امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6838 تاریخ انتشار: یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

ایران، رکورددار تورم در خاورمیانه

خبرایران : صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده است نرخ تورم در ایران طی امسال و سال آینده میلادی در محدوده 20 درصدی باقی بماند.
ایران، رکورددار تورم در خاورمیانه
به گزارش خبر ایران ، به نقل از صندوق بین المللی پول در سال 2014 میلادی کشورهای صادر کننده نفت در خاورمیانه و شمال افریقا شاهد تورم 6.8 درصدی خواهند بود و در سال 2015 میلادی نرخ تورم در این منطقه به بالغ بر 7.3 درصد می رسد؛  این در حالی است که ایران در سال 2014 میلادی تورم 19.8 درصدی را تجربه می کند و انتظار می‌رود در سال 2015 میلادی شاهد رسیدن نرخ تورم به مرز 20 درصد باشد.
طبق گزارش ارایه شده توسط صندوق بین المللی پول در سال 2013 میلادی نرخ تورم در ایران برابر با 34.7 درصد بود که بالاترین نرخ تورم در منطقه -بعد از سودان- محسوب می شد. در سال گذشته نرخ تورم در سودان برابر با 36.5 درصد بوده است. ایران در میان کشورهای صادر کننده نفت خاورمیانه بیشترین نرخ تورم را از سال 2013 میلادی داشته است و تا سال 2015 میلادی هم در همین وضعیت باقی می ماند. متوسط نرخ تورم در ایران در فاصله سالهای 2013 تا 2015 میلادی سه برابر نرخ تورم در کشورهای نفت خیز خاور میانه ارزیابی می‌شود.
انتظار می رود نرخ تورم در اغلب کشورهای نفت خیز خاورمیانه در سال های 2014 و 2015 میلادی رشد چندانی نداشته باشد و دلیل آن هم کاهش قیمت مواد غذایی در دنیا و کاهش نرخ برابری ارز در بازارهای جهانی است. بر اساس این گزارش اصلی ترین خطری که اقتصادهای نفتی خاورمیانه را تهدید می کند، از جانب بازار نفت است. احتمال اختلال در عرضه نفت به دلیل تنشهای ژئوپلتیکی در کشورهایی از قبیل یمن، عراق و لیبی می تواند اقتصاد کشورهای نفت خیز خاورمیانه را تحت تاثیر قرار دهد. البته با توجه به مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 می توان انتظار داشت عرضه نفت در آینده از طرف این کشور رشد کند و به دنبال آن بازار نفت فشار بیشتری از جانب عرضه متحمل شود.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب