار متناسب با خواست جوانان امروز ایران ــ کارگاهی و تجربی و عملی است و هنرجو در طول دوره دائما در حال تجربهٔ فیلم‌سازی است ــ فیلم‌سازی ارزان: شهریهٔ دورهٔ جدید فیلم‌سازی با تخفیف فوق‌العادهٔ 50 درصدی برای حمایت از استعدادهای جوان و کمک به قشر فرهنگی کم‌درآمد صورت می‌گیرد ــ با کلاس‌های تکمیلی و پیشرفته حمایت می‌شود و برای علاقه‌مندان به عوامل سینما، گرایش‌های تدوین، تصویربرداری و فیلم‌نامه‌نویسی را با خود دارد ــ با کارگاه‌های تخصصی سالیانه پشتیبانی می‌شود و هنرجو را تا فیلم‌سازی حرفه‌ای فیلم کوتاه آموزش داده و هدایت می‌کند ــ امکانات و تجهیزات رایگان برای تجربهٔ فیلم‌سازی در اختیار هنرجو قرار می‌گیرد ــ ساخت فیلم اول تولیدی با حمایت 10 میلیون ریالی (یک‌میلیون تومانی) انجام می‌شود ــ از حمایت استاد راهنما و مشاور در طول ساخت فیلم اول خود به‌صورت پشتیبان برخوردار است ــ هنرجوی نمونه در دوره انتخاب می‌شود و استعدادهای کشف شده در هر دوره ازحمایت ویژه در تولید فیلم و شرکت در کارگاه‌های بین‌المللی در تهران برخوردار می‌شوند ــ سینمای تجربه‌گرا، که اعتبار و برند سینمای جوان را طی سالیان دراز با خود دارد و در این سال‌ها نادیده گرفته‌شده بود، جزو کارگاه‌های عملی در دوره جدید فیلم‌سازی قرارگرفته و تحت نظارت مربیان کارگردانی، موردحمایت قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی و آموزش انجمن با ارائهٔ برنامهٔ زمان‌بندی ثبت‌نام دوره‌های جدید خاطرنشان کرد: ثبت‌نام دوره جدید فیلم‌سازی هم به‌صورت اینترنتی درسایت انجمن (www. iycs. ir)، و هم به‌صورت مراجعه حضوری به دفا‌تر سینمای جوان در سراسر کشور شروع‌شده و تا 21 آبان ماه ادامه دارد. زمان آزمون سراسری پذیرش هنرجوی سینمای جوان: جمعه 23 آبان ماه ساعت 10 صبح در سراسر کشور خواهد بود و شروع دورهٔ جدید فیلم‌سازی هفت‌ماهه: شنبه 15 آذرماه در سراسر کشور صورت خواهد گرفت.

حبیب ایل‌بیگی در ادامهٔ مراسم با ارائهٔ گزارشی در خصوص فعالیت‌های جنبی آموزشی صورت گرفته در یک سال اخیر به موارد زیر اشاره کرد: تجهیز کتابخانه‌های سینمای جوان با ارسال بیش از 20 هزار جلد کتاب تخصصی سینمایی، فرهنگی، دفاع مقدس و بینشی، طراحی آموزش‌های بین‌المللی فیلم کوتاه و عکاسی به روش سینمای جوان به درخواست کشورهای عراق و تونس ، طرح آموزش رایگان سینما به خانواده‌ها، در پی طرح موفق سینما سلام ــ طراحی 5 شکل متفاوت برای کارگاه‌های آموزشی و فرهنگی که بسیار مدرن و به‌روز است ــ حمایت از دفا‌تر سراسر کشور برای دوره‌های تک‌درس مشاغل سینمایی با کمک‌های مالی و اجرای 8 نفری کلاس‌ها در طول تابستان که باعث افزایش چشمگیر هنرجو در دوره‌های تک‌درس در مقایسه با سال قبل شد ــ حرکت عظیم حمایت آموزشی از دفا‌تر، با تشکیل «شوراهای آموزش و پژوهش» در سراسر کشور و انجام تحولات سریع و به‌روز آموزشی توسط این شورا‌ها ــ آموزش درس جلوه‌های بصری برای اولین بار در کشور برای 40 نفر ازمربیان سینمای جوان از سراسر کشور، همزمان با سی و یکمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ــ طراحی و برنامه‌ریزی برای برپایی همایش سراسری «آموزش تخصصی مربیان انجمن سینمای جوانان ایران»، جهت فراگیری روش‌های نوین تدریس کارگاهی، و به‌روز رسانی اطلاعات رشته‌های تخصصی سینما، برای 200 نفر از مربیان سراسر کشور ــ کلاس رایگان آموزش ضمن خدمت سینما و عکاسی برای تمام کارکنان ستاد مرکزی و آموزش رایگان دو نفر از اعضا درجه‌یک خانوادهٔ کارکنان دفا‌تر در سراسر کشور ــ کارگاه‌های فرهنگی برای کلیهٔ دفا‌تر در طول سال برای حمایت فکری و بینشی فیلم‌سازان جوان با نگاه به فرهنگ اسلامی و بومی هر منطقه، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، جهان‌بینی و خلاقیت‌های سینمایی، جوان‌گرایی و نشاط وامید در فیلم کوتاه ــ معاونت فرهنگی و آموزش با تشکیل دپارتمان‌های تخصصی «کارگردانی»، «فیلم‌نامه‌نویسی»، «تصویربرداری»، «تدوین و جلوه‌های بصری»، «تحقیق و پژوهش» و «عکاسی» شورای کار‌شناسی و مشورتی حرفه‌ای را از بین استادان دانشگاه، حرفه‌ای‌های فیلم کوتاه، و عوامل حرفه‌ای سینمای ایران انتخاب کرده و کلیهٔ تصمیمات آموزشی را با طراحی و مشورت آن‌ها انجام می‌دهد.

وی در ادامه به ارائهٔ منتخبی از اسامی اعضاء دپارتمان‌های آموزشی، مشاورین آموزشی و شورای عالی آموزشی انجمن پرداخت.

دکتر مجید شیخ انصاری، دکتر سعید شاه‌حسینی، مسعود مددی، مهرداد زاهدیان، اسماعیل براری، دکتر امیررضا معتمدی، کامران سحرخیز، علی برزگر دانایی، سهراب میر سپاسی، دکتر علی صفورا، روان‌بخش صادقی، دکتر احمد الستی، مهدی خرمیان، دکتر سعید توکلیان منتخبی از اسامی اعضاء دپارتمان‌های آموزشی بود که ایل بیگی به آن‌ها اشاره کرد.

وی همچنین به مشاورین آموزشی معاونت شامل: دکتر اکبر عالمی، دکتر بزرگمهر رفیعا، فرخ مجیدی، شهرام مکری، محمد شیروانی، هادی مقدم دوست، مهدی قربان‌پور، اسفندیار شهیدی و ساعد نیک ذات اشاره کردو اعضای شورای عالی آموزش را محمود ارژمند، امیر شهاب رضویان، مهرداد اسکویی، فرید فرخنده کیش، زاون قوکاسیان برشمرد

سعید‌پور اسماعیلی با تشریح نحوهٔ تعیین هزینهٔ دورهٔ آموزشی جدید گفت: دفا‌تر انجمن بر اساس ویژگی‌های جغرافیایی و اقتصادی به چهار بخش: ویژه، A، B، C تقسیم شده‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که در صورت پرداخت نقدی هنرجویان می‌توانند از 10 درصد تخفیف در نظر گرفته‌شده استفاده کنند افزود: روش دوم برای پرداخت هزینهٔ دوره به‌صورت سه قسط تفکیک‌شده در نظر گرفته‌شده است. شهریهٔ دورهٔ جدید فیلم‌سازی به تفکیک گروه‌بندی انجام‌شده عبارت است از دفا‌تر ویژه دفتر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز مبلغ 4. 800. 000 ریال، دفا‌تر A مبلغ 3. 450. 000 ریال، دفا‌تر B مبلغ 2. 850. 000 ریال و دفا‌تر C مبلغ 2. 400. 000 ریال. لازم به ذکر است که نیمی از دفا‌تر سراسری انجمن در گروه دفا‌تر C قرار دارند.

پور اسماعیلی در پایان صحبت‌های خود گروه سنی هدف دورهٔ جدید آموزشی را 17 الی 25 سال اعلام کرد و برگزاری کلاس‌های با گروه سنی 25 الی 40 سال را منوط به درخواست سه برابری ظرفیت کلاس‌های هر دوره 75 نفر اعلام کرد.

مجید شیخ انصاری عضو دپارتمان کارگردانی انجمن نیز در پاسخ به این سؤال که انجمن برای ارتقاء ارزش مدرک ارائه‌شده در این دوره‌های فیلم‌سازی تلاش خواهد کرد، گفت: با توجه به فعالیت‌های دانشگاه‌ها، مراکز علمی کاربردی و مراکز خصوصی و مدارک ارائه‌شده از سوی آن‌ها افزایش اعتبار مدرک ارائه‌شده اولویت انجمن نیست. دوره‌های آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران با این هدف طراحی‌شده‌اند که استانداردی جدی را در جریان آموزش فیلم‌سازی در کشور ارائه کند و این استاندارد پشتوانهٔ فیلم‌سازان و هنرجویان خود باشد. وی انجمن را جایگاه استانداردسازی، ارائهٔ تعاریف، واژه‌ها و اصطلاحات دانست و کیفیت خروجی‌های انجمن را بهترین تبلیغ برای انجمن دانست. وی در پایان صحبت‌های خود هدف اصلی انجمن را اعتبار بخشیدن به عضویت در انجمن سینمای جوانان به‌جای مدرک تحصیلی ارائه‌شده دانست و افزود دوره‌های آموزشی انجمن نه چالشی برای دریافت نمرهٔ بالا‌تر که عرصه‌ای برای تربیت فیلم‌سازان جدی و حمایت از استعدادهای جوان است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب