امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 686 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برنامه شب های شعر انقلاب در كردستان؛

بزرگداشت شاهرخ اورامی /شعر انقلاب میزبان شش استان

خبرایران : مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری تجلیل از پیشكسوتان هر استان را از برنامه های شب های شعر انقلاب عنوان كرد و از برگزاری بزرگداشتی برای مرحوم شاهرخ اورامی خبر داد.
بزرگداشت شاهرخ اورامی /شعر انقلاب میزبان شش استان

به گزارش خبرایران به نقل از  پایگاه خبری حوزه هنری؛ علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری در نشست خبری شب های شعر انقلاب كه امروز 4 دی ماه در مركز آفرینش های حوزه هنری برگزار شد گفت: شاهرخ اورامی یكی از شاعران بزرگ و خوب كردستان و از عزیزان اهل سنت ما بود؛ به مناسبت اولین سالگرد درگذشت این شاعر بزرگداشتی در مراسم شب های شعر انقلاب در كردستان برگزار می شود.

وی افزود: همچنین برنامه شب های شعر انقلاب را در استان های  كردستان و سیستان و بلوچستان با هدف وحدت و همدلی شاعران انقلاب چه آنهایی كه شیعه و چه شاعرانی كه اهل تسنن هستند، در هفته وحدت برگزار می كنیم.

شایان ذكر است شب های شعر انقلاب فردا پنجشنبه 5 دی ماه در استان خوزستان شهر اهواز افتتاح می شود و روز یكشنبه 15 دی ماه در استان فارس، شهر شیراز ادامه خواهد داشت و پس از آن نیز چهارشنبه 18 دی در استان كردستان شهر سنندج ، چهارشنبه 25 دی در استان سیستان و بلوچستان شهر زاهدان، چهارشنبه 2 بهمن در استان اصفهان شهر اصفهان برگزار می شود. 

همچنین اختتامیه شب های شعر انقلاب روز یكشنبه 6 بهمن برگزار می شود.

 

دبیر مجمع شاعران اهل بیت (ع):

شش استان میزبان شب های شعر انقلاب  می شود

 

نشست مراسم شب های شعر انقلاب با حضور علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری و محسن عرب خالقی دبیر مجمع شاعران اهل بیت (ع) چهارشنبه 4 دی در حوز هنری برگزار شد.

به گزارش خبرایران به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری محسن عرب خالقی دبیر مجمع شاعران اهل بیت (ع) و دبیر شب های شعر انقلاب با بیان این كه از سال گذشته این نیاز احساس شد كه برنامه شب شعر انقلاب در سطح كشور و با حضور شاعران آیینی و انقلابی برگزار كنیم، عنوان كرد: سال گذشته با هم فكری علی داودی و دیگر دوستان شاعر انقلاب و همچنین شاعران "شهرستان ادب" در جلسات متعدد درباره نحوه برگزاری شب های شعر انقلاب صحبت كردیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته به دلیل كمبود بودجه و محدودیت هایی كه داشتیم شب های شعر انقلاب در 3 استان تهران، اصفهان و فارس برگزار شد. امسال نیز با همان كمبود بودجه مواجه هستیم اما آقای قزوه با رهنمایی ها و حمایت هایشان باعث شدند تا بتوانیم این شب های شعر را در استان های بیشتری برگزار كنیم.

انقلاب از بعثت پیامبر (ص) آغاز شده و تا قیام حضرت حجت (عج) ادامه دارد

عرب خالقی با تاكید بر اینكه انقلاب اسلامی حادثه ای مقطعی نیست، اظهار كرد: انقلاب اسلامی تنها در یك زمان رخ نداده است كه بخواهیم برای آن در یك مقطع زمانی محدود برنامه برگزار كنیم و این انقلاب جوشش و رویش همیشگی است كه از زمان بعثت پیامبر (ص) آغاز شده و تا قیام حضرت حجت (عج) ادامه دارد.

وی اهداف شب های شعر انقلاب را اینگونه بیان كرد: بازخوانی اشعار ناب انقلاب اسلامی در طول 3 دهه، مانور فرهنگی شاعران در طول 3 دهه، همنشینی شاعران 3 دهه انقلاب و جذب دیگرباره نیروهای فرهنگی انقلابی و همچنین معرفی چهره های جوان شعر انقلاب از اهداف این برنامه است.

شعر امام حسین (ع) و عاشورا انقلابی ترین شعر است

او انقلابی ترین شعر را شعر امام حسین (ع) و عاشورا دانست و عنوان كرد: الگوی انقلابی سردمداران آزادی و ملی گرایی امام حسین (ع) بوده است و امیدواریم معارف اهل بیت بیش از پیش در این دوره از انقلاب در شعرها دیده شود چرا كه برای رساندن پیام اهل بیت (ع) به مردم بهترین رسانه شعر است.

عرب خالقی با اشاره به این كه شب های شعر انقلاب فردا پنجشنبه 5 دی ماه در استان خوزستان شهر اهواز افتتاح می شود، گفت: این مراسم یكشنبه 15 دی ماه در استان فارس، شهر شیراز ادامه خواهد داشت و پس از آن نیز چهارشنبه 18 دی در استان كردستان شهر سنندج ، چهارشنبه 25 دی در استان سیستان و بلوچستان شهر زاهدان، چهارشنبه 2 بهمن در استان اصفهان شهر اصفهان برگزار می شود.

یكشنبه 6 بهمن اختتامیه شب های شعر انقلاب برگزار می شود

وی افزود: مراسم اختتامیه شب های شعر انقلاب نیز یكشنبه 6 بهمن در شهر تهران و حوزه هنری مركز و با حضور شاعران پیشكسوت و جوان انقلاب اسلامی برگزار می شود.

رفیق نیمه راه شعر انقلاب اسلامی نبوده و نیستیم

او در پایان گفت: آمده ایم در شب های شعر انقلاب به قول مرحوم قیصر امین پور بگوییم: «ما رفیق نیمه راه شعر انقلاب اسلامی نبوده و نیستیم.»

نشست شب های شعر انقلاب برگزار شد

قزوه: شعر انقلاب زایا و دارای آتیه است/ هر سال در شش استان كشور شب های شعر انقلاب برگزار می شود

قزوه زایش های شعر انقلاب را سبب تبدیل شدن آن به یك مكتب ادبی دانست و گفت: این مكتب خود را به صورت یك سبك به جهانیان عرضه و معرفی می كند و می تواند در افق های جهانی خود را نشان دهد.

 نشست شب های شعر انقلاب با حضور "علیرضا قزوه" مدیر مركز آفرینش های ادبی و "محسن عرب خالقی" دبیر مجمع شاعران اهل بیت و دبیر شب های شعر انقلاب 4 دی ماه در مركز آفرینش های حوزه هنری برگزار شد.

علیرضا قزوه در ابتدای این نشست گفت: برنامه شب های شعر انقلاب دومین سالی است كه با مشاركت حوزه هنری و مجمع شاعران اهل بیت(ع) برگزار می شود.

وی با اشاره به اینكه این برنامه هر سال برگزار می شود افزود: تقریبا از سال 86 كه جشنواره شعر فجر آغاز شده بود همزمان در بهمن ماه و در ایام انقلاب این برنامه نیز برگزار شد.

قزوه با بیان اینكه از سال های آغازین ایام انقلاب بزرگداشت انقلاب همیشه یك موضوع جدی بوده است گفت: در تمام استان ها و شهرستان ها در بعد ادبی به این موضوع پرداخته شده و برنامه های متنوعی همچون شب های شعر انقلاب از گذشته تا كنون در تهران و مراكز استانی برگزار شده است.

وی تصریح كرد: با گذشت بیش از سه دهه از عمر شعر انقلاب چند نسل در این زمینه رشد كردند؛ شعر انقلاب زایا و دارای آتیه است و می تواند در افق های جهانی خود را نشان دهد زیرا حداقل 3 نسل در این 3 دهه در كنار هم حضور داشتند كه می توانند با استفاده از تجربیات نسل نخست همچون مهرداد اوستا، حمید سبزواری، محمود شاهرخی، طاهره صفارزاده، علی موسوی گرمارودی، علی معلم و ... شعر انقلاب را به درجه ای از كمال برسانند.

مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری با بیان اینكه شاعران همراه مردم به صف انقلاب پیوستند اظهار كرد: شاعرانی همچون امیری فیروزكوهی، استاد شهریار و ... با انقلاب همنوایی كردند و در خط انقلاب جوان هایی پرورش دادند كه نسل راستین شعر انقلاب هستند كه از دل آنها قیصر امین پور، سلمان هراتی و ... بیرون آمدند.

وی بیان كرد: شعر انقلاب در دهه 60 همراه با اتفاقات جدی مثل دفاع مقدس شكل گرفت؛ ادبیات آیینی و شعر انقلاب در فضاهایی عارفانه و عاشقانه نجیب ترسیم شد و به نقطه اوجی رسید كه خوشبختانه در نسل بعدی تعداد شاعران قابل توجه ای رشد كردند.

قزوه زایش های شعر انقلاب را سبب تبدیل شدن آن به یك مكتب ادبی دانست و گفت: این مكتب خود را به صورت یك سبك به جهانیان عرضه و معرفی می كند.

وی افزود: ما به عنوان متولیان ادبیات انقلاب كه دغدغه های جدی شعر انقلاب را داریم و پیرو آرمان های امام (ره) و مقام معظم رهبری هستیم سعی می كنیم این برنامه ها را هر سال در استان های مختلف برگزار كنیم و در كنار شاعران پیشكسوت شاعران جوان را هم قرار دهیم و از پیشكسوتان شعر انقلاب نیز تجلیل كنیم.

این مقام مسئول به همكاری حوزه هنری با مجمع شاعران اهل بیت اشاره و اظهار كرد: در 2 سال اخیر این دو مركز برنامه ای را با هدف اینكه شعر آیینی و اهل بیتی از شعر انقلاب جدا نیستند و پیوند ناگسستنی بین آنها وجود دارد، آغاز كردند.

وی تصریح كرد: متولیان زیادی به طور تخصصی در زمینه شعر آیینی فعالیت می كنند كه هدف و دغدغه آنها از  آموزش، برگزاری جلسات شعر ، چاپ و نشر آثار و برگزاری همایش ها در استان های مختلف پیوند زدن شعر انقلاب با شعر آیینی است.

مدیر مركز آفرینش ها ی ادبی حوزه هنری افزود: شاعر اهل بیت و شعر انقلاب باید با جریان روز،حرف هایی از جنس زمان بزند.

 وی در پایان گفت: این برنامه در سال گذشته با مدیریت مرحوم امیر حسین فردی برگزار می شد و امیدوارم امسال نیز در شش استان مختلف به خوبی برگزار شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب