امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6850 تاریخ انتشار: یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس ستاد حمل و نقل کشور؛

جایگزینی تیبا، پراید 131 و وانت به جای خودروهای فرسوده

خبرایران: رئیس ستاد حمل و نقل کشور از جایگزینی محصولات سایپا به جای خودروهای فرسوده خبرداد.
جایگزینی تیبا، پراید 131 و وانت به جای خودروهای فرسوده

به گزارش خبرایران؛فیض بخش، رئیس ستاد حمل و نقل کشور پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز مجدد طرح جایگزینی خودروهای فرسوده گروه خودروسازی سایپا، اظهار داشت:تا کنون 170 هزار خودرو از چرخه ترافیکی کشور خارج شده که از این میزان 134 هزار دستگاه اسکات و 36 هزار دستگاه دیگر در فرایند اسکات شدن قرار دارند.

 یکی از نکات مهم که از ابتدای دولت یازدهم مطرح بوده بحث محیط زیست است که رئیس جمهور نیز با ثبت نام به عنوان همیار محیط زیست به صورت نمادین براهمیت این موضوع تاکید داشته است.
 
وی افزود: در بخش محیط زیست بحث آلایندگی خودروها بسیار مهم است که از سالیان گذشته با سخت گیری و با گذاشتن استانداردهای مختلف برای خودروسازان به سمت کاهش آلاینده ها حرکت کردیم.
 
وی افزود: براین اساس ستاد مدیریت و حمل و نقل وظیفه داشت که برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام کند اما هم اینکه این ستاد تنها نقش ناظر را خواهد داشت و عملیات اجرایی آن به گروه خودروسازی سایپا واگذار شده است.
 
فیض بخش تاکید کرد: در مدت 3 سال گذشته در خودروهای عمومی و شخصی فرایند جایگزینی انجام نشده و از سوی دیگر میزان جایگزینی خودروهای وارداتی و خودروهای فرسوده نیز به درستی انجام نشده است.
 
وی گفت: تا مهرماه سال گذشته 70 هزار خودرو وارد کشور شد و 70 هزار خودرو فرسوده نیز از رده خارج شد این در حالی است که باید 4 برابر این میزان و 280 دستگاه خودرو فرسوده اسکات می شد.
 
وی ادامه داد: تا کنون 170 هزار خودرو از چرخه ترافیکی کشور خارج شده که از این میزان 134 هزار دستگاه اسکات و 36 هزار دستگاه دیگر در فرایند اسکات شدن قرار دارند.
 
وی گفت: مهمترین مشکل طی سالیان گذشته کمبود منابع دولتی و عدم همکاری بانک ها بوده است اما از یک ماه گذشته و با پیشنهاد گروه خودروسازی سایپا فرایند اسکات خودروهای فرسوده با منابع مالی سایپا انجام خواهد شد.
 
وی گفت: براساس تفاهم نامه با این گروه خودروسازی مقرر شد تا 60 هزار دستگاه شامل این فرایند شود و پیش بینی می شود تا پایان سال 30 هزار دستگاه در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده قرار گیرد.
 
فیض بخش تصریح کرد: سایپا خودروها را به صورت اجاره به شرط تملیک به مصرف کننده می فروشد و وام پیش بینی شده برای این طرح 19 و نیم درصد است که 50 درصد اولیه را به صورت نقدی و باقی مانده به صورت وام در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
 
وی گفت: خودروهای جایگزین شامل وانت های پلاک شده، تیبا و پراید 131 است و اولویت با افرادی است که طی سال های گذشته خودروی فرسوده خود را از رده خارج کرده اند و خودرویی دریافت نکرده اند.
 
فیض بخش گفت خودروهایی که 20 سال از عمرشان می گذرد شامل این طرح می شوند و تضمین اجرای این طرح این است که این بار خودروسازی سایپا اقدام به اجرای آن کرده است.
 
فیض بخش در خاتمه افزود: در خصوص تاکسی شورای عالی ترافیک با خودروی تیبا موافقت نکرده و همچنان خودروهای سمند و پژو برای تاکسی در نظر گرفته شده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب