امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6915 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کارخانه ای که تولیداتش به کار نمی آید / وقتی ایران خودرو بدون بررسی، سرمایه گذاری می کند

خبرایران:مجتمع ورق گالوانیزه خودرو شهرکرد که با هدف تامین نیاز خودروسازان داخلی و البته سهام خود آنها تاسیس شد متاسفانه پس از گذشت حدود 4 سال مورد استفاده شرکت های خودروساز قرار نگرفت؛ این موضوع در حالیست که ایران خودرو همچنان اصرار بر حفظ سهام خود در این کارخانه دارد.
کارخانه ای که تولیداتش به کار نمی آید / وقتی ایران خودرو بدون بررسی، سرمایه گذاری می کند

به گزارش خبرایران ، زمانی که تولید خودرو در کشور از مرز یک میلیون دستگاه در سال می گذشت خودروسازان بر آن شدند تا با احداث کارخانه ای صنعتی در شهرکرد، هم ورق گالوانیزه خودرو را بومی سازی کرده و هم از این طریق زمینه را برای جهانی شدن فراهم کنند.

بر این اساس؛ مجتمع ورق گالوانیزه خودرو استان چهارمحال و بختیاری (بزرگ ترین کارخانه تولید ورق خودرو در خاورمیانه) که از مصوبات سفرهای استانی دولت قبل بود در 24 آبان ماه سال 89 با حضور رییس جمهور وقت در منطقه صنعتی سفید دشت - بروجن به بهره برداری رسید.

این واحد با ترکیب سهام 66.3 درصدی سایپا، 23 درصدی ایران خودرو و 10 درصدی صندوق بازنشستگی فولاد و سرمایه گذاری 210 میلیارد تومانی، با ظرفیت تولید سالانه 400 هزار تن ورق گالوانيزه جهت ارتقاي صنعت خودروسازي ايران فعالیت خود را آغاز کرد.

فعالیتی که به دلیل محوریت تامین ورق گالوانیزه صنعت خودروسازی در قالب تنها کارخانه تولیدکننده این نوع ورق در کشور مورد توجه بسیار قرار گرفت.

بر اساس این گزارش؛ طبق برنامه ریزی ها مقرر شده بود تولیدات این مجتمع از واردات ورق خودرو جلوگیری کند تا هم از این طریق قیمت را کاهش دهد و هم کیفیت را به تناسب بالا برد اما متاسفانه این فرضیه در حد رویا ماند و رنگ واقعیت به خود نگرفت.

از یک طرف سایپا سهام خود را به طور کامل به فولاد مبارکه اصفهان واگذار کرد و از طرف دیگر اصلا خودروسازان رغبتی به استفاده از این تولیدات نشان ندادند.

موضوعی که جای بسی ابهام و تعجب دارد چراکه نطفه تاسیس این کارخانه نشات گرفته از تامین نیاز داخل و جهانی شدن صنعت خودروسازی کشور بود در حالیکه هم اکنون "خودروسازان" تنها بخشی هستند که از محصولات این مجتمع بی بهره مانده اند!

خودروسازانی که همواره اعلام کرده اند با مشکلات وسیع مالی و تنگناهای گسترده مواجه هستند و برای تولیداتشان هفت خوان رستم را رد می کنند.

در این راستا، مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران می گوید: با اینکه مقرر شده بود ورق گالوانیزه تولیدی این کارخانه مورد مصرف خودروسازان داخلی قرار گیرد اما به دلیل آماده نبودن خطوط تولید، شرکت های خودروساز آمادگی پذیرش این ورق را ندارند.

بهرام سبحانی ادامه می دهد: هم اکنون محصولات این کارخانه در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می رسد اما خودروسازان داخلی بهره ای از آن نمی برند در حالیکه برای تطابق با استانداردهای جهانی استفاده از ورق گالوانیزه برای خودروسازان ضروری است.

این گزارش حاکیست؛ حال که به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران محصولات این کارخانه مورد استفاده خودروسازان قرار نگرفته است، چه لزومی دارد که گروه صنعتی ایران خودرو در شرایط مالی کنونی سهام خود را در این مجتمع حفظ کند و مبادرتی به واگذاری این سهم نداشنه باشد؟

کارخانه ای که بر خلاف اهدافش، به کار خودروسازان ایرانی نیامده و تولیداتش در بازارهای خارجی به فروش می رود...

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب