امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6860 تاریخ انتشار: دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نوبخت در مراسم سالگرد تاسيس دانشگاه جامع علمی و کاربردی اعلام کرد؛

فعالیت‌های 22 دانشگاه علمی کاربردی قابل تقدیر است/ دولت پذیرای طرح‌ها و ایده‌های دانشگاه جامع برای برنامه توسعه است

خبرایران: محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت گفت: فعالیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی در جهت پیشرفت علمی و صنعتی کشور قابل تقدیر و حتی قابل تقدیس است.
فعالیت‌های 22 دانشگاه علمی کاربردی قابل تقدیر است/ دولت پذیرای طرح‌ها و ایده‌های دانشگاه جامع برای برنامه توسعه است

به گزارش خبرایران، محمد باقر نوبخت  معاون برنامه ریزی رئیس جمهور امروز در مراسم 22 امین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع جامعه بزرگ این دانشگاه گفت: آنچه نتیجه تحقیقات در ارتباط با بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان متخصص و دانشگاهی نشان می دهد عدم انطباق آموزش های دوره عالی و در پاره ای از موارد عدم تطابق نیازهای صنعت و بازار کار است شاید بخشی از این آموزش ها در سازمان فنی و حرفه ای یا به نوعی در موسسات آموزش عالی فنی و حرفه ای برای برخی از رشته ها پاسخگو باشد ولی این نیاز در بازار کار کشور همواره احساس می شد که ما باید همواره حلقه رابطی بین مباحث نظری و عملی داشته باشیم که خوشبختانه این داشگاه با این انگیزه و هدف به حوزه عملی و نظری را متصل کند تبدیل شد.

وی در ادامه افزود: قطعا امروز آنچه به عنوان کارنامه این دانشگاه مورد توجه است قابل تقدیر و حتی قابل تقدیس است و قطعا مسئولین دستگاه های اجرایی بیش از پیش قدردان فعالیت های این دانشگاه نسبت به امور مهارت افزایی است اما نیاز به یک بازنگری در فعالیت های این دانشگاه که نزدیک به ربع قرن از فعالیتش می گذرد احساس می شود این همایش فرصتی ایجاد می کند که فعالیت های صورت گرفته طی 22 سال در جهت روزآمد بودن و پیشرفت علمی کشور باشد.

سخنگوی دولت در ادامه در خواست خود را از روسای دانشگاه جامع علمی کاربردی مطرح کرد و گفت: من از شما ضمن تجلیل درخواستی دارم این جمع می تواند به ما در برنامه ششم توسعه کمک کند امروز ما نیازمند داشتن برنامه های متناسب و روزآمدی به اقتضاء نیازهای موجود هستیم بعد از پیروزی انقلاب با یک وقفه ده ساله کشور فاقد برنامه مناسبی بود برنامه ای توسعه از سال 69 آغاز شد و تا به امروز پنج برنامه انجام شده است که ما در حال اتمام برنامه پنجم هستیم ما به اقتضاء پایان برنامه از حالا به فکر برنامه ششم توسعه هستیم. و ستاد برنامه ششم در حال استقرار و ارائه برنامه هاست که این ستاد سه روز در هفته مشغول تهیه و تنظیم برنامه ها می باشد.

وی افزود: البته به رغم اجرای پنج برنامه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز به مرزهای توسعه یافتگی نرسیده ایم در حالی که برخی از کشورها دیرتر از ما شروع کردند ولی حالا در پله های بالاتری از ما ایستاده اند.

معاون برنامه ریزی رئیس جمهور با اشاره به سند چشم انداز 20 ساله گفت: یکی از مسائلی که در برنامه های گذشته وجود داشت این بود که این برنامه ها فاقد نگاه بلندمدت بود و به صورت سلسله وار نبود حتی گاهی مسیر دیگری را دنبال نمی کرد در حالی که باید یک برنامه دراز مدت را پیگیری می کردیم.

وی به اجرای سند چشم انداز 20 ساله تأکید کرد و گفت: اهداف راهبردی در این برنامه ایستادن در جایگاه نخست علم و فناوری است نیمی از زمانی را که باید تا سال 1404 طی می کردیم را سپری شد ولی برنامه های ما پیشرفت مناسبی نسبت به زمان طی شده نداشته است.

نوبخت با اشاره به سهم گسترده آموزش عالی در اعتبارات گفت: در سال مبالغ قابل توجهی از اعتبارات ما مربوط به آموزش عالی است در حالی که پرارزش و فاخر بودن مبانی نظری قادر به تأمین بازار کار آنچنان که دانشگاه علمی و کاربردی می تواند باشد، نیست به همین جهت باید برخی از رشته ها و واحدها را طی سال های گذشته به جهت پاسخ به تقاضای اجتماعی گسترده می کردیم به طوری که امروز این قدر این گسترش انجام شده که ما با صندلی های خالی در آموزش عالی مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه در مقطعی از زمان گسترش ظرفیت دانشگاه ها لازم الاجرا بود گفت: خانوارهای ایرانی و اکثر افراد اجتماع خواستار آموزش عالی تا مقاطع انتهایی هستند و اگر ما این نیاز را برآورده نمی کردیم خانواده های ایران متوسل به کشورهای خارجی می شدند لذا لازم بود که پذیرش دانشجو افزایش یابد.

نوبخت درپایان ضمن ابراز خوشحالی بابت ابلاغ پیام و تجلیل از فعالیت های این دانشگاه گفت: در آموزش عالی باید تجدید نظر شود قطعا جای که می تواند گسترش صنعتی و علمی صورت بگیرد دانشگاه های جامع علمی کاربردی است تقاضا دارم برای چگونگی گسترش روزآمد به هنگام و مناسب آموزش های علمی کاربردی طرح و ایده بدهید که برای این کار تشکیل یک کمیته ویژه لازم است که نظرات را از سطح استان ها جمع و به من انتقال دهید.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب