امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6891 تاریخ انتشار: سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ایوبی در مراسم رونمایی از مستند «آیین هم‌نوایی» مطرح کرد؛

عاشورا را درست به جهانیان معرفی کنیم/ پیام عاشورا را تمام مردم جهان درک کرده‌اند/ از طریق سینما می توان عاشورا را به بینندگان جهان معرفی کرد

خبرایران: رئیس سازمان سینمایی گفت: عاشورا اگر به درستی از طریق سینما به بینندگان جهان معرفی شود مطمئن باشید که عاشقان حسین(ع) روزافزودن خواهد شد، حتی آن کسانی که تنها برای کنجکاوی نسبت به عاشورا دقیق شده‌اند بدون شک عاشقی حسین(ع) را پیش گرفته‌اند.
عاشورا را درست به جهانیان معرفی کنیم/ پیام عاشورا را تمام مردم جهان درک کرده‌اند/ از طریق سینما می توان عاشورا را به بینندگان جهان معرفی  کرد

به گزارش خبرایران، آیین رونمایی از مجموعه مستند «آیین هم‌نوایی» با حضور حجت‌الله ایوبی، حسین مسافرآستانه، رسول صدرعاملی، جهانبخش سلطانی، فرهاد توحیدی، بهمن حبشی، مجید قاری‌زاده و... در موسسه رسانه‌های تصویری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، کامران ملکی، مجری برنامه در سخنانی کوتاه اظهار کرد: در شرایط فعلی که همه به نوعی از این گله‌مند هستند، چرا کار عاشورایی در سینما و تلویزیون انجام نمی‌شود، عرضه این مجموعه می‌تواند نویدبخش کارهای خوب و فاخری در آینده باشد. همچنین این مجموعه مستند قادر است بسیاری از ناگفته‌های فرهنگ عاشورا در شهرهای مختلف ایران را برای مردم بیان کند.

پس از سخنان مجری برنامه، حسین مسافرآستانه، مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری به عنوان حامی و حمایت‌کننده مالی این مجموعه گفت: آرزو دارم هر آنچه که در تاریخ عاشورا روی داده به واسطه هنر ثبت شود، چون این اتفاق جدا از اشاعه مفاهیم عاشورایی از هرگونه انحراف و تحریف احتمالی در آیین‌های عاشورایی جلوگیری به عمل می‌آورد.

وی افزود: طی سال‌های گذشته بارها شنیده‌ایم که سینما در حوزه کارهای عاشورایی کم کار بوده است، البته در این حوزه آثاری چون مستند ناصر تقوایی، روز واقعه و... تولید شده، اما مطمئنا این تعداد جوابگوی عظمت فرهنگ عاشورا نیست. در این میان هنرهایی چون نقاشی و خوشنویسی توانسته‌اند در پرداختن به عاشورا موفق باشند، اما در زمان حال، نوبت سینماست که در این حوزه قدمی به درستی و متداوم بردارد.

این مدیر سینمایی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: این مجموعه اتفاق مثبتی است که در سینما روی داده حرکتی که به صورت خودجوش به پیشنهاد دلسوزان و عاشقان عاشورا انجام شده است. در این میان باید از همت «مونا زندی» که به راستی بدون هیچ چشم‌داشت و شعاری، کارگردانی این مجموعه را برعهده داشتند، تشکر کنم. همچنین خوشحالم که توانستم به عنوانی بخشی از موسسه رسانه‌های تصویری افتخار همکاری و همراهی در این مجموعه را داشته باشیم.

مجموعه «آیین هم‌نوایی» در 30 قسمت ساخته شود

مسافرآستانه اضافه کرد: این حرکت که امروز شاهد رونمایی از قسمت اول آن هستیم تازه قدم‌های اول در این حوزه است که امیدواریم در آینده ادامه پیدا کند و ما در سال‌های بعد شاهد ساخت قسمت دوم و سوم این مجموعه باشیم تا تمام 30 استان کشور مورد نظر این مجموعه باشند، البته قبول دارم که این حرکت باید پیشتر از اینها انجام می‌شد، اما هم این‌که این قدم برداشته شده در جای خود پسندیده است.

وی تاکید کرد: وقتی که از پرداختن به کارهای عاشورایی سخن می‌گویم، منظور تنها آثاری نیست که به واقعه عاشورا توجه دارند، بلکه  کارهایی که فرهنگ عاشورا را هم مد نظر قرار دارند جز این دسته‌بندی محسوب می‌شود.

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی نیز در این مراسم گفت: سکه ما ایرانیان و شیعیان به نام ابا‌عبدالله حسین(ع) ضرب شده است، حسینی که هر انسانی با شنیدن نامش احساس عاشقی پیدا می‌کند. این اتفاق نیز تنها برای مسلمانان روی نمی‌دهد، بلکه دیگر آزادگان جهان به هر دین و گرایشی با شنیدن داستان عاشورا شیدای اباعبدالله(ع) می‌شوند. من این موضوع را به عینه در یکی از دوستان خارجی خود مشاهده کردم.

وی افزود: پیام عاشورا را تمام مردم جهان درک کرده‌اند، پیامی که مبتنی بر آزادگی و مقابله با ظلم است. گواه بارز این ادعا نیز این است که هر روز در گوشه‌ای از جهان شاهد راهپیمایی و حرکت‌های مردمی علیه ظلم هستیم، اما به هر حال سوال‌های بسیاری در اذهان درباره عظمت واقعه عاشورا وجود دارد که باید از طریق سینما برای تمام مردم جهان پاسخ داده شود.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: عاشورا اگر به درستی از طریق سینما به بینندگان جهان معرفی شود مطمئن باشید که عاشقان حسین(ع) روزافزودن خواهد شد، حتی آن کسانی که تنها برای کنجکاوی نسبت به عاشورا دقیق شده‌اند بدون شک عاشقی حسین(ع) را پیش گرفته‌اند. مطلب دیگر اینکه عاشورا هویت همه ماست و برای شناختن این فرهنگ کافی است تا به شهرها و نقاط مختلف ایران سفر کنیم تا به واسطه سبک زندگی ایرانی با فرهنگ عاشورا که در زندگی تمامی ایرانیان جا دارد، آشنا شویم.

در ادامه این مراسم،  قسمتی از مستند «آیین هم‌نوایی» پخش شد و سپس مونا زندی کارگردان این مجموعه پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی بیان کرد: در این اینجا باید از فرهاد ورهرام، مازیار مشتاق گوهری، بابک بهداد، حسن نقاش، محسن استادعلی، یونس مقدم، مهدی باقری، مجید برزگر و شهروز توکل تشکر کنم که هر کدام کارگردانی یکی از قسمت‌های این مجموعه را برعهده داشتند. این مجموعه قرار است کاری 30 قسمتی باشد و امیدوارم همان‌گونه که حسین مسافرآستانه گفتند سال‌های بعد شاهد تولید قسمت دوم و سوم آن نیز باشیم.

وی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: باید از همه دوستانی که مرا در ساخت این مجموعه یاری رساندند تشکر کنم به ویژه از عباس اسداللهی و حسین مسافرآستانه. در انتها باید این کار را به روح پدرم تقدیم کنم که توصیه‌هایش همیشه راهنمایی ما بود.

اما زیباترین و جذابترین بخش این مراسم به سخنان جهانبخش سلطانی مربوط می‌شد. وی در جملاتی که بیشتر شبیه مونولوگ بود در مدح امام حسین(ع) مرثیه‌سرایی کرد. سخنانی که با صدای گریان و جشمان خیس بسیاری از حاضران همراه بود. بخش‌های از سخنان سلطانی به شرح زیر است.

«از حسین می‌گویم، اما چرا حسینی نیستم. از حسین می‌گویند، اما قرآن را آنگونه که خود می‌خواهند تفسیر می‌کنند، از حسین می‌گویند اما کبر و غرور را بنا می‌کنند. این آن نبود که ما می‌خواستیم. بعد از روز واقعه، کاخ‌ها بر کوخ‌ها فرو ریخت. کاخ سبز دمشق نیز استوار نماند، اما گوساله سامری هنوز می‌خواند و عشق اباعبدالله پشت پرده محبت مخفی مانده است. باید عاشورا پرده بگشاید، چون عاشورا بقای دین است...»

تحقیقات عاشورایی بهرام بیضایی کجاست؟

‌فرهاد توحیدی، آخرین سخنران این مراسم هم با تشکر ویژه از حسین مسافرآستانه برای تولید چنین مجموعه مستند ارزشمندی اظهار کرد: هر ملتی با میراث فرهنگی‌اش شناخته می‌شود و میراث فرهنگی شناسنامه او محسوب می‌شود اما اگر خودمان شناسنامه‌مان را ننویسیم، دیگران این کار را خواهند کرد.  نکته دیگر این‌که باعث تاسف است که همه ممارست‌هایی که استاد بهرام بیضایی درباره آیین‌های عاشورایی داشت به درستی استفاده نشد و نمی‌دانم آن‌ها کی و کجا می‌خواهند چاپ شوند. به خاطر دارم ایشان در دهه 40 و 50 دانشجویان را جمع می‌کردند و به مراسم‌های بزرگ تعزیه می‌بردند و گنجینه عظیمی را در این زمینه گردآوری کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سینمای مستند ایران به عنوان گنجینه‌ای که هنوز شناخته نشده است‌، وظیفه ثبت و ضبط هویت ملی‌مان را دارد. اساس انقلاب ما را فرهنگ عاشورایی شکل داد و حضرت امام خمینی(ره) بر همین اساس ملت را راهبری کردند، اما متاسفانه تاکنون تحلیل درست جامعه‌شناختانه‌ای از تاثیرات این واقعه و پیگیری عزاداری‌ها در کوی و برزن و ... انجام نشده است.
در ادامه این مراسم مجموعه مستند «آیین هم‌آوایی» با حضور حجت‌الاسلام وهاوری‌، بابک رضایی، مجید برزگر‌، مونا زندی‌، مجید قاری‌زاده‌، رسول صدرعاملی‌، فرهاد توحیدی‌، حسین مسافر‌آستانه و حجت‌الله ایوبی برگزار شد. در ضمن در این مراسم طی مراسم بسیار کوتاهی، جوایز ششمین جشنواره بغداد که به دو فیلم‌ساز ایرانی اختصاص داده شده بود به آنها اهدا شد. در این بخش، حجت‌الله ایوبی جایزه بهترین فیلم بلند جشنواره بغداد را به وحید موساییان برای ساخت فیلم «فرزند چهارم» داد و جایزه ویژه این جشنواره برای تهیه‌کنندگی «نینجای ایرانی» به مرجان ریاحی رسید که او پس از دریافت جایزه‌ اش از ایوبی خواست که از پایگاه خبری فیلم کوتاه حمایت کند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب